• Anniie

Mycket mensvärk

Jag är gravid i vecka 13 med första barnen och har under hela graviditeten haft mycket mensvärk och det känns som att mensen ska komma när som helst. Har förstått att det är vanligt dom första veckorna men ändå blir man lite nojjig. Är det någon mer som har haft mycket mens/växtvärk?

• Svar på tråden Mycket mensvärk
  • Krullet89

Hej! Jag går in i v 13 imon. Jag har oxå haft en hel del mensvärk. Speciellt i början. Sen nu de senaste 2 veckorna tyckte jag att de började avta lite men då blev ja orolig för att det inte växer ngt. Till igår o i förrgår då fick ja riktigt ont igen. Nästan så ja sprang på toa för o titta så ja inte blöder. Idag känner ja ingenting igen. Kub på måndag så de ska bli skönt o se att allt e ok. Men försöker tänka mensvärk-= bebis växer

• Anniie
    Krullet89 skrev 2017-09-02 14:14:20 följande:

Hej! Jag går in i v 13 imon. Jag har oxå haft en hel del mensvärk. Speciellt i början. Sen nu de senaste 2 veckorna tyckte jag att de började avta lite men då blev ja orolig för att det inte växer ngt. Till igår o i förrgår då fick ja riktigt ont igen. Nästan så ja sprang på toa för o titta så ja inte blöder. Idag känner ja ingenting igen. Kub på måndag så de ska bli skönt o se att allt e ok. Men försöker tänka mensvärk-= bebis växer

Ja jag tycker nästan man blir orolig för allt. Gör det ont så tror man att mensen kommer gör det inte ont så känns det som att det har hänt något. Haha, hjärnan ställer till det! Åh va kul för dig, själv har jag kub på onsdag. Håller tummarna för oss bägge!
  • Krullet89

Men precis haha. Helt sjukt egentligen men man kan inte hjälpa det ju. De vänner ja har pratat med säger att de va så för dom med. Så försöker i slappna av o låta kroppen sköta sitt. Äter som ja ska mer kan ja ju inte göra. Men va kul att du oxå har kub nästa vecka. Har du berättat för någon ännu?

• Anniie
    Krullet89 skrev 2017-09-02 18:00:00 följande:

Men precis haha. Helt sjukt egentligen men man kan inte hjälpa det ju. De vänner ja har pratat med säger att de va så för dom med. Så försöker i slappna av o låta kroppen sköta sitt. Äter som ja ska mer kan ja ju inte göra. Men va kul att du oxå har kub nästa vecka. Har du berättat för någon ännu?

Känns alltid bättre när man får höra att fler har så. Har du gått upp något i vikt än? Själv har jag inte gått upp ett enda gram :( men det kommer väl! Jag har bara berättat för min mamma och bror, samt sambons föräldrar + syskon. Ska bli så kul när man ska berätta för vänner! Har du berättat för någon? :)
  • Normark

Växtvärk ska inte kännas som mensvärk. Växtvärk kan vara att det drar och spänner lite i sidorna. Om du har mensvärk kan det bero på urinvägsinfektion, iväg och kolla! 

• Anniie
    Normark skrev 2017-09-02 19:52:53 följande:

Växtvärk ska inte kännas som mensvärk. Växtvärk kan vara att det drar och spänner lite i sidorna. Om du har mensvärk kan det bero på urinvägsinfektion, iväg och kolla! 

Har haft urinvägsinfektion under graviditeten. Lämnade prov förra veckan, ingen urinvägsinfektion :)
  • Krullet89

Normark det du skriver stämmer inte alls. Ja jobbar i vården! Mensvärk/molvärk/växtvärk kalla det vad du vill. Sen att de drar är ligamenten så kan töjas när man tex reser sig hastigt upp lr när man nyser. Växtvärk e vanligt o Kmr o går under hela graviditeten en del känner det mer andra mindre

Men som svar på TS frågor.

Vid start vägde jag 61,5 kg o imorse vägde jag 64 kg. Men jag har mått jätte bra och ätit som ett DJUR konstant hungrig. Plus varit iväg på semester i 4 v kom hem igår. Då ha ja fått maten serverad framför mig o inte lagat en enda måltid. Sån lyx.

Min närmaste vän (o kollega)berättade ja i v 9. Föräldrar o syskon i V8. Men ingen annan förutom det. Ska berätta för alla på månd om ulj går som det ska.

Tur att ja varit bortrest börjar bli svårt att dölja det. Så de ska bli skönt o berätta. Hur har du mått ? Tkr intr du ska oroa dig för din vikt. En vän till mig e höggravid o gått upp 11 kg bara o är otroligt vacker !!

• Anniie
    Krullet89 skrev 2017-09-02 21:37:37 följande:

Normark det du skriver stämmer inte alls. Ja jobbar i vården! Mensvärk/molvärk/växtvärk kalla det vad du vill. Sen att de drar är ligamenten så kan töjas när man tex reser sig hastigt upp lr när man nyser. Växtvärk e vanligt o Kmr o går under hela graviditeten en del känner det mer andra mindre

Vid start vägde jag 61,5 kg o imorse vägde jag 64 kg. Men jag har mått jätte bra och ätit som ett DJUR konstant hungrig. Plus varit iväg på semester i 4 v kom hem igår. Då ha ja fått maten serverad framför mig o inte lagat en enda måltid. Sån lyx.

