• Anjaheterjag

Gravid oro, hur gör jag på arbetet?

Hej är gravid i vecka 6 och vet att illamåendet kan komma snart. Är andra barnet jämför med sist. Blev också svimfärdig. Jag är orolig för hur jag ska göra på arbetet om jag mår dåligt.

Om de går så långt att ja måste sjukskrivas, då får alla veta att jag är gravid och så tidigt vill jag inte det ska komma ut egentligen.

Hur har ni gjort ?

• Svar på tråden Gravid oro, hur gör jag på arbetet?
  • alade

Det behöver väl inte alla veta? Din chef behöver veta varför du är sjukskriven, men hen berättar inte för andra om du inte vill att hen ska det. De andra kommer kanske att fråga dig, men även där är det ju möjligt för dig att svara att du inte vill prata om det.

• Stårschan

Nu hoppas jag verkligen att det ska gå bra för dig, och att du inte ska behöva må dåligt. Men OM du nu hamnar i ett läge där du blir sjukskriven, är det då verkligen viktigt för dig att inte kollegorna får veta? Du är ju ändå en kvinna i fertil ålder, så det kan ju inte vara något konstigt med att du blir gravid.

• Anjaheterjag
    Stårschan skrev 2017-09-06 11:06:13 följande:

Nu hoppas jag verkligen att det ska gå bra för dig, och att du inte ska behöva må dåligt. Men OM du nu hamnar i ett läge där du blir sjukskriven, är det då verkligen viktigt för dig att inte kollegorna får veta? Du är ju ändå en kvinna i fertil ålder, så det kan ju inte vara något konstigt med att du blir gravid.

Tack för ditt svar. Förstår hur du tänker. Känns bara jobbigt att berätta om de blir missfall efter de och alla ska "tycka synd om mig" och gå och vänt på nästa gång jag plussat...
  • Anjaheterjag
    alade skrev 2017-09-06 10:53:08 följande:

Det behöver väl inte alla veta? Din chef behöver veta varför du är sjukskriven, men hen berättar inte för andra om du inte vill att hen ska det. De andra kommer kanske att fråga dig, men även där är det ju möjligt för dig att svara att du inte vill prata om det.

Nej det är sant men på mitt arbete är det svårt för att alla spekulerar alltid och det hade varit värre..
  • alade
    Anjaheterjag skrev 2017-09-06 12:48:58 följande:

Nej det är sant men på mitt arbete är det svårt för att alla spekulerar alltid och det hade varit värre..

Alla på mitt förra arbete spekulerade alltid om allt, så jag fattar vad du menar. Och jag förstår vad du menar med att folk väntar på nästa plus och spekulerar även kring det...

Hoppas att du får må bra!
  • Anjaheterjag
    alade skrev 2017-09-06 14:19:45 följande:

Alla på mitt förra arbete spekulerade alltid om allt, så jag fattar vad du menar. Och jag förstår vad du menar med att folk väntar på nästa plus och spekulerar även kring det...

Hoppas att du får må bra!

Tack för din omtanke :)
  • Anonym (M)

Om du redan har ett barn så spekuleras det säkert redan om en tvåa ändå... Och hade du inte haft barn hade de väl spekulerat om när det var dags för barn... Folk som gillar sånt snack hittar alltid något att prata om...

Men börja med att vänta och se vad som händer. De flesta klarar sig ju utan nån sjukskrivning. Och om det skulle bli så att du blir sjukskriven så är du ju inte på jobbet, och då får de väl spekulera bäst de vill...

• Förvirrad fru

Mitt illamående slog till med full kraft i v.7. Jag har inga barn sedan tidigare så jag var inte alls beredd. Blev tvungen att vara sjukskriven på heltid en vecka. Sen hade jag semester 3 veckor och hoppades att det skulle lugna sig under den tiden. Tyvärr blev ser inte så och jag är nu sjukskriven på halvtid. Hade världens ågren över att behöva berätta på jobbet, precis av samma anledning som du. Det kändes för tidigt. Och tänk om det händer något. Min chef fick jag ju berätta för direkt och efter att jag hade varit borta ett tag börjades det spekuleras bland kollegorna. Då bad jag min chef att berätta som det var men också säga att det var tidigt än så att jag inte ville diskutera det i fikarummet. Mina kollegor frågar hur jag mår ibland. Men inga diskussioner angående graviditeten om jag inte själv tar upp det.

Jag tycker den lösningen har fungerat bra

• Anjaheterjag
    Förvirrad fru skrev 2017-09-08 16:29:24 följande:

Mitt illamående slog till med full kraft i v.7. Jag har inga barn sedan tidigare så jag var inte alls beredd. Blev tvungen att vara sjukskriven på heltid en vecka. Sen hade jag semester 3 veckor och hoppades att det skulle lugna sig under den tiden. Tyvärr blev ser inte så och jag är nu sjukskriven på halvtid. Hade världens ågren över att behöva berätta på jobbet, precis av samma anledning som du. Det kändes för tidigt. Och tänk om det händer något. Min chef fick jag ju berätta för direkt och efter att jag hade varit borta ett tag börjades det spekuleras bland kollegorna. Då bad jag min chef att berätta som det var men också säga att det var tidigt än så att jag inte ville diskutera det i fikarummet. Mina kollegor frågar hur jag mår ibland. Men inga diskussioner angående graviditeten om jag inte själv tar upp det.

Ja det låter som en klok lösning. Det är inget enkelt bekymmer :(
  • Anjaheterjag
    Förvirrad fru skrev 2017-09-08 16:29:24 följande:

Ja det låter som en klok lösning. Det är inget enkelt bekymmer :(
Svar på tråden Gravid oro, hur gör jag på arbetet?