Känslig förstaklassare
Hej,
Jag har en son som fyller sju i november. Han har alltså börjat ettan precis. Han är och har alltid varit lite blyg och känslig. Han känns yngre än sina klasskompisar. Han pratar inte riktigt rent än och har inte koll på bokstäver och siffror. Enligt skolan är han dock inte onormalt sen. Och barn utvecklas ju i olika takt så jag hoppas han snart kommer ikapp.
Men det jag undrar över nu är hur han beskriver skoldagarna. Han är oftast glad när jag hämtar honom, leker med sina kompisar (mest tjejer) eller pysslat med något. Men sen när vi går hem så kan han berätta att han blev ledsen över något under dagen och ingen tröstade honom så han har inte alls haft det bra. Det där att inte bli sedd när han är ledsen verkar vara väldigt jobbigt. Igår fylde vi i en enkät inför utvecklingssamtal och då kryssade han i att han _aldrig_ känner sig trygg på skolan.
Jag tror inte det är så egentligen, jag tror han tänker på nån jobbig händelse och blir fylld av den känslan, och glömmer bort allt som är bra. Hemma är han sitt vanliga glada jag så jag kan inte tro att det är så illa.
Hur bemöter jag detta på bästa sätt? Överlag försöker jag bekräfta barnens känslor och inte ifrågasätta dem. Men här känns det nästan som om han lurar sig själv... Samtidigt vill jag visa att jag tar det han säger på allvar och vill hjälpa honom att trivas bättre i skolan.