• Anonym (?)

    Kan man kräva att en vän ska sluta röka?

    Jag har en nära vän (vänner sedan flera år tillbaka) som röker. Jag vet, kanske fjantigt av mig att bry mig om det men det går helt emot mina värderingar. Jag dricker aldrig och jag varken röker, snusar eller tar droger heller. Har testat det men skulle aldrig hålla på med det. När jag fann min religion så slutade jag helt med det.

    Hon både röker och dricker. Dricker gör hon bara ibland men röker gör hon ofta. Jag stör mig på det. Jag stör mig på att hon medvetet väljer att mata sin kropp med gift!

    Har försökt få henne att sluta flera gånger men hon säger bara att hon är vuxen och gör vad hon vill, att jag ska sluta spela morsa säger hon också.. men jag bryr mig ju bara om henne.

    Kan jag kräva att hon ska sluta om vi ska fortsätta vara vänner? Mina föräldrar tycker inte om henne och tycker inte att hon är bra för mig just för att hon håller på med sånt. De vill inte ens träffa henne och jag får absolut inte ta hem henne till dem. Nä, jag vet, mina föräldrar bestämmer inte över mig då jag är vuxen, men jag tycker likadant.

    Men det vore ledsamt att förlora henne. Hon är en bra vän.

  • Svar på tråden Kan man kräva att en vän ska sluta röka?
  • Anonym (L)

    ALLA som röker vet att det är farligt. Precis som alla överviktiga vet att det är farligt. Visst kan man tala om det för dem, men de vet redan sanningen. Grejen är att de ändå väljer att fortsätta med sin ovana och det kan ingen förutom de själva göra något åt. Visst kan man säga till dem att det är dåligt och att de borde sluta, men risken är då att man mer låter som en tjatmorsa (vilket du gör).

    Hon är vuxen och bestämmer själv vad hon ska göra. Det hade varit en helt annan sak om det hade gällt ett barn. Men nu är det så att man får köpa cigaretter som vuxen och därmed får man också röka. Vad ska du göra åt saken, menar du? Visst, du kan säga upp kontakten med henne om detta är en dealbreaker för dig, men då undrar jag hur pass äkta vänskapen till denna tjej verkligen är för dig.

  • That girl

    Ska man bryta kontakten med alla som har en dålig ovana så blir det många man får bryta kontakten med.

    Kanske skulle du börja värdera vänskapen du har med henne, istället för att bry dig om hennes val i livet? Så länge det inte är val som påverkar dig så fattar jag verkligen inte varför det är värt att bryta kontakten.

  • Schack73

    Tänk om hon skulle kräva att du började röka för att umgås med dig? Ni är båda vuxna och har eget ansvar för era val här i livet. Fokusera på hennes goda sidor och försök strunta i att hon röker.

  • Anonym (Laila)

    Sluta tjata på henne. Hon är vuxen och bestämmer över sitt eget liv. Hon kanske tycker du är astråkig som aldrig dricker men tjatar hon på dig att du ska börja? Tror inte det.

    Trevligt att du bryr dig om henne men nu har du sagt din åsikt och hon har hört den. Sen att din åsikt inte är lag är inget konstigt. Hon är vuxen och lever sitt liv, inte ditt. Låt henne göra det! Du försöker få dina värderingar att framstå som omsorg om henne och det är jäkligt fult och riktig dålig vänskap från ditt håll.

  • Nandez
    Anonym (Laila) skrev 2017-08-29 11:40:40 följande:
    Sluta tjata på henne. Hon är vuxen och bestämmer över sitt eget liv. Hon kanske tycker du är astråkig som aldrig dricker men tjatar hon på dig att du ska börja? Tror inte det.

    Trevligt att du bryr dig om henne men nu har du sagt din åsikt och hon har hört den. Sen att din åsikt inte är lag är inget konstigt. Hon är vuxen och lever sitt liv, inte ditt. Låt henne göra det! Du försöker få dina värderingar att framstå som omsorg om henne och det är jäkligt fult och riktig dålig vänskap från ditt håll.
    Som sagt sluta tjata på henne.
  • Bestemor

    Hur gammal är du? Du verkar vara 15-16 år.

    Jag undrar eftersom du skriver att dina föräldrar inte tycker om henne och inte tycker hon är bra för dig.

    Du bor säkert hemma ännu eftersom du nämner att du inte får ta med henne hem till dem.

    Du kommer lära dig att när man är vuxen, så fattar man sina egna beslut och bryr sig inte om vad föräldrarna tycker, i alla fall inte så mycket att man nämner det i sitt inlägg på FL.

  • Anonym (m)

    Kräva kan man förstås inte. Hon vet säkert var du tycker redan. Jag personligen hatar verkligen allt vad tobak heter och när jag någon gång ibland hamnar i lägen där någon röker så försöker jag hålla mig ifrån röken så jag slipper känna lukten. Jag har inga vänner eller knappt ens släkt som röker men det kan ju hända på tex någon fest att någon gör det. Men som sagt, då drar jag mig undan. 

  • Anonym (Nej)

    Nej, det kan du inte kräva och du har inget med det att göra.

    Du kan självklart välja att säga upp vänskapen med henne för att du inte gillar hennes personliga val. Upp till dig.

  • Anonym (ebba)

    Nej du kan inte kräva att din vän ska sluta röka.
    Du kan kräva att hon inte röker hemma hos dig.
    Om du är hemma hos henne kan du be henne att inte röka under tiden du är där, annars måste du tyvärr gå hem.

  • Stårschan

    "Det vore tråkigt att förlora henne"

    Ja, tror fan det! Om du inte är en större människa än att du kan se andra egenskaper hos henne än det att hon är rökare så vete fan om du klarar av att ha vänner. Geez - vart är världen på väg om vi börjar sätta KRAV-märkning på människor för att de ska vara godkända för umgänge?

  • Maria 434
    Stårschan skrev 2017-08-29 15:03:24 följande:

    "Det vore tråkigt att förlora henne"

    Ja, tror fan det! Om du inte är en större människa än att du kan se andra egenskaper hos henne än det att hon är rökare så vete fan om du klarar av att ha vänner. Geez - vart är världen på väg om vi börjar sätta KRAV-märkning på människor för att de ska vara godkända för umgänge?


    Man måste vara certifierad hälsosam för ts och hennes föräldrar ;)

    Tror ts "vän" klarar sig bra utan hennes sk vänskap.
Svar på tråden Kan man kräva att en vän ska sluta röka?