• StressadPappa

Mamman sjukskriven från FL, vad gör jag?

Hej!

Jag är nybliven pappa sedan 2 månader och känner mig sjukt stressad och kan börja med att förklara lite bakomliggande.

Efter förlossningen fick min partner (mamman) komplikationer som gjorde att hon inte kunde röra benen pga. smärta. Hon kunde inte gå, stå, flytta sig i sängen, bära eller lyfta barnet och knappt ha barnet vid bröstet för amning men hon hade det ändå såklart för barnets skull.

Hon hade fortsatta problem 3 veckor efter BB (4 veckor efter BF). Sedan började vi gå på längre promenader (1 timme). Efter 2 veckor fick hon nya problem och kunde inte lyfta eller bära barnet igen. Detta skedde 1 vecka innan jag skulle börja jobba.

Jag jobbar med programmering så jag har under dom senaste 2 veckorna jobbat hemifrån då jag klarar mig så länge jag har min dator men det fungerar inte i längden. Jag får inte särskilt mycket gjort pga jag får bära och lyfta barnet hela tiden så jag känner att jag skulle vilja vara pappaledig istället.

Jag vill prioritera barnet och mamman men vet inte om jag kan det utan att arbetsvägra då jag inte vet mina rättigheter i en sån här situation.

Förra veckan var vi på akuten och nu är min partner sjukskriven.

Det jag undrar över är vad jag ska göra? Föräldraledighet måste ju anmälas senast 2 månader innan start och VAB går bara att ta när barnet är 8 månader eller äldre (?).

Finns det någon lag som säger att jag har rätt att vara pappaledig om mamman är sjukskriven och barnet är 2 månader eller får jag helt enkelt fortsätta jobba såhär? Mamman kan aldrig återhämta sig pga den här situationen. Jag avlastar så att hon bara har barnet ca 1-2 timmar per dag (borträknat själva amningsstunden). Jag tar även barnet på nätterna och flaskmatar med bröstmjölk för att låta mamman sova.

Är det någon som har varit i en liknande situation eller som vet vad som gäller? Kan min arbetsgivare neka föräldraledighet om jag skulle vilja gå på det med bara några dagars varsel i en sån här situation?

• Svar på tråden Mamman sjukskriven från FL, vad gör jag?
  • sextiotalist

Du har enligt lagen rätt att ta över föräldraledigheten.

• Dumbledore

I föräldraledighetslagen står det att föräldraledighet ska anmälas 2 månader i förväg, men om det inte går, så snart som möjligt. Så du kan absolut ta över föräldraledigheten!

• StressadPappa

Okej, gud vad skönt att höra! De var precis de svar jag ville få :)

Då blir de att prata med chefen imorgon, tusen tack för snabbt svar.

• Carambolan

Som Dumbledore säger så medger lagen undantag just för situationer som den här, eller att barnet föds för tidigt, eller att den ena föräldern dör vid förlossningen, eller andra oväntade saker som faktiskt händer då och då.

• Eelise

Jag var sjukskriven 2 månader i våras efter födelsen av att vår andra bebis. Pappan kunde utan problem var föräldraledig trots att det inte var planerat.

Svar på tråden Mamman sjukskriven från FL, vad gör jag?