• Anonym (boendeföräldern)

    Skolsbyte

    Hej,

    Mina barn går i skola i den kommun där jag bodde med deras pappa. Dock har de bott hos mig på heltid över ett halvår och kommer inom kort även vara skrivna hos mig, jag bor i en annan kommun. De kommer fortsätta bo hos på heltid och ha umgänge helger med deras pappa. 
    De önskar byta skola till en skola där vi bor, vilket ju är en annan kommun än där de går idag. Har jag rätt att byta skola utan faderns godkännande eller måste jag gå till rätten med frågan? Han vägrar låta dom byta skola för sin egen bekvämlighets skull. Han tänker inte åka till oss och hämta barnen när han ska ha dom, för det är så långt tycker han. Idag kan han hämta dom i skolan mitt i veckan också för att umgås en stund med honom, men dessa extra träffar är väldigt spontana och sker inte alls ofta, kanske max 2 ggr/mån.

    Avståndet vi talar om är 2,5 mil enkel resa men här i Stockholm motsvarar det ca 2,5 timme totalt i bil varje dag för barnen i.o.m. alla köer i rusningstrafik.

    Hur ska jag gå tillväga? Barnens största önskan nu är att slippa bilåkandet. Det är dom själva som vill byta skola. Själv jobbar jag i kommunen där deras skola är så jag själv har ingen vinning i det hela. De är i den åldern att de inte behöver gå på fritids längre.
    Tips någon?

  • Svar på tråden Skolsbyte
  • Whitehorse1979

    Jag hade bytt skola.

    Vägrar han skriva på så är det ju bara att dra det i FR.

    Det är ju barnen som vill, för deras bästa som läget ser ut nu.

    Har du pratat med pappan om det?

  • Anonym (boendeföräldern)
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-14 10:02:47 följande:

    hur gamla är barnen? 


    Dom är 8 och 9. De trivs bra i sina klasser men tycker ju det är så tråkigt att aldrig kunna leka med kompisar på fritiden hemma. De kan ju inte åka hem när de slutar skolan om dagarna utan måste vara på fritids. Om de får byta skola komma de inte gå på fritids utan åka skolbuss hem och vara hemma med bonusbrorsan som är äldre, och ha möjlighet att följa med kompisar hem.
  • Anonym (boendeföräldern)
    Whitehorse1979 skrev 2017-09-14 10:21:33 följande:

    Jag hade bytt skola.

    Vägrar han skriva på så är det ju bara att dra det i FR.

    Det är ju barnen som vill, för deras bästa som läget ser ut nu.

    Har du pratat med pappan om det?


    Jo jag kan väl inte bara byta utan måste väl ha hans påskrift eller få ensam vårdnad först?
    En jurist trodde att jag kan byta utan medgivande om de är skrivna hos mig.
  • Anonym (Anders Anonym)

    Skolan får inte ta emot barnen om inte båda vårdnadshavarna godkänner det. Domstolen kan inte heller döma barnen till att gå i en viss skola. Du får nog vänta tills ni har löst boende- och vårdnadsproblemen.

  • Whitehorse1979
    Anonym (boendeföräldern) skrev 2017-09-14 11:21:57 följande:
    Jo jag kan väl inte bara byta utan måste väl ha hans påskrift eller få ensam vårdnad först?
    En jurist trodde att jag kan byta utan medgivande om de är skrivna hos mig.
    Juristen bör ju kolla innan han svarar på det.

    Prata med pappan, han måste skriva på.
  • Anonym (Anders Anonym)
    Whitehorse1979 skrev 2017-09-14 10:21:33 följande:

    Jag hade bytt skola.

    Vägrar han skriva på så är det ju bara att dra det i FR.

    Det är ju barnen som vill, för deras bästa som läget ser ut nu.

    Har du pratat med pappan om det?


    Vad är FR?

    Domstolen kan aldrig döma att barn ska gå i en viss skola. Samma med att de ska bo på en viss adress.
  • Whitehorse1979

    Familjerätten.

