• Sandrajac

En jobbig känsla

Min sambo har fast arbete och har ut en helt ok lön. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att arbeta upp någon SGI de senaste året. Nu har jag blivit arbetslös och ska söka mig ett nytt arbete. Min sambo vill att vi väntar lite med barn pga ekonomi och jag känner mig bara jätte ledsen för att vi ska behöva skjuta upp detta för att jag haft otur med arbete. Jag vill inget annat än att få skapa ett barn med mitt livs kärlek. Vi har försökt förut ett par månader men de tog sig aldrig. Känns så jobbigt att skjuta på de också kanske de tar jätte lång tid innan de tar sig. 

Någon som varit i samma sitts? 

Skriv gärna några rader till mig

• Svar på tråden En jobbig känsla
  • nnnnnnnn

Kolla på möjligheten att han tar ut FP så att ni ändå har inkomst som räcker.

Vilken inkomst har du nu? Var  kommer de pengarna ifrån? Kan den summan ersättas med att han får ut mer?

För ni kanske skulle klara genom att ni gör såhär:

Du är FL tis - fre, tag inte ut FP om det inte är absolut nödvändigt.
    Han är FL måndagar och tar ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag. = borde få ut mer pengar än om han jobbar 100%.

Så söker du arbete varje måndag (samt helgdagar om det finns mycket att söka).

När barnet är lite större tex 6-7 mån, så kan du börja jobba lör-mån om du har hittat ett jobb som man kan göra så på. Kanske rycka in på timmar i vården, affärer eller annat?

Sen ju mer arbete du får, desto mer kan han vara FL och ta ut SGI-dagar tex öka till att han är ledig mån + tis och tar FP lör + sön + mån + tis.

När du har fått fast 100% arbete, så kan han vara FL tills du jobbat upp din SGI. Sen kan ni börja dela igen eller så är det din tur att vara hemma mer (heltid eller deltid).

Givetvis så söker du arbete och jobbar så mycket du bara kan under tiden ni försöker bli gravida eller är gravid.
    Varje timme man får in ger ju pengar in (spara?), erfarenhet och är ett sätt att börja jobba upp sin SGI.

Svar på tråden En jobbig känsla