• Stårschan

Två frågor om Hogwarts

Den här frågan är till er som har lite fantasi i kroppen, och kan tänka er att leka med tanken.

1 - Om du hade fått ett antagningsbrev från Hogwarts som elvaåring, hade du då velat gå där? Du hade som sagt bara fått träffa din familj på skolloven.

2 - Om din elvaåring hade fått ett antagningsbrev från Hogwarts, hade du varit OK med att skicka iväg barnet för att bo på internat de kommande 7 åren?

• Svar på tråden Två frågor om Hogwarts
  • linani

1. Absolut!

Jag älskade fantasy när jag var barn. Jag har läst böckerna om Oz och Narnia hur många gånger som helst, jag älskade "Den oändliga historien" (boken, inte filmen) och lite senare "Sagan om Ringen".
    Jag tyckte att verkligheten var tråkig, särskilt när mina föräldrar bråkade (vilket de ofta gjorde). Drömde så intensivt om att just jag skulle lyckas hitta det där magiska sättet att bli hjälte i en magisk värld.

2. Okej och okej, det hade ju inte varit ROLIGT. Men jag hade inte velat stå i vägen för mina barns drömmar och möjligheter.

• sextiotalist

Svar ja på båda frågorna, vem kan motstå att sonen skulle lärt sig att åka på kvasten och vifta med staven för att göra något häftigt. Däremot hade jag bett honom att inte bli för nära Harry, eftersom det leder till lite för spännande saker.

• fluu

1. Hell ja!
    2. Se ovan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • linnéa001

Haha, jag fattade ingenting, vad tvungen att googla på Hogwarts.

Svaret är nej på båda. Jag har aldrig gillat fantasy, har vaken sett eller läst Harry Potter. Skulle vilja att mitt barn lärde sig ett riktigt yrke och skulle nog tycka att en sjuåring var för liten för internat. Kanske i gymnasiet, men som sagt ett riktigt yrke.

• linnéa001

Såg nu att det stod elvaåring och inte sjuåring, ngn även en elvaåring är för ung tycker jag.

• Arbor

1. Tveksamt, men troligen hade min mamma tvingat mig att åka. Efter ett par veckor hade jag varit glad för det :)

2. Det hoppas jag verkligen.

• Stårschan
    linnéa001 skrev 2017-09-05 22:46:17 följande:

Haha, jag fattade ingenting, vad tvungen att googla på Hogwarts.

Svaret är nej på båda. Jag har aldrig gillat fantasy, har vaken sett eller läst Harry Potter. Skulle vilja att mitt barn lärde sig ett riktigt yrke och skulle nog tycka att en sjuåring var för liten för internat. Kanske i gymnasiet, men som sagt ett riktigt yrke.

Även om du inte gillar genren skulle jag tipsa dig om att åtminstone läsa första boken eller se första filmen, för ren allmänbildning. Någon gång emellanåt kan man plåga sig igenom lite populärkultur för att få en inblick i vad det hela handlar om.
  • Lena

Ja

Nej eftersom de inte verkar ha någon säkerhet där och dessutom är där en hel del mobbning.

• Stårschan
    Lena skrev 2017-09-06 08:02:55 följande:

Ja

Nej eftersom de inte verkar ha någon säkerhet där och dessutom är där en hel del mobbning.

Men varför hade det varit gott åt dig själv men inte åt ditt barn?
  • linnéa001
    Stårschan skrev 2017-09-06 08:00:35 följande:
    Även om du inte gillar genren skulle jag tipsa dig om att åtminstone läsa första boken eller se första filmen, för ren allmänbildning. Någon gång emellanåt kan man plåga sig igenom lite populärkultur för att få en inblick i vad det hela handlar om.
    Jag började på första boken men tröttnade snabbt. Kan kanske plåga mig igenom filmen någon gång i framtiden, jag har plågat mig igenom två Sagan om ringen-filmer. 
  • Lena

Jag som elvaåring hade bara sett möjligheterna och inte farligheterna. Jag som mamma ser farligheterna.

• Physalis

Alltså har ni inte läst böckerna? Barnen dör som flugor, blir mobbade av varandra och av lärarna utan några konsekvenser. Hela skolans koncept går ut på att ställa barnen mot varandra.

Barnen delas in i olika lag efter hur modiga, elaka, smarta och mesiga/ intetsägande de är.

Sen ska barnen samla poäng till sitt lag på oklara grunder där de mobbande lärarna ofta använder poängen för att just mobba och favorisera vissa barn.

Utöver detta är själva byggnaden och omgivningen omkring livsfarlig.

Till och med rektorn har ett favoritbarn och han verkar göra allt annat än att administrera skolan vilket eleverna får ta smällarna för.

Svar nej på båda. Men jag älskade böckerna som liten och kommer introducera dem till mina egna barn när de blir stora nog.

Korrekturläser som en kratta
  • LFF
    Physalis skrev 2017-09-06 12:23:08 följande:

Alltså har ni inte läst böckerna? Barnen dör som flugor, blir mobbade av varandra och av lärarna utan några konsekvenser. Hela skolans koncept går ut på att ställa barnen mot varandra.

