• Wilbo80

Föräldraledig - vad gör ni med era ettåringar?

Vad gör ni föräldralediga om dagarna med era ettåringar? Han går inte än och just nu har vi ingen vagn (dock en typ "cykel"med ett styre som jag kan köra han i när jag går med hunden, men inte så smidigt när det regnar..)

Börjar få slut på idéer och blivit väldigt uttråkad (plus att jag är gravid och just nu väldigt trött)

Såå tips tack! Även om sonen inte lider av att krypa runt i lägenheten och upptäcka samma saker varje dag så vore det kul och höra hur era dagar ser ut :) vi är inte så stora fan av ÖF..

• Svar på tråden Föräldraledig - vad gör ni med era ettåringar?
  • Wilbo80

Kan tillägga att jag känner mig ganska tråkig med sonen, lite off och har aldrig varit såhär "seg" med honom tidigare.. Får så dåligt samvete :(

• Erika223

men usch säg inte att du är en såndär som ligger i soffan och tittar på tvn medans sonen din "leker" för sig själv?!

• BuoBä

Skaffa en billig begagnad sulky?

Dottern har alltid gillat att åka vagn så vi var ute och gick ofta. Tittade på ankor, hundar på promenad, blommor, traktorer mm mm. Sandlådan i närmsta lekpark var populär (brukar finnas bänkar till trötta mammor) och även bibliotekets barnhörna med soffor och kuddar.

• Wilbo80
    Erika223 skrev 2017-08-31 10:58:00 följande:

men usch säg inte att du är en såndär som ligger i soffan och tittar på tvn medans sonen din "leker" för sig själv?!

Men oj, nej så skulle jag nog inte se på mig själv.

Det har blivit mer hemma nu när vi inte har vagn (2 dagar). Just för att jag vill hitta på saker om dagarna med honom, det är ju därför jag skriver här om tips..
  • Wilbo80
    BuoBä skrev 2017-08-31 11:04:58 följande:

Dottern har alltid gillat att åka vagn så vi var ute och gick ofta. Tittade på ankor, hundar på promenad, blommor, traktorer mm mm. Sandlådan i närmsta lekpark var populär (brukar finnas bänkar till trötta mammor) och även bibliotekets barnhörna med soffor och kuddar.

Ska faktiskt göra det ang sulky :)

Sen får vi barnvagnen om ca en vecka men känns som lååång tid.. Spec när vi har hund och är van att ta oss iväg varje dag med den.. Men eftersom han inte kan sova nu när vi är iväg så måste jag alltid se till att vi e nära hemma...
  • Wilbo80
    BuoBä skrev 2017-08-31 11:04:58 följande:

Å tack för tipsen! :)
  • Jasmin Karlsson

Samma här. Höggravid och trött med en 1-åring hemma. Hon går dock och är väldigt fysiskt aktiv. Är också rätt uttråkad och väntar bara på förlossningen. Vi går till lekplatsen och gräver i sanden, går till ÖF, sitter hemma och leker, läser böcker, myser i soffan (ja, jag tittar på TV och mitt barn sitter brevid och jag tror inte att hon lider av det). Man kan ju också bada i badkaret, gå promenad (dock gillar inte mitt barn att åka barnvagn så det gör jag bara när hon ska sova), gå till nån 4H-gård. Mycket beror ju på hur/var man bor. I storstad finns ju mycket större utbud av antiviteter men om du bor på landet så kan man ju vara mer ute kanske?

• Wilbo80

TACK för svar! Absolut leker han själv också.. Kände mig bara inte "som en sån som sitter på soffan hela dagarna" som det beskevs.. Men vill man göra det så inget mig emot. Blir nog människor av de flesta barnen.. Finns värre saker här i världen...Personens kommentar var bara onödig...

Ja vi är ute, badar, läser (fast typ en sekund sen drar han iväg hehe men jag försöker) han undersöker alla skåp, leksaker osv.. Han är också väldigt fysiskt aktiv vilket jag också är i vanliga fall.. Men just nu spöregnar det ute och vi har ju ingen vagn som sagt så vet inte vad vi ska hitta på här hemma.. Tänkte vi skulle försöka oss på att baka.. Åh jag är i början av graviditeten så för mig är det en annan trötthet..förstår att du måste va trött! höggravid och en ettåring..phuu.. Vi bor i Stockholm men lite utanför, har mycket natur, även en bondgård med djur så dit går vi ibland fast det är en bit... Men det är just nu den här j*la vagnen + regn som ställer till det lite nu om dagarna..

• pigglet

Vi var mycket på ÖF när barnen var små, träffade andra mammor. En hel del babysånger osv också.
    Annars åkte vi hem till kompisar/bekanta. Vi hade också tur och bodde på en gata där det fanns småbarn i många hus och var man uttråkad gick man bara en sväng ute så hittade man någon att prata med, gå in och fika hos osv.

Med en 1-åring kan det funka att göra trolldeg kanske. Köpa flaskfärg/fingerfärg om man inte har något emot att det kladdas ordentligt. Något pyssligt, som stora pärlor att göra halsband av. Annars är de ju ibland rätt nöjda med att bara få vara med när man gör sådant där som måste göras - tvätta, städa, laga mat. Ge en dammvippa. Nej, förresten, hen hade inte börjat gå än? Ok, det där funkar nog bättre om några månader till....

Åka på badhuset (kanske segt när du är så trött just nu, men kul om ett par månader?). Här ordnar biblioteken olika lek/dansstunder också, det var kul.

• anas998

Jag är hemma med min dotter på 16 månader och sonen på 3 månader. Vi gillar att gå till öppna förskolan, biblioteket och leka med kompisar. Det funkar fint sålänge man är frisk, större problem när vi nu är sjuka... men då leker vi hemma, ritar/målar, läser böcker, rensar garderober (hon älskar när hon får hoppa bland kläderna och dra ner allt haha) annars är det promenader för att titta på djur, traktorer osv. Vi har inte provat trolldeg än men jag ska nog snart ge mig på det :)

• Wilbo80

Tack för alla tips! Ska testa trolldeg :)

Ni som går till biblioteket - vad gör ni där? Är era barn tysta? :O Min för väldigt mycket liv, liksom "pratar" oavbrutet och undersöker allt...

• Wilbo80

Förlåt, såg att det om biblioteket var ju att de ordnar lek och dansstunder. Då förstår jag :)

Ska nog ta mig till badhuset också, det är kul :)

• Anonym (AB)

men usch, säg inte att du är en sån där som sätter sig på höga hästar och gillar att trycka till andra mammor!?

Ingenstans framställde TS det som att hon satt i soffan och kollade på TV medans barnet lekte, vilket för övrigt är helt OK att göra då och då om man är höggravid och hemma, knappast någon ett-åring som dött av leka med klossar nedanför soffan.
  • ostpaj

Åååh, bästa sysslan! På riktigt, HUR kul är de där förbannade klossarna eller hjärndöda böckerna? Tacka vet jag Real Housewives of valfri stad ;)
Svar på tråden Föräldraledig - vad gör ni med era ettåringar?