• Anonym (Trött)

Kolla mobilen/mejlen!?

Är ihop med en mestadels fantastisk tjej, varit ihop ett par år och bor ihop.

Problemet är bara att hon är ytterst misstänksam och svartsjuk (förklaras väl av ett flertal problem av den sorten i tidigare förhållanden) och vid ett flertal tillfällen har hon kollat i min mobil, nu senast innan helgen och då såg hon att jag hade beställt en ny mobil och blev sur för att jag inte hade sagt det och att den var för dyr och så vidare. Det slutade i bråk men det blåste snabbt över (det gör det oftast) men jag börjar tröttna på att inte få ha något ifred.

Hon har vid ett par tillfällen genom åren misstänkt att jag varit otrogen (det har jag inte) och använder det för att motivera det hon gör.

Vad fan ska man göra? Har försökt diskutera det här men det slutar alltid i ett gräl.

I övrigt har vi det jättebra.

• Svar på tråden Kolla mobilen/mejlen!?
  • razzmatazz

Jag hade valt ett tillfälle när ni båda är avslappnade, bra stämning osv och lugnt förklarat för henne att jag upplever det integritetskränkande att hon går igenom din mobil. Dra liknelsen med gamla tiders dagbok och påtala även att det inte bara är din integritet hon kränker; de som sms'at/mailat dig har gjort det till just DIG - de borde kunna utgå ifrån att det är du som tar del av deras meddelande, inte hon.

Sedan hade jag också frågat om det är något specifikt i ditt uppträdande som gör att hon inte litar på dig. Om ja, är detta något du rimligen kan ändra på för att få henne att bl mindre osäker?

Var lugn och förstående men stå på dig - kontrollerande partners tar mycket energi och deras uppenbara osäkerhet skadar oftast förhållandet i längden.

• Anonym (man)

Min erfarenhet är att det aldrig kommer gå över. Förmodligen har hon inte bearbetat sitt tidigare förhållande ordentligt. Det kommer hon aldrig komma över utan terapi.

Du har tre val,
    1 Lära dig leva med hennes svartsjuka (inte att rekommendera)
    2 Ställa krav på terapi om ni öht ska fortsätta vara ihop
    3 Dumpa

• Anonym (hmm)

Håller med första kommentaren. Du borde verkligen ta ett snack med henne och förklara varför detta inte är okej. Säg att det är jobbigt att hon inte litar på dig och försök jobba på tilliten.

Sen, tyvärr, kan överdriven svartsjuka vara ett tecken på att man är otrogen själv. Så risken finns ju att hon är otrogen mot dig och därför fått för sig att du också är det. Säger inte att du ska kolla igenom hennes mobil, men du kan alltid fråga om hon är villig att visa dig sin mobil.

Svar på tråden Kolla mobilen/mejlen!?