• Nótt

Otrohet/Öppna förhållanden/Tvåsamhet

Hej!
    Jag skriver här för att jag hoppas på lite kloka råd!

Jag träffar en kille sedan några månader tillbaka. Och vi pratade ganska tidigt om förhållanden etc och han sa då att han var tveksam till förhållanden & att han har svårt att se att det fungerar, att man kan leva med en person hela livet osv. Han har även varit singel i ca 10 år, delvis pga detta synsätt.

Men vi fortsatte träffas och han tycker verkligen om mig, han anstränger sig för att visa det och är väldigt fin mot mig. Det känna som att han tänker annorlunda för han kan prata om oss framåt och om att eventuellt flytta ihop osv. 

Dock kom diskussionen om otrohet upp igår, och samtidigt som han menar att han inte tycker det är bra, så tycker han heller inte att det är katastrof, då han menar att han skiljer på sex och känslor. Han säger även att det är en manlig grej, ett behov bara, att det inte betyder något.

Jag ser inte på det så utan jag har intrycket att tycker man om någon så vill man inte vara med någon annan, inte bara för att man inte vill såra personen, utan för att man inte vill. Hade någon varit otrogen mot mig hade jag känt mig otillräcklig och inte speciell nog för att han ska kunna "hålla sig".
    Lever jag i en drömvärld? Visst att man kan kräva att man inte ska göra det, utav respekt för den andre, men jag lever i bilden av att man inte vill. Att vill man är något fel i relationen, men han ser det som två olika saker. Tänker alla killar såhär, bara att de inte säger det? Lever jag i en fantasivärld där jag förväntar mig en kärlekssaga där det enda som existerar är varandra? Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Otrohet/Öppna förhållanden/Tvåsamhet
  • klen

Jag är man och tycker precis som du. Jag har aldrig varit otrogen trots många möjligheter. Har blivit bedragen så jag vet hur det känns och så illa vill jag absolut inte min sambo.

• Anonym (Man)

Otrohet är ett enormt svek, det tycker de flesta som blir utsatta för det. Det handlar inte bara om sexet, utan hela grejen att gå bakom ryggen. Din kille verkar inte tycka det.... gissa hur trogen han kommer vara?

Sex med andra, när jag var helt nykär så fanns det ingen annan på kartan. Nu, när vi har varit tillsammans länge skulle jag kunna tänka mig att ta in en till i sängkammaren. Men öppet förhållande känns bara fel, ska sexlivet utvecklas vill jag att vi gör det tillsammans. Sen jag vet att sådant kan slå fel ibland, och det vi har tillsammans värderar jag så högt att jag inte vill chansa med nån mer i sängkammaren. Vissa fantasier bör dock förbli fantasier....

• Tecum

Det verkar som att många är tveksamma till livslånga förhållanden idag, både män och kvinnor. Men att han inte tycker otrohet är en katastrof behöver inte betyda att han tänker vara det. Jag tänker likadant,ändå lever jag i ett livslångt förhållande där ingen av oss varit otrogen. Förutsättningen är att han respekterar din syn på otrohet och lever efter det. I en sån fråga är det den som säger nej som ska styra.

• Nótt

Tecum;
    Känner du att om möjligheten dyker upp, att du inte är otrogen för att du inte vill , eller för att du inte vill såra?
    Tänker du på att ha sex med andra?

Tack för svar!

• Fjäril Vingad

Vi är alla olika. Vissa monogama, vissa inte. Inget är mer rätt eller fel, bara man är ärlig mot sig själv och för den/dem man delar sitt liv med. Och man bör vara på samma våglängd i frågan. Såvida man verkligen inte bryr sig huruvida den andre har andra men själv inte vill ha det. Men oavsett, ärlighet. Med det kommer man långt. Och är man tveksam i frågan bör man nog inte ge sig in i en relation med någon som tycker annorlunda. Det kan vara extremt tärande.

Själv lever jag poly (har bara en partner pga hur mitt liv ser ut just nu; min partner har dock en partner till). För oss funkar det. Men som sagt, det är inte för alla.

• Tecum
    Nótt skrev 2017-09-04 11:30:50 följande:
    Tecum;
    Känner du att om möjligheten dyker upp, att du inte är otrogen för att du inte vill , eller för att du inte vill såra?
    Tänker du på att ha sex med andra?

Tack för svar!
    Både-och tror jag. Det absolut viktigaste är för att inte såra min hustru. Och faktum är att jag inte har någon lust att ha sex med andra, trots att jag är väldigt intresserad av sex och att jag som man borde vara sugen på att vidga mina vyer så att säga. Men tanken på otrohet känns jobbig, det skulle komplicera allt även om jag höll det hemligt. Det finns ju även en tredje part inblandad.

Men visst vore det svårt att säga nej till en villig kvinna...
Svar på tråden Otrohet/Öppna förhållanden/Tvåsamhet