• Anonym (Päron)

    Min familj får inte komma

    För några månader sedan flyttade jag in till min flickväns lägenhet. Trivs väldigt bra. Grejen är den att min flickvän inte tillåter att min mamma, syster eller min systerdotter kommer hit och hon tänker inte heller åka till dem. Hon säger att de alla är ouppfostrade och otrevliga (särskilt systerdottern) som har sagt olämpliga saker. Kan absolut hålla med om det med systerdottern, men jag tycker inte att min mamma eller syster är otrevliga.

    Vad gör man? Detta är ett problem.

  • Svar på tråden Min familj får inte komma
  • That girl
    Anonym (Päron) skrev 2017-09-14 11:05:40 följande:

    Jag ska bo hos henne tills jag har hittat en egen lägenhet. Vet ej hur länge det kommer ta


    Då är det ju ännu mer sjävklart att hon har full rätt att bestämma vem som får vistas i lägenheten.
  • That girl
    nevermind skrev 2017-09-14 11:37:51 följande:

    Japp. Vet kollegor som fick köra ut en kille ur en lägenhet för att den sjuåriga dottern inte ville ha pappas fyllekompis där. Det var knappast sjuåringen lägenhet, hon stod ju inte på något kontrakt. Men det var hennes hem.

    TS har sitt stadigvarande boende där.


    Ja, han har ett boende hos flickvännen TILLS han har hittat ett eget boende. Alltså har han ingen rätt att säga vem som får och inte får vara i lägenheten. Han är som en inneboende. Anser du även att om man är inneboende hos någon man inte känner så har man rätt att styra och ställa?
  • That girl
    Griseknoen35 skrev 2017-09-14 11:57:19 följande:

    Det är bådas hem och ska leva i det under samma villkor.


    Nej, det är inte ts hem. Det är ts boende tills han hittat en egen lägenhet.

    Det är en fin teori, det där med att man ska leva i hemmet under samma villkor, men det är inte alltid det funkar i praktiken. Då får man helt enkelt acceptera läget eller bli särbos.

    Sjävklart ska ts kunna träffa sin familj, men inte i flickvännens lägenhet. Hon ska inte behöva umgås med otrevliga människor. Ts har ingenting att säga till om i det fallet. Han är inneboende hos flickvännen och ska vara glad att han får vara där.
  • Anonym (N)

    Hur gamal är systerdottern egentlgien? Låter som hon kan vara ganska ung eller?

    Om situationen redan är såhär i din familj hur ska den då bli i framtiden om ni satsar på ert förhållande? Om ni får barn, kommer din familj inte att få träffa dem då? Kommer ni aldrig fira jul och andra högtider tillsammans? Din familj kommer med största sannolikhet bli väldigt ledsna över detta...

    Din flickvän kanske tycker att hon har all rätt till detta i nuläget för att det är hennes lägenhet men framtiden är mycket viktigare. Ta ett ordentligt samtal om det, så borde hon förstå att det är viktigt att hon försöker för framtiden skull...

  • Anonym (Tjejen)
    Griseknoen35 skrev 2017-09-14 11:57:19 följande:

    Det är bådas hem och ska leva i det under samma villkor.


    Ts är inneboende, han har ingen rätt att bestämma vem som får vara i lägenheten. Det är inte ens hans hem.

    Så du menar att om jag är inneboende hos någon så har jag rätt att ta dit vem jag vill? Tror att jag skulle bli utslängd då! Bor man hos någon annan så följer man också dennes regler, det är allmänt hyfs. Annars kan man ju tagga någon annanstans.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (N) skrev 2017-09-14 12:52:26 följande:

    Hur gamal är systerdottern egentlgien? Låter som hon kan vara ganska ung eller?

    Om situationen redan är såhär i din familj hur ska den då bli i framtiden om ni satsar på ert förhållande? Om ni får barn, kommer din familj inte att få träffa dem då? Kommer ni aldrig fira jul och andra högtider tillsammans? Din familj kommer med största sannolikhet bli väldigt ledsna över detta...

    Din flickvän kanske tycker att hon har all rätt till detta i nuläget för att det är hennes lägenhet men framtiden är mycket viktigare. Ta ett ordentligt samtal om det, så borde hon förstå att det är viktigt att hon försöker för framtiden skull...


    Kanske hans familj ska lära sig att bli trevligare mot hans flickvän då. Annars har de ingen framtid ihop oavsett.
  • That girl
    Anonym (N) skrev 2017-09-14 12:52:26 följande:

    Hur gamal är systerdottern egentlgien? Låter som hon kan vara ganska ung eller?

    Om situationen redan är såhär i din familj hur ska den då bli i framtiden om ni satsar på ert förhållande? Om ni får barn, kommer din familj inte att få träffa dem då? Kommer ni aldrig fira jul och andra högtider tillsammans? Din familj kommer med största sannolikhet bli väldigt ledsna över detta...

    Din flickvän kanske tycker att hon har all rätt till detta i nuläget för att det är hennes lägenhet men framtiden är mycket viktigare. Ta ett ordentligt samtal om det, så borde hon förstå att det är viktigt att hon försöker för framtiden skull...


