• Heartbeat90

hur stor risk för MA-besked

Om jag är gravid i vecka 13 idag, ska göra kubtest . Hur stor är risken att jag får ett besked på ul att jag har missed abortion? Finns de någon procent på just MA?
    Kan tillägga också att jag vet att fostret "levde" vecka 9-10..

• Svar på tråden hur stor risk för MA-besked
  • Snuttis2

Risken för missfall efter v 12-13 brukar man ju säga är under 3% , MA är ju heller inte den vanligaste formen! Vet ej kan bara spekulera -kanske 0.5% ?

• Heartbeat90
    Snuttis2 skrev 2017-09-13 15:00:44 följande:

Risken för missfall efter v 12-13 brukar man ju säga är under 3% , MA är ju heller inte den vanligaste formen! Vet ej kan bara spekulera -kanske 0.5% ?

Ja de har ja med läst att man kan andas ut efter 12-13 men samtidigt kan ju fostret dött tidigare än så utan att man känner de..därför är jag så rädd för ultraljudet :/
  • HannaA11

Hej!

Förstår att du är nervös, det var jag också trots att jag sett fostret i v 11. Jag kan erkänna att jag höll andan när hon som utförde ultraljudet påbörjade det och jag slappnade inte av förrän jag såg hjärtat slå. Tyvärr kan jag inte svara på hur stor risken för MA är, men jag önskar dig lycka till på ditt KUB och jag håller tummarna för att allt går bra!

• Heartbeat90
    HannaA11 skrev 2017-09-13 16:09:17 följande:

Hej!

Förstår att du är nervös, det var jag också trots att jag sett fostret i v 11. Jag kan erkänna att jag höll andan när hon som utförde ultraljudet påbörjade det och jag slappnade inte av förrän jag såg hjärtat slå. Tyvärr kan jag inte svara på hur stor risken för MA är, men jag önskar dig lycka till på ditt KUB och jag håller tummarna för att allt går bra!

Vad snäll du är!! Ja håll tummarna riktigt ordentligt så får vi verkligen hoppas på de allra bästa..mer kan man ju inte göra..
  • Jag är bara jag

Risken för m.f/MA överlag när man sett hjärtat vecka 9 är ca 2-3%. Jag har haft MA v.14, men då hade jag aldrig sett fostret och det hade sannolikt dött långt före v.9 av döma av resterna. Ser man hjärtat vecka 13 är risken 0,5% enligt min läkare som gjorde VUL på mig den veckan.

• Snuttis2

Förstår din oro jag har själv förlorat två graviditeter varav ett var ett MA som upptäcktes på kontroll i v 12!

inget du gör kan påverka utgången du kan bara ta hand om dig o hoppas på det bästa!!

Svar på tråden hur stor risk för MA-besked