Flytta till Sverige med man som endast talar engelska
Hej! Vi funderar pa att flytta till Sverige i slutet av aret. Jag har tva soner (4 och 7 ar) och min man har engelskt pass, pratar ingen svenska. Han forstar en del pga att jag endast pratar svenska med barnen.
Jag har bott utomlands in 19 ar och har for forsta gangen borjat soka jobb i Sverige men jag tror att det kan bli svart att sakra intervjuer nar de ser att man fortfarande bor i Sydafrika. Kan eventuellt bli sa att jag och barnen flyttar sa att vi ar pa plats infor skolstart i januari och att min man stannar har och fortsatter jobba till jag har fixat boende och jobb hemma.
Skulle garna vilja höra fran er andra utlandssvenskar som har flyttat hem efter en lang tid utomlands, få tips om vad man ska tanka pa. Sarskilt intresserad av höra fran er som har makar som har lyckats fa jobb utan att prata svenska? Vad jobbar de med, hur langt tid tog det att fa jobb och hur trivs de i Sverige i allmanhet? Var bor ni? Jag antar att icke svensk talande personer har lattare att fa jobb i en storre stad, men da ar det svarare att hitta boende, sarskilt om man vill/maste hyra i borjan,
Jag har satt yngsta sonen i ko for dagisplats och aldsta sonen i ko till Interntionella Engelska skolan.
Min man jobbar som wealth manager pa en bank i har, men kommer nog att masta jobba med nagot annat I sverge till han lart sig svenska och har en Swedsec. Sjalv jobbar jag som ekonom.
Tack pa forhand!