Kläder i jobb
Jag måste delta i ett evenemang med jobbet som kräver kavaj i klädkod. Jag har ingen sån. Kan jobbet kräva att jag köper en för egna pengar för att använda vid ett tillfälle?
Jag måste delta i ett evenemang med jobbet som kräver kavaj i klädkod. Jag har ingen sån. Kan jobbet kräva att jag köper en för egna pengar för att använda vid ett tillfälle?
Om ni vanligtvis inte behöver kavaj på arbetet eller det förmedlades i samband med att du tog tjänsten så har arbetsgivaren inte rätt att kräva det. Däremot är det ju inte orimligt att förutsätta att en vuxen person äger åtminstone en kavaj (de flesta går ju då och då på bröllop, begravning, julfest etc.) så de kanske inte ens har reflekterat över att det skulle kunna vara ett problem för någon anställd. Har du frågat chefen?
Om du absolut inte vill skaffa en egen så kan du väl låna en om du känner någon i samma storlek.
Tyvärr kan jag inte svara på din egentliga fråga om vem som ska betala. Men om klädkoden är kavaj betyder det att man ska ha kostym, skjorta och slips (vansinnigt ologiskt, jag vet). Det kanske kan vara klokt att investera i en mörk kostym som du sedan kan ha till bröllop, begravningar och annat.
Tänker du inte jobba kvar? Finns det inte möjlighet att du kommer att behöva kavaj lite längre fram i karriären i så fall? De flesta som jobbar med sådan klädkod får ju bekosta sina kläder själva, så länge det inte handlar om en ren uniform.
Om du absolut inte vill skaffa en egen så kan du väl låna en om du känner någon i samma storlek.
Tyvärr kan jag inte svara på din egentliga fråga om vem som ska betala. Men om klädkoden är kavaj betyder det att man ska ha kostym, skjorta och slips (vansinnigt ologiskt, jag vet). Det kanske kan vara klokt att investera i en mörk kostym som du sedan kan ha till bröllop, begravningar och annat.