Min närmaste vän (o kollega)berättade ja i v 9. Föräldrar o syskon i V8. Men ingen annan förutom det. Ska berätta för alla på månd om ulj går som det ska.

Tur att ja varit bortrest börjar bli svårt att dölja det. Så de ska bli skönt o berätta. Hur har du mått ? Tkr intr du ska oroa dig för din vikt. En vän till mig e höggravid o gått upp 11 kg bara o är otroligt vacker !!

Tack för att du är så positiv! Ja det börjar synas på mig också nu, så har undvikit att träffa vissa vänner som inte vet om. Ska bli så skönt på onsdag om allt går som det ska så att man kan berätta för kompisarna sen varför man varit lite off den senaste tiden :D i början mådde jag dåligt och hade mycket problem med magen och illamående (har aldrig behövt kräkas) nu är jag bara extremt andfådd när jag gör saker om att jag har "växtvärk" och att det kan hugga till långt ner i magen när jag nyser/hostar. Annars skulle jag säga att jag mår jättebra. Hur har du mått under din graviditet? :)
  • Normark
    Krullet89 skrev 2017-09-02 21:37:37 följande:

Klart man kan chansa om man vill. Fick instruktioner av förlossningsläkaren. Är du också läkare? 
  • Krullet89

Svar till Normak. Ja, jag är också läkare! Om du googlar molvärk gravid så kommer det upp massor om det.

Svar till TS.

Ja tänkte på de igår när jag pratade i telefon med min mamma att sh*t va andfådd ja blev av att prata i telefon i samtidigt plocka undan lite hemma. Kondisen e ju så där haha. Jag har mått ganska bra tycker jag. Väldigt hungrig o har ja inte ätit i tid så har ja varit lite illamående. Men i samband med matintag så försvann det. Fruktansvärt ömma bröst (börjar bli bättre) dålig hy o lite känslig nära till skratt o tårar. Annars har det varit bra kan inte klaga. Kub imon jag är sååå nervös. Jag har fuskat lite o tittat själv på sjukhuset med ulj. Men detta va i v 8. Helt magiskt o se hjärtat slå...

• Anniie
    Krullet89 skrev 2017-09-03 09:20:38 följande:

Svar till Normak. Ja, jag är också läkare! Om du googlar molvärk gravid så kommer det upp massor om det.

Svar till TS.

Ja tänkte på de igår när jag pratade i telefon med min mamma att sh*t va andfådd ja blev av att prata i telefon i samtidigt plocka undan lite hemma. Kondisen e ju så där haha. Jag har mått ganska bra tycker jag. Väldigt hungrig o har ja inte ätit i tid så har ja varit lite illamående. Men i samband med matintag så försvann det. Fruktansvärt ömma bröst (börjar bli bättre) dålig hy o lite känslig nära till skratt o tårar. Annars har det varit bra kan inte klaga. Kub imon jag är sååå nervös. Jag har fuskat lite o tittat själv på sjukhuset med ulj. Men detta va i v 8. Helt magiskt o se hjärtat slå...

Haha ja kondisen är SÄMST nu. Ja ömma bröst har jag också haft + att dom har varit riktigt svullna men det börjar försvinna för mig nu, är inte lika öm längre och så har jag varit extremt känslig mot dofter! Kan inte längre använda min favoritparfym eller ha liljor hemma haha. Håller tummarna för dig imorgon, så får du skriva här och berätta hur det gick! Längtar så tills onsdag så att jag inte vet vart jag ska ta vägen, vill se den lilla nu :D
  • Krullet89

Ja hör av mig imon de ska bli roligt för min man o se bebis för första gången.

• Krullet89

Hej igen. Har varit på ulj imorse. Allt såg kanon ut!! Vilken härlig upplevelse att se bebisen. Har aldrig sett min man så tyst. O bebisen rörde sig sååååå mkt. Bilderna vi fick blev litr suddiga vissa av dom för den låg inte stilla Hahhaha. Lycklig mamma nu håller ja (vi) tummarna för dig.

• Anniie

Men ååh va glad jag blir för din skull! Stort grattis :D själv är jag sååå nervös så kan inte fokusera på någonting. Försöker sitta med plugg nu då jag studerar akutsjukvård men det är nästan omöjligt, vill ha onsdag nu!!

• Krullet89

Förstår dig jag har knappt sovit något inatt. Vet att den intr hjälper att säga slappna av så ja säger stå uuuut istället! Helt underbart o se bebisen så de e värt det. Och tack !!

• Snultan

Jag har också "mensvärk". Är dock bara i vecka 5. Man blir ju nojig samtidigt som man vet att det "ska kännas".

Matheus 131002! Gravid med andra barnet - BF Maj 2018! ?
  • Anniie

Det gick jättebra! En pigg och frisk liten plupp med benen i kors som låg och hoppade där inne. Så glad och lättad!!

• Krullet89

Ok va bra!! Då kan du andas ut. Grattis !!

Svar på tråden Mycket mensvärk