    Nä men de kan ju prata med pappan.


    Anonym (Anders Anonym) skrev 2017-09-14 12:13:03 följande:
    Vad är FR?

    Domstolen kan aldrig döma att barn ska gå i en viss skola. Samma med att de ska bo på en viss adress.
  • Anonym (Anders Anonym)
    Whitehorse1979 skrev 2017-09-14 12:22:14 följande:

    Familjerätten.

    Nä men de kan ju prata med pappan.


    Hur tänkte du nu? Familjerättens uppdrag är att försöka medla mellan föräldrarna, inte att ta parti för en av föräldrarna.
  • Anonym (kom igen)

    Om enda anledningen till att pappan vägrar är att han inte vill köra och hämta dem, skulle jag lova att själv skjutsa dem till honom när det var hans tur att ha dem och hämta dem därifrån. Det verkar ske så pass sällan att det vore ett lågt pris att betala för att slippa tjafs.

  • Anonym (kom igen)
    Anonym (boendeföräldern) skrev 2017-09-14 09:44:57 följande:
    Pappan vill barnen ska gå kvar i skola nära honom och åka bil 2,5 timme om dagen, istället för att rota sig där de bor med mig.

    Jag har ingenstans emot att pappa har umgänge med sina barn, han kan gärna få ha dom tre helger i månaden och mer på skollov osv... men han vägrar. Detta är barnens största önskan. Ett skolsbyte för dom gör ingen skillnad för mig för jag jobbar på den ort där de går i skola idag, utan skolsbyte gynnar bara barnen.

    Någon som har tips på hur jag ska göra? Jag tänker ju inte släppa barnen att bo hos pappans släkting för att barnen ska slippa pendla. Det är ju jag och pappan som är vårdnadshavare och jag anser barnen ska bo med oss. Varför inte göra det bästa för barnen? Så ledsen.... Idag sa ett av barnen hen snart kommer vilja bo hos släktingen för att slippa gå upp så tidigt och åka bil så mycket varje dag. Jag är förkrossad. :( Är vårdnadstvist vägen jag måste gå?
    Ok, missade denna information om att du pendlar till samma ort. Lösningen borde väl snarare vara att ni flyttar till den ort där faktiskt både du, pappan och barnen har era respektive liv? Du måste ju också pendla lång tid varje dag och vara ifrån barnen onödigt länge?
  • Whitehorse1979
    Anonym (Anders Anonym) skrev 2017-09-14 14:54:55 följande:
    Hur tänkte du nu? Familjerättens uppdrag är att försöka medla mellan föräldrarna, inte att ta parti för en av föräldrarna.
    De ska ta barnens parti.

    Och om pappan eventuellt skulle vara en stoppkloss för vad som är barnens bästa så skadar det ju inte att någon annan pratar med honom.
  • Kerubmamman

    Men eftersom de ska skrivas hos dig kommer de väl automatiskt få skolplaceringar i sin nya kommun? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Anders Anonym)
    Whitehorse1979 skrev 2017-09-14 22:37:52 följande:
    De ska ta barnens parti.

    Och om pappan eventuellt skulle vara en stoppkloss för vad som är barnens bästa så skadar det ju inte att någon annan pratar med honom.
    Nej. De ska se barnens bästa men det betyder inte att de ska välja sida mellan föräldrarna.
  • Anonym (Maria)
    Kerubmamman skrev 2017-09-22 15:56:24 följande:

    Men eftersom de ska skrivas hos dig kommer de väl automatiskt få skolplaceringar i sin nya kommun? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Det här funderar jag också på. Om barnens adress ändras till en annan kommun så slänger väl den gamla kommunen ut barnen ur skolan?
  • Anonym (boendeföräldern)
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-23 06:11:40 följande:
    Det här funderar jag också på. Om barnens adress ändras till en annan kommun så slänger väl den gamla kommunen ut barnen ur skolan?
    tror ni att det är så?

