• Supra123

Kort bebis, växer ej på längden

Någon som har erfarenhet av att ha en bebis som är väldigt kort eller som inte växer så snabbt på längden ? Min dotter var 48 cm när hon föddes och nu är hon 8 månader och är 61.cm bara. Hon har bara växt 0.5 cm på 2 månader..

• Svar på tråden Kort bebis, växer ej på längden
  • legomum

Ökar hon i vikt då? Hur är allmäntillståndet på barnet?

Första tanken om ett barn som inte växer är för lite näring. Får ditt barn i sig det som hon behöver är det antagligen en annan anledning.

Är du och pappan små/späda hur var ni som bebisar i längd och vikt? Barn brukar följa samma mönster som sina föräldrar.

Sedan får man se att barn är olika alla växer inte över 30 cm första året.

Ta kontakt med bvc om du är orolig, akuten om du misstänker att ditt barn mår dåligt.

• Supra123

Går upp i vikt fint! Är pigg och glad!

Ska på läkarbesök om 3 veckor.

Jag är 164 och min man 174 så vi är inte superlånga precis...

• Krusbärskompott

Kan ju vara vad som helst eller inget alls.

Bra att hon går upp i vikt och mår bra!

Och bra att ni får en extra koll, jag gissar hos en barnläkare?

• Gravitation

Jag är 1.52 och maken 1.80, dottern följde dock normalkurvan på längd fram till drygt 1,5-2 år, då hoppade hon ner på längdkurvan men följer nu lite under normal....vad jag hört växer de flesta bebisar någorlunda samma första året sen blir det mer variation. (då menar jag såklart att de följer sin kurva inte att just alla är 50 cm när de föds o bla bla....)
    Sen finns det ju orsaker som kan orsaka det...eller så är det ingenting.
    Bra ni ska kolla upp det iaf

• legomum

Jag har långa killar och vid 8 månader så var de 72 och 76.5 (10,6 o 11,8 kg)så att din lilla är så väldigt kort skulle jag nog ändå inte tycka.
    Inom normalspannet ändå.

Svar på tråden Kort bebis, växer ej på längden