• Ytzor

Är det sant att otrogna är mer svartsjuka

Jag har hört att otrogna bedragare brukar vara mer svartsjuka emot sin partner som dem sviker och bedrar är det sant.

• Svar på tråden Är det sant att otrogna är mer svartsjuka
  • Anonym (ja)

Det stämmer åtminstone hos oss.
    Min fru mer eller mindre styrde vårt förhållande med sin svartsjuka. Däremot så gällde dessa regler inte henne själv.
    Hon hade en affär på 6 månader med en annan man och har varit ute och flörtat och hånglat med andra också några gånger. ( kommit fram senare)

Orspråket "som man känner sig själv känner man andra" stämmer verkligen in.
    Om jag någonsin träffar någon kvinna igen som visar en sjuk svartsjuka och börjar att manipulera och hota med "the silent treatment" igen så tänker jag fly hals över huvud.

• Ytzor
    Anonym (ja) skrev 2017-09-05 13:18:45 följande:

Det stämmer åtminstone hos oss.
    Min fru mer eller mindre styrde vårt förhållande med sin svartsjuka. Däremot så gällde dessa regler inte henne själv.
    Hon hade en affär på 6 månader med en annan man och har varit ute och flörtat och hånglat med andra också några gånger. ( kommit fram senare)

Orspråket "som man känner sig själv känner man andra" stämmer verkligen in.
    Om jag någonsin träffar någon kvinna igen som visar en sjuk svartsjuka och börjar att manipulera och hota med "the silent treatment" igen så tänker jag fly hals över huvud.

Ångrar sig din fru över vad hon har gjort.
  • Anonym (ja)
    Ytzor skrev 2017-09-05 13:26:20 följande:
    Ångrar sig din fru över vad hon har gjort.
    ja verkligen. Hon pratade med en psykolog över hur hon var och erbjöd mig att ha affärer själv för att bli förlåten. Dvs totala motsatsen hur hon var tidigare då hon gjorde allt för att jag ens skulle vara i närheten av det motsatta könet utan att hon var med.

• Anonym (ylva)

Det tror jag inte. Däremot blir man mer svartsjuk efter att ha blivit bedragen, vis av erfarenheten så att säga. 

• Anonym (Hanna)

Ja absolut i min förra relation. Som någon sa tidigare "som man känner sig själv känner man andra" och de stämde här också.

• Anonym (man)
    Anonym (ylva) skrev 2017-09-05 13:48:20 följande:

Det tror jag inte. Däremot blir man mer svartsjuk efter att ha blivit bedragen, vis av erfarenheten så att säga. 

Håller inte med alls, det beror på hur väl man bearbetat sina tidigare erfarenheter, i mitt fall blev jag inte alls mer svartsjuk. Min erfarenhet lärde mig att det spelar ingen roll hur mycket man kollar, vill den andra vara otrogen så kommer personen vara det ändå, alltså är det meningslöst att oroa sig över det. Däremot blir man kanske bättre på att se mönster, känna igen tecken på otrohet.
  • Anonym (Pia)

Jag är inte det minsta svartsjuk och jag har haft flera otrohetsaffärer som aldrig kommit fram.

• Anonym (Lellk)
    Anonym (Pia) skrev 2017-09-05 17:36:37 följande:

Jag är inte det minsta svartsjuk och jag har haft flera otrohetsaffärer som aldrig kommit fram.

Vad jobbigt, tycker synd om dig. Att inte leva med den man älskar (då är man inte otrogen) och speciellt att behöva trippa på på. Stackarn, du får hoppas på bättre lycka i nästa liv, du verkar ha det riktigt tragiskt! :)
  • Anonym (man)
    Ertzen skrev 2017-09-06 12:54:13 följande:
    Intressant så som man känner sig själv tror man om andra.
    Japp, det uttrycket verkar stämma ganska väl
  • Anders 386
    Ytzor skrev 2017-09-05 13:11:59 följande:

Jag har hört att otrogna bedragare brukar vara mer svartsjuka emot sin partner som dem sviker och bedrar är det sant.

Det är ganska rimligt att det är så. Om man själv kan vara otrogen så tror man kanske att andra tänker på samma sätt. 

Undantaget är väl extrema narcissister kanske?

• John22

Absolut. För en normalt funtad person med moral är det helt otänkbart att vara otrogen, medan det för de extremt svagsinta, omoraliska och elaka personer som är otrogna är något som är mycket möjligt, eftersom de är levande bevis för det.

Om man själv är äcklig nog att vara otrogen, varför skulle inte alla andra vara det?

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2017-09-05 20:11:20 följande:

Det tror jag inte

Eller hur
  • Anonym (?)

Ja jag bevakar min man som en hök.

• Harten
    John22 skrev 2017-09-06 14:43:18 följande:

Absolut. För en normalt funtad person med moral är det helt otänkbart att vara otrogen, medan det för de extremt svagsinta, omoraliska och elaka personer som är otrogna är något som är mycket möjligt, eftersom de är levande bevis för det.

Om man själv är äcklig nog att vara otrogen, varför skulle inte alla andra vara det?

Precis väl skrivet så är det.
  • Volkheim
    John22 skrev 2017-09-06 14:43:18 följande:

En "normalt funtad person med moral" kan vara väldigt subjektivt. Man kan vara normalt funtad och ha moral och ändå tycka att det är okej att ha flera partners samtidigt, men då ska man vara öppen med att man känner så, när man går in i ett förhållande.

Det är personer som lovar att leva troget till sin partner, och smusslar med andra vid sidan om, som är omoraliska och elaka.

• Anonym (man)
    Volkheim skrev 2017-09-06 23:19:47 följande:

En "normalt funtad person med moral" kan vara väldigt subjektivt. Man kan vara normalt funtad och ha moral och ändå tycka att det är okej att ha flera partners samtidigt, men då ska man vara öppen med att man känner så, när man går in i ett förhållande.

Det är personer som lovar att leva troget till sin partner, och smusslar med andra vid sidan om, som är omoraliska och elaka.

Om man är öppen med vad man känner så är det inte längre otrohet. Det är smusslandet som gör det till en otrohet. Då John22 faktiskt skrev otrohet och inte "sex med andra" så överensstämmer hans slutsats med din.
  • John22
    Volkheim skrev 2017-09-06 23:19:47 följande:

Läs om, läs rätt. Ditt inlägg är helt irrelevant i koppling till vad jag skrev, precis som Anynom (Man) påpekar.
  • Volkheim
    John22 skrev 2017-09-07 07:50:24 följande:
    Läs om, läs rätt. Ditt inlägg är helt irrelevant i koppling till vad jag skrev, precis som Anynom (Man) påpekar.
    Jesus, jag läste fel. Bäst att alla talar om det.
Svar på tråden Är det sant att otrogna är mer svartsjuka