Barnen delas in i olika lag efter hur modiga, elaka, smarta och mesiga/ intetsägande de är.

Sen ska barnen samla poäng till sitt lag på oklara grunder där de mobbande lärarna ofta använder poängen för att just mobba och favorisera vissa barn.

Till och med rektorn har ett favoritbarn och han verkar göra allt annat än att administrera skolan vilket eleverna får ta smällarna för.

Svar nej på båda. Men jag älskade böckerna som liten och kommer introducera dem till mina egna barn när de blir stora nog.

Har läst böckerna, sett filmerna och skulle ändå både vilja gå där själv och skicka mina barn dit. 
  • fluu
    Physalis skrev 2017-09-06 12:23:08 följande:

Har DU läst böckerna? Dör som flugor är att ta i, men sedan får man också räkna med att under böckernas gång så pågår det faktiskt ett krig. Mobbning förekommer precis som i den riktiga världen och skolan rustar barnen för vuxenlivet precis som i den riktiga världen.
    Sorterandet i elevhemmen har många lager och hatten ser igenom allt.
    Poängsamlandet är heller inget konstigt om du tänker bort svenska skolan.
    Byggnaden och omgivningarna är magiska = du kan inte jämföra med muggelvärlden.
    Om du menar rektor Dumbledore så finns det en anledning till att Harry är speciell, det handlar liksom om något större än de enskilda personerna och du tror väl inte att det vore speciellt kul att läsa om hur han administrerar skolan? Han gör dessutom mycket i det fördolda.
  • Physalis
    fluu skrev 2017-09-06 16:18:46 följande:

Har DU läst böckerna? Dör som flugor är att ta i, men sedan får man också räkna med att under böckernas gång så pågår det faktiskt ett krig. Mobbning förekommer precis som i den riktiga världen och skolan rustar barnen för vuxenlivet precis som i den riktiga världen.

Sorterandet i elevhemmen har många lager och hatten ser igenom allt.

Poängsamlandet är heller inget konstigt om du tänker bort svenska skolan.

Byggnaden och omgivningarna är magiska = du kan inte jämföra med muggelvärlden.

Om du menar rektor Dumbledore så finns det en anledning till att Harry är speciell, det handlar liksom om något större än de enskilda personerna och du tror väl inte att det vore speciellt kul att läsa om hur han administrerar skolan? Han gör dessutom mycket i det fördolda.

Ja jag har läst böckerna, de är fantastiska. Men inte hade jag velat vara i närheten av den skolan om den fanns på riktigt. Just av anledningarna jag och sen du räknar upp.

Allt det magiska och mysiga i böckerna hade jag gärna velat vara med om men om man faktiskt tittar på vad som händer i böckerna så är skolan i mina ögon en mardröm på alla plan.

Jag avstår från att kommentera resten även om fingrarna kliar.
  • Stårschan
    Physalis skrev 2017-09-06 16:52:49 följande:
    Ja jag har läst böckerna, de är fantastiska. Men inte hade jag velat vara i närheten av den skolan om den fanns på riktigt. Just av anledningarna jag och sen du räknar upp.

Allt det magiska och mysiga i böckerna hade jag gärna velat vara med om men om man faktiskt tittar på vad som händer i böckerna så är skolan i mina ögon en mardröm på alla plan.

Jag tror ärligt talat inte att en genomsnittstjej i Hufflepuff hade märkt så mycket. Och vad är det förresten som säger att man skulle vara i samma årskull som Harry, Hermione och Ron? Skolan har ju funnits i tusen år...
  • fluu
    Physalis skrev 2017-09-06 16:52:49 följande:

Och anledningarna du räknar upp tycker inte jag stämmer överens med böckerna rent faktamässigt.
  • fluu
    Stårschan skrev 2017-09-06 17:11:03 följande:
    Jag tror ärligt talat inte att en genomsnittstjej i Hufflepuff hade märkt så mycket. Och vad är det förresten som säger att man skulle vara i samma årskull som Harry, Hermione och Ron? Skolan har ju funnits i tusen år...
    Precis. Som i mugglarnas historia så finns det såklart lugnare och oroligare perioder i magikernas historia. Sedan tycker jag att det är väldigt mycket fördomar kring elevhemmen.
  • Physalis
    Stårschan skrev 2017-09-06 17:11:03 följande:

Jag tror Hufflepuff tjejen är lika utsatt för de faror som finns inne i byggnaden och utanför som alla andra. Sen är säkerligen mobbningen vidare spridd än till de böckerna nämner.

Ja vad? Det enda jag nämnt som kan tolkas som att det handlar om åren Harry gått där är favoriseringen av en elev, men han var inte den enda favoriteleven Dumbledore haft.

Ett annat stort problem är att skolan är helt beroende av politikerna och rektorernas infall, den verkar inte ha många grundregler som skyddar eleverna och de anställda om det dyker upp någon som vill ändra om till det sämre.

Nej jag vidhåller att jag inte hade velat gå på Hogwarts hur bra än böckerna är.
Svar på tråden Två frågor om Hogwarts