• Anonym (Jag)

Kontakta soc som barn

Någon som har gjort det och vad vad som händer? Om personen som behöver hjälp inte tar emot hjälp och/eller förnekar problemet?

• Svar på tråden Kontakta soc som barn
  • rika

Man kan absolut kontakta socialtjänsten som barn. Det är fult av vuxna som försöker skrämma barn och unga från att söka hjälp! Finns missbruk/våld i familjen så finns det hjälp att få. Många kommuner har särskilda grupper/beroendeenheter som arbetar just med sådant.

Om du TS är ett barn/en ungdom som lever i en jobbig sits så tycker jag verkligen att du ska kontakta socialtjänsten för hjälp och stöd. Känns det svårt att göra det ensam, så prata med någon på din skola! Du kommer att få stöd där och hjälp att hitta rätt person att vända dig till. Lycka till! (har du frågor eller behöver stöd så får du gärna skriva till mig)

• Anonym (Dc)

Eftersom du säger att personen i frågan inte ser sitt problem lr erkänner så är de svårt att ge en sån person hjälp, personen kommer ju bara vägra prata lr ta emot hjälp från soc speciellt om personen är vuxen och har inga barn som ett exempel, och om personen har typ små barn så kan de bli utredning på hela familjen. Gör personen er illa så polisanmäl! Ni kan även ringa soc och vara anonyma och fråga de ni undrar över så kan ni gå från deras svar

• KlunsSmurfen

Det en fördel att dokumentera och spela in händelser först speciellt om man är ett barn.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Jenny) skrev 2017-08-31 11:25:33 följande:

Av egen erfarenhet råder jag dig att inte kontakta socialtjänsten, det förstör ofta mer än det hjälper en familj.

Ja det förstör familjen för föräldern som skiter i sina barn men det skiter vi övriga fullständigt i.
  • Anonym (?)
    Anonym (Dc) skrev 2017-08-31 10:52:22 följande:

Bästa är att ringa polisen när personen är påverkad o aggressiv!

Nja det håller jag inte med om. Snacka om att göra det onödigt dramatiskt för barnen, om det nu inte är fara för deras liv för då ska man givetvis ringa polisen.
  • Anonym (Dc)
    Anonym (?) skrev 2017-09-01 11:43:53 följande:

Nja det håller jag inte med om. Snacka om att göra det onödigt dramatiskt för barnen, om det nu inte är fara för deras liv för då ska man givetvis ringa polisen.

Asso? Då ska man låta barnen se hur ens förälder är svin påverkad och aggressiv, hotfull, kanske tillomed slår den andra förälder! Bara låta de ske? Låta barna uppleva skräck o gråta sig ihjäl gömda i sitt hem?! Vänta tills man är halvdöd för att ringa efter hjälp? Och va lär man sina barn då?? Vet du ens hur de känns i en sån situation? Då är man en misslyckad förälder om man inte gör nåt för att skydda sina barn från missbrukets helvete!!
  • Anonym (?)
    Anonym (Dc) skrev 2017-09-01 12:50:32 följande:

Asso? Då ska man låta barnen se hur ens förälder är svin påverkad och aggressiv, hotfull, kanske tillomed slår den andra förälder! Bara låta de ske? Låta barna uppleva skräck o gråta sig ihjäl gömda i sitt hem?! Vänta tills man är halvdöd för att ringa efter hjälp? Och va lär man sina barn då?? Vet du ens hur de känns i en sån situation? Då är man en misslyckad förälder om man inte gör nåt för att skydda sina barn från missbrukets helvete!!

Om det är en pågående misshandel tycker jag självklart man ringer polisen. Det är dock inget TS skrivit förekommer. Polisen kommer inte göra/kunna göra något om det "bara" är en person som är påverkad eller personer som "bråkar" med varandra, utan våld.
  • Anonym (Dc)
    Anonym (?) skrev 2017-09-01 13:41:37 följande:

Om det är en pågående misshandel tycker jag självklart man ringer polisen. Det är dock inget TS skrivit förekommer. Polisen kommer inte göra/kunna göra något om det "bara" är en person som är påverkad eller personer som "bråkar" med varandra, utan våld.

