• Almina

Hur nattar ni era barn?

Jag är bara lite nyfiken på hur ni nattar era barn. Jag tänker framför allt på barn i förskoleålder. Läser ni bok? Sjunger god natt-sång? Pratar om dagen? Sätter på musik eller ljudsaga? Eller bara säger god natt?

Hur lång tid tar det?

Gör du och din partner likadant?

• Svar på tråden Hur nattar ni era barn?
  • daimstrut

Läser ett par-tre böcker, släcker ljuset, ligger bredvid och sjunger några godnattsånger till de somnar. Tar väl nån halvtimme beroende på hur långa/många böcker det blir.

• mammalovis

I dagsläget lagar sambon oftast maten för sent, så det blir direkt pyjamas och tandborstning. Sedan yngsta barnet var 2,5 år, har vi nattat båda med en kram och pussar, sedan har de lagt sig i sina sängar och vi har släckt i rummet. I perioder har vi sjungit eller läst. För tillfället har det inte blivit av då de behöver somna vid 20. De är nu 4 och 6,5 år. En period gillade yngsta att lyssna på musik eller saga, framför allt i en period när hon inte ville sova och var tvungen att lyssna på något till slut, vilket innebar att hon hann somna.

Pratar om dagen gör vi på promenaden hem från förskola/skola eller vid matbordet.

• Anonym (Mimmi)

Vi läser tills de somnar. Brukar bli ett bamseäventyr eller en bilderbok. Äntligen funkar det att natta båda tillsammans vilket förenklat kvällarna avsevärt!

• Anonym (Stina)

Med 3åringen så löser vi en saga, sen ligger vi kvar tills hen somnat.

Med 1åringen ligger vi bredvid tills hen sover, ska dock börja läsa saga där också nu.

Båda barnen sover inom 5-10 minuter.

• Anonym (Toto)

Läser saga, sjunger lite, pussar och kramar, säger godnatt och går ut. Vi har aldrig suttit tills de somnar så det är det ingen som förväntar sig. Ibland kommer de förstås upp igen om de inte kan somna meddetsamma, då leder vi tillbaka dem, vänligt men bestämt.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2017-08-29 20:37:15 följande:

Med 3åringen så löser vi en saga, sen ligger vi kvar tills hen somnat.

Med 1åringen ligger vi bredvid tills hen sover, ska dock börja läsa saga där också nu.

Båda barnen sover inom 5-10 minuter.

Glömde,vi båda gör likadant
  • Anonym (K)

1-åringen lägger vi i sängen, ger napp och snutte, säger godnatt och sätter på en bok med vaggvisor. Oftast kommer han till ro direkt och somnar på några minuter. Ibland ställer han sig upp och ropar och då går vi in, kramas lite, lägger ner och klappar på ryggen och så går vi ut igen. Det brukar ta max 15 min tills han sover.

4-åringen läser vi 1-3 böcker (beroende på hur långa de är) för i hans säng. Sen säger vi godnatt och så lyssnar han på Bamse eller Alfons när vi gått ut. Ibland somnar han på ett par minuter men ibland gör han allt för att hålla sig vaken och ropar om alla möjliga och omöjliga saker. Då kan det ta upp mot en halvtimme tills han somnar. Men vanligast är att det tar 10-15 min för honom att somna från att vi gått ut ur rummet och under den tiden ropar han på någon av oss ca 0-2 gånger.

Jag och mannen har i grunden samma rutiner men ibland gör vi lite olika, t ex hur länge vi läser eller hur länge vi stannar kvar i rummet.

• Anonym (Varannan kväll)

Vi har två barn. Vi lägger varsitt (varannan kväll lägger jag äldsta och varannan den yngsta) och då läser vi en bok och pratar lite. Jag säger oftast något positivt om deras personlighet och något bra dom gjort den dagen när jag kramar dom God natt. Det började jag med nyligen och jag ser att dom har ett annat leende när jag går därifrån.

• blomman 2

Jag började att förbereda nattningen en timme efter middagen,dvs klockan 18.00. Plocka undan leksaker,duscha ( inte varje kväll,beroende på aktiviteter mm) läsa bok,mysa och småprata till kl:19.00. Sedan låg jag kvar tills hon somnade. Brukade slockna nästan på en gång. Detta var när hon var 5-6 år. 1-5 år samma rutin fast då somnade hon kl:18.00. Idag 9 år 1/2 år,samma rutin fast nu säger jag bara godnatt kl:20.00 och hon sommar direkt.

• Jasmin Karlsson

1-åringen: Pyjamas och ny blöja, dricka välling i sängen. Somnar oftast direkt.

5-åringen: Duscha, pyjamas, borsta tänderna, läsa saga, godnatt och hejdå. Förut brukade jag ligga kvar en stund men då brukar jag somna och må helt dåligt och det kan ta en evighet med hela nattningen då om sonen ligger och pratar och vill göra andra saker så vi har slutat med det.

• Anonym (M)

Har en 3-årig dotter. Jag läser 1-3 sagor, beroende på längd. Sedan ligger jag bredvid henne, pratar lite om dagen som varit, säger att jag älskar henne etc... Hon brukar somna på 10-15 min efter att vi släckt.

Sambon gör likadant, men han har lite svårare att få henne att varva ner, så det brukar ta längre tid tills hon somnar..:)

• LeyasMamma

Har en 7åring som lyssnar på ljudbok. Vi sitter med och lyssnar tills hon somnar. Brukar ta 5-15min och sedan sitter vi kvar någon minut till så hon somnar in ordentligt fast vi stängt av ljudboken. Både gör samma sak. Förr läste jag kapitelbok men blev alltid själv så trött och somnade själv. När hon va ännu mindre sjöng jag och läste 2-3 korta böcker.

• inlovewithlife

Satt in en extrasäng i dotterns (snart 4 år) rum och hon somnar i sin våningssäng medan lillebror somnar hos mig vid bröstet. Lyssnar på sagor. Läste själv förut men ambitionsnivån sjunkit i samband med sömnförlusten. Hos sin pappa somnar hon ensam med ljudbok. Vill dock vara med när mina barn somnar (eget val) och få den tiden med dem.

Alicia -13 ~ August -17
  • malle88

Ser på Bolibompa, äter smörgås/yoghurt, borstar tänderna, läser 1-2 sagor hon valt och sedan "elefanten som ville somna". Normalt somnar hon halvvägs, enstaka gånger somnar hon inte och då följer hon med ner och somnar med huvudet i mitt knä framför tv:n. Maken gör liknande,

• woq

Mina barn anser att nattandet innehåller fyra steg:

1) läsa bok, lite olika hur långt man läser.
    2) prata, lite småprat om dagen eller annat man tänker på.
    3) klia på ryggen.
    4) kram och godnatt.

Allt som allt tar väl detta 15-20 min lite beroende på hur sent det är och hur snabbt de behöver komma till ro och somna.

Båda föräldrar gör ungefär lika och vi gör samma med båda barnen. De är lite äldre nu, 8 och 10 år gamla men verkar tycka att den här stunden på kvällen är väldigt viktig.

Vi pratar annars också vid middagen, och på väg till och från skolan. Men vid stunden på kvällen kommer det många tankar som kan behöva dryftas.

Svar på tråden Hur nattar ni era barn?