• tikki masala

Dottern 11år har egna pengar att handla med.

Jag har en dotter som är 11 år gammal. Hon har tjänat pengar förra året av att sälja jultidningar klippt gräs osv. Hon fick ett Visakort förra året för det var lättare att swisha över pengar då. Men nu har hon börjat köpa godis, dricka eller glass o chips varje dag efter skolan. Hon har också börjat lägga på sig en hel del! Så jag vill ta kortet från henne för att hon inte skall köpa såna onödiga grejer. Men så tyckte moster att jag då vore för hård mot henne. Vad är era råd och tips? Iallafall lämna kortet hemma skoldagar?

• Svar på tråden Dottern 11år har egna pengar att handla med.
  • Queennr1

Även om det är egna pengar så har föräldern givetvis ändå en skyldighet att lägga sig i och vägleda gällande hur pengarna spenderas. Kanske går att lägga in spärr för maxbelopp man får spendera på en vecka?

• KlunsSmurfen
    tikki masala skrev 2017-09-05 14:59:20 följande:

Jag har en dotter som är 11 år gammal. Hon har tjänat pengar förra året av att sälja jultidningar klippt gräs osv. Hon fick ett Visakort förra året för det var lättare att swisha över pengar då. Men nu har hon börjat köpa godis, dricka eller glass o chips varje dag efter skolan. Hon har också börjat lägga på sig en hel del! Så jag vill ta kortet från henne för att hon inte skall köpa såna onödiga grejer. Men så tyckte moster att jag då vore för hård mot henne. Vad är era råd och tips? Iallafall lämna kortet hemma skoldagar?

Godisätandet kanske du får begränsa men hon är väl ändå den åldern att hon kan lägga på sig några kg extra.

Jag tror det kan vara bra om hon för slösa bort pengar på något onödigt några gånger så hon lär sig att alla pengar försvinner på ett magiskt sätt om man inte är försiktig med dem innan du begränsar.

• tikki masala

Visst får hon slösa pengar på onödiga saker. Men godis o chips varje dag är väl ändå inte ok?

KlunsSmurfen skrev 2017-09-05 16:15:25 följande:

Godisätandet kanske du får begränsa men hon är väl ändå den åldern att hon kan lägga på sig några kg extra.

Jag tror det kan vara bra om hon för slösa bort pengar på något onödigt några gånger så hon lär sig att alla pengar försvinner på ett magiskt sätt om man inte är försiktig med dem innan du begränsar.

• fluu

Jag tycker inte att det är hårt att sätta upp regler för hur eller när kortet får användas. Särskilt inte om det är för barnets eget bästa.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LeyasMamma

Jag hade inte låtit mitt barn ha helt eget ansvar för kortet utan hade låtit det ligga hemma på veckan och sedan varit med barnet då det vill köpa något. Antingen lördagsgodis eller kläder, vad nu barnet själv väljer. Det är nyttigt för dom att få lära sig att handskas med egna pengar under kontrollerade former ;) men hade inte heller sagt till henne att det är pga eventuell viktuppgång utan kanske styrt det mer mot att kortet ska vara hemma på veckan så det inte tappas eller blir stulet.

• John22

Du har all rätt att ta kortet ifrån henne om hon missbrukar det för att trycka i sig skit. Det är din plikt som föräldrar att se till att hon inte blir fet, och hon kommer tacka dig när hon blir äldre.

• mammalovis

Jag hade nog gjort en deal att hon helt enkelt får redovisa alla köp framöver. Inget godisköp på vardagar är regeln, följer hon inte den så ryker kortet. Ansvar och konsekvens anser jag. Att hon går upp i vikt måste ju inte bero på godisätande om det inte sker i större mängder. Däremot kunde vi haft ett samtal om att godis inte är bra för kroppen.

• Mandelskorpan

Vi äter inte godis, chips, dricker läsk osv till vardags. Detta gäller även om det köps med egna pengar. Man får köpa men det äts till helgen eller om det är ngt särskilt som ska firas. För övrigt så finns det ju alltid hemma men jag skulle bli rejält arg om något barn åt bara sådär. Bra matvanor behöver trummas in så prata mycket om det.

• Mrs Moneybags

Jag tycker gott hon kan lämna kortet hemma i veckorna och endast använda det på helgerna om hon inte följer din regel att godis och snacks bara ska ätas på helgerna.

Det är ju en del av frihet under ansvar. Klarar man inte av att ta ansvar så försvinner friheten.

• Nattviol

Finns det någon annan anledning att ha med kortet på dagarna? Köper hon ex mjölk på vägen hem eller så?

Annars tycker jag det kan ligga hemma skoldagarna, med undantag för de dagar som hon kanske får ok att "gå på stan" eller när hon behöver köpa mjölk på vägen hem.

Sedan, rent allmänt, så kanske en typ bankbok vore något för henne. Att för sig själv bokföra och redovisa utgifter och inkomster. 

Kanske också visa lite att om du sparar x antal kronor varje månad så kan du ju på y antal månader köpa den där jackan/datorn/gå på nån konsert osv vad som nu hägrar för eran 11-åring. 

• nernu

Sätt ner foten. Låt henne inte äta skräp varje dag. Jag gjorde det utan att mina förldrar märkte det och lider än idag av ett okontrollerat sockersug. Jättejobbigt.

Svar på tråden Dottern 11år har egna pengar att handla med.