Fel! Polisen griper personen ifrågan, får nyktra till i en cell! Polisen gör oroanmäla till soc om de finns barn där och även om personerna har barn som inte va där och soc tar upp fallen direkt och snabbare! Så snälla håll dig ifrån såna här inlägg där personer ber om hjälp när du tydligt o klart inte vet nåt om de lr upplevt de! Ge inte ut falsk info!
  • Anonym (?)
    Anonym (Dc) skrev 2017-09-01 16:41:58 följande:
    Fel! Polisen griper personen ifrågan, får nyktra till i en cell! Polisen gör oroanmäla till soc om de finns barn där och även om personerna har barn som inte va där och soc tar upp fallen direkt och snabbare! Så snälla håll dig ifrån såna här inlägg där personer ber om hjälp när du tydligt o klart inte vet nåt om de lr upplevt de! Ge inte ut falsk info!
    Och du är polis förstår jag? Polisen hade sannerligen haft att göra om de griper alla som är onyktra. 
  • KlunsSmurfen
    Anonym (?) skrev 2017-09-01 18:46:47 följande:
    Och du är polis förstår jag? Polisen hade sannerligen haft att göra om de griper alla som är onyktra. 
    Men du är polis eller bara lite korkad?

• Anonym (?)
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-01 19:46:29 följande:
    Men du är polis eller bara lite korkad?

Lättstött. Nu var det inte det du citerade som jag svarade på. 
  • Anonym (Dc)

Haha herregud hur gammal är du?? Jag har förklarat hur det funkar då ts undrar hur de går till! Och att du har ingen kunskap om de är ju helt meningslöst att du ens ger dig in i samtalet! Jag har upplevt såna situationer och nej jag är inte polis, den biten sköter några familjemedlemar så jaa jag vet va jag skriver om, Min tips till dig är att prata med en polis så du kanske lär dig nåt! Eller åtminstone skaffa lite kundskap för de är tydligt att du behöver det!
  • Anonym (?)
    Anonym (Dc) skrev 2017-09-01 20:51:55 följande:
    Haha herregud hur gammal är du?? Jag har förklarat hur det funkar då ts undrar hur de går till! Och att du har ingen kunskap om de är ju helt meningslöst att du ens ger dig in i samtalet! Jag har upplevt såna situationer och nej jag är inte polis, den biten sköter några familjemedlemar så jaa jag vet va jag skriver om, Min tips till dig är att prata med en polis så du kanske lär dig nåt! Eller åtminstone skaffa lite kundskap för de är tydligt att du behöver det!
    Jobbigt när någon har en annan åsikt. Jag tycker det är ett märkligt råd att ge. TS ska kontakta socialtjänsten utifrån informationen hen gett, inte ringa polisen.
  • KlunsSmurfen

->
    Anonym (?) skrev 2017-09-01 11:43:53 följande:
    Hur tänker du då?
    Det är inte alls dramatiskt för barnen om någon är påverkad och aggressiv så det finns ingen anledning att ringa polisen?
    ->
    Anonym (Dc) skrev 2017-09-01 12:50:32 följande:
    ->
    Anonym (?) skrev 2017-09-01 13:41:37 följande:
    Dc har rätt, polisen kan plocka in någon som är påverkad och aggressiv i fyllecell.
    Är en alkoholist/missbrukare aggressiv finns det inga garantier för att personen inte ska ta till våld.
    ->
    Anonym (Dc) skrev 2017-09-01 16:41:58 följande:
    ->
    Men du är själv polis som har koll på hur det funkar eller är du bara knäpp som tycker att man inte ska ringa polisen om någon är påverkad och aggressiv.
    Argumentet "Och du är polis förstår jag?" ger dig inte mer rätt.
    ->
    Anonym (Dc) skrev 2017-09-01 20:51:55 följande:
    ->
    Anonym (?) skrev 2017-09-01 21:07:35 följande:
    Jobbigt när någon har en annan åsikt. Jag tycker det är ett märkligt råd att ge. TS ska kontakta socialtjänsten utifrån informationen hen gett, inte ringa polisen.
    Är du så lättstött att det blir jobbigt när andra har åsikter om dina åsikter och påpekar när du har helt fel?

Det är inte direkt några bra råd när man svamlar om något man inte inte har koll på och inte kan erkänna när man har fel.

Dc skrev när personen är påverkad o aggressiv, vad tänkte du soc skulle göra åt det. Ska de ringa polisen?
    Anonym (?) skrev 2017-09-01 20:22:33 följande:
    Lättstött. Nu var det inte det du citerade som jag svarade på. 
    och?
Svar på tråden Kontakta soc som barn