    har ej fått klart ändring av folkbokföringen men det pappret lär komma vilken dag som helst nu. skatteverket övervägde att skriva dom hos mig utefter infon jag angett. vi fixk nån vecka på oss att yttra oss om det men vet ej om pappa. skickat in nåt.

    imorgon ska jag träffa en ny jurist som ska dra det här till rätten om boende, vårdnad, underhåll. sjukt nervös!
  • Anonym (Maria)
    Anonym (boendeföräldern) skrev 2017-09-24 22:58:40 följande:
    tror ni att det är så?

    har ej fått klart ändring av folkbokföringen men det pappret lär komma vilken dag som helst nu. skatteverket övervägde att skriva dom hos mig utefter infon jag angett. vi fixk nån vecka på oss att yttra oss om det men vet ej om pappa. skickat in nåt.

    imorgon ska jag träffa en ny jurist som ska dra det här till rätten om boende, vårdnad, underhåll. sjukt nervös!
    Kommunerna brukar vara otroligt mån om att spara pengar. När vi flyttade för ett antal år sedan så fick vi böna och be om att barnen skulle få ha kvar förskolan fram till semestern (eftersom äldsta skulle börja skolan så ville vi inte att hon skulle behöva byta). På nåder fick de stanna två månader extra.

    I höstas när vi flyttade igen så gick yngsta i nian och då fick vi höra att enda anledningen till att hon fick gå kvar på skolan var att hon gick i nian, hade hon varit yngre så hade hon tvingats byta.
  • Anonym (boendeföräldern)
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-25 07:35:20 följande:
    Kommunerna brukar vara otroligt mån om att spara pengar. När vi flyttade för ett antal år sedan så fick vi böna och be om att barnen skulle få ha kvar förskolan fram till semestern (eftersom äldsta skulle börja skolan så ville vi inte att hon skulle behöva byta). På nåder fick de stanna två månader extra.

    I höstas när vi flyttade igen så gick yngsta i nian och då fick vi höra att enda anledningen till att hon fick gå kvar på skolan var att hon gick i nian, hade hon varit yngre så hade hon tvingats byta.
    Jag kontaktade rektorn på barnens skola under början av året och frågade om barnen får få kvar ifall de skrivs hos mig i en annan kommun. Hon sa att det inte var några problem bara det att min kommun skulle fakturera mig istället för kommunen de går i skolan i.

    Jag känner mig stark idag inför inledningsmötet med juristen. sökte på honom igår och hitta hans namn nämnas i några trådar här på fl också. Hoppas vi kommer överens.
  • Anonym (boendeföräldern)

    Pappan har svarat på sktteverkets brev gällande övervägan att skriva dom hos mig. Han har ljugit dom rakt upp i ansiktet genom att säga att barnen bott varanann vecka hos honom.
    Alltså barnen har inte sovit en natt hos honom sen februari! Blir så arg. Folkbokföringsändringen kommer dra ut på tiden. Nu ska vi få hem ännu mer papper att fylla i.
    Vad händer tror ni när han ljuger? Man försäkrar ju på heder o samvete att man inkommit med sanningsenliga uppgifter.

  • Anonym (mmm)

    Du måste ju informera dem om att han ljuger, sen behöver det bevisas var barnen faktiskt bott på riktigt. Om den bevisbördan hamnar på dig/honom eller båda, det vet jag inte. Finns det andra personer de kan kontakta som vet att barnen varit hos dig hela tiden? 

  • Anonym (boendeföräldern)
    Anonym (mmm) skrev 2017-10-08 12:52:01 följande:

    Du måste ju informera dem om att han ljuger, sen behöver det bevisas var barnen faktiskt bott på riktigt. Om den bevisbördan hamnar på dig/honom eller båda, det vet jag inte. Finns det andra personer de kan kontakta som vet att barnen varit hos dig hela tiden? 


    Ja jag har både utredningspapper från soc i våras att barnen bor hos mig och har umgänge med pappan hos farmor. så de kan ringa soc.sekreteraren, skola, grannar... de kan säkert tom ringa farmor o fråga om barnen bott där eller hos pappan.
Svar på tråden Skolsbyte