Har inte pratat med henne på över ett år! Ska jag gå på festen??
Jag ska försöka göra en 30-årig historia så kort den går..
Jag och min fd vän har varit vänner sedan födseln. Ja, hon har varit en av de absolut bästa vännerna. Men vänskapen har hela tiden kantats av drama och problem. Hon har en återkommande problematik att inte bete sig som man ska vilket först fick våra gemensamma vänner att ta avstånd från henne, vilket även drabbade mig, innan jag förra sommaren själv satte ner foten och bröt helt med henne. Hon pratar/skvallrar om folk, har själv ett väldigt dåligt självförtroende vilket gör att hon gärna subtilt vill sänka andra tjejer för att höja sig själv, har ett extremt bekräftelsebehov framförallt hos killar och män vilket har gjort henne till vår lilla stads "madrass" och uppe på det har hon en halvt crazy mamma som flera gånger har skällt ut mig utan anledning vilket vid två tidigare tillfällen har orsakat en brytning mellan mig och min fd vän. Men mitt i allt detta är min fd vän just en så himla bra vän - hur konstigt det än låter. Hon tar väldigt mycket energi men finns samtidigt där när det blåser snålt.
Vårt uppbrott förra sommaren gjorde att hon missade mitt bröllop (den utlösande faktorn till att jag sa stopp var att hennes mamma hoppade på min mamma och gastade om att jag var hemsk mot min då sambo samt att min fd vän mer eller mindre - missuppfattning eller ej - avrådde min sambo från att gifta sig mmed mig trots att hon visste hur mycket det skulle betyda för mig om han friade). Jag är nu dessutom gravid och visst gnager det lite i mig att jag inte har min fd vän med mig i allt detta. Samtidigt har jag så dåligt samvete över att jag vet att min fd har mått/mår så fruktansvärt dåligt av hela situationen.
Samtidigt har jag nu ett lugnare liv. Utan drama och mina andra vänner som tidigare tack vare min fd vän undvek oss har nu kommit tillbaka och allt är toppen! De är totala motsatsen mot min fd vän.
Nu till saken. Min fd vän har bjudit mig på hennes 30-årskalas. Ca 70 gäster bjudna men bara ca 12 har tackat ja.... Måste bestämma mig innan söndag om jag ska gå. Samtidigt blev det väldigt mycket svårare när hennes mamma ÄN EN GÅNG lägger sig i och skrev en syrlig kommentar på instagram till mig om att jagborde ta vara på mina gamla vänner. Mamman kommer också vara där. Awkward stämning utlovas.
Jag vet varken ut eller in i denna situation. Blir vi vänner igen riskerar jag att förlora mina andra vänner och att ungas separat blir konstigt när vi alla tidigare var ett litet gäng. Och det känns som att antingen blir vi vänner som tidigare (umgås tätt ooch väl) eller så fortsätter vi som nu utan kontakt. Svårt att se att det finns ett mellanting.
Någon med råd att ge???