    Fast nu vet vi ju inte varför flickvännen inte tycker om ts familj. Kanske har hon rimliga skäl till att ogilla dem. Det är svårt att veta eftersom att ts inte har gått ut med så mycket info. Men eftersom att hans familj nu ska ha varit otrevliga mot hans flickvän så är det ju helt förståeligt att hon inte vill att de kommer hem till hennes lägenhet. Jag vill inte heller ha hem folk jag inte tycker om. Men jag håller med om att det blir jobbigt att ha ett förhållande om det är problem mellan familjen och ens partner, men då får man ju reda ut vems "fel" det är från början, varför det har blivit problem och varför flickvännen inte tycker om hans familj. Det är förmodligen något som ts vet, men väljer att inte skriva ut här.

    Har de frusit ut henne, sagt elaka saker eller liknande? Då är det ju fullt förståeligt att hon inte vill umgås med dem. Då är det ju de som ska be tjejen om ursäkt och bättra sig.

    Jag utgår ifrån att ts är en vuxen man som kan fatta sina egna beslut. Kan han inte få flickvännen och familjen att gå ihop på något sätt (man behöver inte älska varandra) så får han väl välja - flickvännen eller familjen. Men eftersom att ts och flickvännen uppenbarligen inte har några planer på att bli sambos (han ska ju tydligen flytta till egen lägenhet så fort som möjligt) så antar jag att deras förhållande kanske inte är superseriöst ännu. De kanske inte riktigt har kommit till det stadiet.

    Man kan vara tillsamamns med en person även fast det är problem mellan den personen och ens familj. Jag skulle aldrig ge upp en partner för min familjs skull. Jag är en vuxen person och behöver ett förhållande mer än jag behöver godkännande från mina föräldrar. Istället tar jag reda på vem som ligger i grund för problemen och reder ut det därefter.

    Det är lätt att säga att "det är viktigt att hon försöker" när man inte vet vad familjen har gjort för att hon ska ogilla dem. Kanske har hon verkligen försökt men de har inte gett något tillbaka?
  • Jonna1987

    Bor ni ihop som sambon får ni komma överens om vem och vilka era gäster är. Observera! NI = båda = inte en person som styr och ställer oavsett vem som står på kontraktet. Det är ju ert gemensamma hem.

    Är du inneboende har du rätt att ha gäster hemma, inget som hindrar dig från att bjuda över vänner eller familj. Det vore ju lika orimligt om hyresvärden skulle bestämma att hyresgästen inte får lyssna på musik eller tugga tuggummi hemma. Såvida ni inte skrev ett kontrakt om det i förväg.

    Är du en inbjuden gäst och bor gratis under en visstid eller tillsvidare har du ingenting att säga till om.. Då är det lägenhetsinnehavaren som bestämmer vem och vilka som får hälsa på utan ditt samtycke.

  • Anonym (Tjejen)
    Jonna1987 skrev 2017-09-14 13:25:44 följande:

    Bor ni ihop som sambon får ni komma överens om vem och vilka era gäster är. Observera! NI = båda = inte en person som styr och ställer oavsett vem som står på kontraktet. Det är ju ert gemensamma hem.

    Är du inneboende har du rätt att ha gäster hemma, inget som hindrar dig från att bjuda över vänner eller familj. Det vore ju lika orimligt om hyresvärden skulle bestämma att hyresgästen inte får lyssna på musik eller tugga tuggummi hemma. Såvida ni inte skrev ett kontrakt om det i förväg.

    Är du en inbjuden gäst och bor gratis under en visstid eller tillsvidare har du ingenting att säga till om.. Då är det lägenhetsinnehavaren som bestämmer vem och vilka som får hälsa på utan ditt samtycke.


    Ts skrev att han ska bo hos flickvännen tills han hittar ett eget hem. Alltså är det som det sista alternativet du skriver om, för han skriver inget om att han betalar för sig.
  • nevermind
    That girl skrev 2017-09-14 12:38:34 följande:
    Ja, han har ett boende hos flickvännen TILLS han har hittat ett eget boende. Alltså har han ingen rätt att säga vem som får och inte får vara i lägenheten. Han är som en inneboende. Anser du även att om man är inneboende hos någon man inte känner så har man rätt att styra och ställa?
    Jag fick uppfattningen att de var sambo.

    Jag "anser" ingenting. Jag snackar bara om lagen här.
  • That girl
    nevermind skrev 2017-09-14 13:43:05 följande:

    Jag fick uppfattningen att de var sambo.

    Jag "anser" ingenting. Jag snackar bara om lagen här.


    Well, uppenbarligen är de inte sambo. Ts skriver ju själv att han bor hos flickvännen tills vidare, när han har funnit en lägenhet.
  • Anonym (ff)
    Anonym (Päron) skrev 2017-09-14 11:05:40 följande:
    Jag ska bo hos henne tills jag har hittat en egen lägenhet. Vet ej hur länge det kommer ta
    ok. då får man lite mer förståelse för att hon vaktar sin lägenhet som en hund. Du får väl åka till dom och hälsa på tills du har eget.
  • Anonym (...)

    Tyvärr är det hennes lägenheter och hon bestämmer. Du får helt enkelt åka till dem, inte behöver du ju tvinga med din flickvän om hon inte tycker om dem. Sitter ni fast i varann eller? ;)

  • Anonym (...)
    Anonym (SåÄrDet!) skrev 2017-09-14 15:49:40 följande:

    Vafan är du för man?? Som låter en kärring bestämma åt dig??? Patetiskt


    Hoppas du är steril.
Svar på tråden Min familj får inte komma