• erika123

Uttagen hormonspiral, dags för syskon

Hej på er! Hoppas någon har tid och lust att hjälpa mig att reda ut lite oreda i hjärnan på mig här.. Jag har en 3-årig dotter med min sambo, och nu vill vi skaffa henne ett syskon (helst igår, så ivriga är vi!!). Torsdagen den 7/9 tog jag ut min hormonspiral som suttit i 3 år, så jag kan absolut ingenting om min menscykeln längre (hade knappt någon men med spiralen). Dock sa barnmorskan att jag hade ägglossning vid uttagningen, så hon tyckte jag skulle skynda mig hem, haha. Efter lite mys kände jag redan ett dygn senare ett rejält hugg i min vänstra äggstock. Därefter har jag haft molande värk fram tills idag (fyra dagar efter uttag av spiral och samlag) som jag även började blöda. Märkte det när jag kom hem från jobbet då det var som en röd/genomskinlig flytning som hamnat i trosan.. nu under kvällen blöder jag lite mer så fick stoppa in en tampong. Gjorde även ett test som såklart visade negativt. Jag vet ju själv att det är för tidigt att säga men jag blev så otålig.. vet inte vad jag ska tro eftersom barnmorskan sa att jag hade ägglossning den 7/9, så därför kan det väl inte vara mensen som kommit redan?

Tacksam för svar om någon varit med om något liknande????

• Svar på tråden Uttagen hormonspiral, dags för syskon
  • EpicNurse

Hur visste barnmorskan att du hade ägglossning? Gjorde hon ultraljud? För annars är det ju omöjligt att säga bara så där!

Blödningen du fick nu är ju som en p-pillermens, alltså en bortfallsblödning som kommer pga att man inte tar hormoner längre. Din riktiga mens är ju nästa blödning som kommer. Och ca två veckor innan den kommer så har du ägglossning!

Det kan också vara så att du hade/har ägglossning nu, och då kan du som tidigast ta ett gravtest om knappt två veckor!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Eleonoratösen

Jag tog ut min spiral den 17/8, och en dag efter började jag försiktigt blöda, och det höll på i tre-fyra dagar, rätt mycket en dag. Började sedan med ÄL-stickor  för jag tänkte det är lika bra att försöka hitta ÄL och hade ÄL 3/9 och nu är det bara väntan. 

Jag hade ingen mens när jag hade spiral så jag har inte haft en susning om hur min cykel är, man glömmer ju ha koll på det efter ett par månader.

Jag är precis lika otålig! Lycka till!

• Frallanz

Har inte haft spiral men tog ut min p-stav för snart 2 veckor sedan och fick som du hugg i äggstocken, sen molvärk som höll i sig 3 dagar innan jag fick en liten rosa blödning och dagen efter så kom min mens igen, det var verkligen mens då och ingen liten blödning eller så :p den höll i sig 4 dagar som min mens alltid gjort sen jag fick mensen första gången i tonåren. Så får väl se om jag har äl vid ungefär samma tidpunkt i cykeln som innan :p

Lycka till

• erika123

@EpicNurse : Ja jag blev lite fundersam när hon sa det för hon tittade lite extra så allt såg bra ut efter att hon tog ut spiralen. Och då sa hon att det såg ut som att jag hade ägglossning. Försökte googla på hur hon kunde se det men fick inte fram något bra svar på det, mer än genomskinliga flytningar då.. och nu såhär i efterhand tror jag mer på din förklaring. Får skaffa mig ÄL-stickor och hålla koll. Tack för ditt svar! :)

• EpicNurse
    erika123 skrev 2017-09-12 09:42:01 följande:

@EpicNurse : Ja jag blev lite fundersam när hon sa det för hon tittade lite extra så allt såg bra ut efter att hon tog ut spiralen. Och då sa hon att det såg ut som att jag hade ägglossning. Försökte googla på hur hon kunde se det men fick inte fram något bra svar på det, mer än genomskinliga flytningar då.. och nu såhär i efterhand tror jag mer på din förklaring. Får skaffa mig ÄL-stickor och hålla koll. Tack för ditt svar! :)

Man kan ju känna/se att tappen är lite mer öppen och hal/glansig vid ägglossning men det är svårt att säga när man inte kan jämföra med hur den är när man inte hae äl. Det är sånt som är lättast att märka själv om man är van vid att känna på tappen! :)

Ja det kan du ju göra! Lycka till!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Uttagen hormonspiral, dags för syskon