• Namnkris

Min sambo gillar bara fula namn

I december blir vi föräldrar till tvillingar men vi kan inte komma överens om namn. Jag har LÅNGA listor på namn jag gillar, men sambon säger bara nej till alla. 
    Jag gillar gammaldags namn, sambon gillar namn som för mig är lite... 90-tal. 

Vi ska få två flickor, och det gör allt bara ännu svårare! Ett pojknamn vi båda gillade var Henry, men vi kan inte komma på några som helst flicknamn båda gillar. 

Sambons förslag: Vanessa (favoriten), Melissa, Sandra 

Några av mina favoriter är Edith, Maj, Svea, Sonja, Greta, Stina. (Ännu hellre skulle jag vilja ha namn som Margareta eller Kerstin, men jag tror att tidigare nämnda namn är lite mer "inne" nu) 

Finns det några gammaldags namn som kan tilltala någon som inte gillar "tantnamn"? 

• Svar på tråden Min sambo gillar bara fula namn
  • Namnkris
    Kusin Krakel skrev 2017-09-17 00:08:22 följande:

Nsmn som är poppis nu och som barit det länge (så att de tidsmässigt passar er båda :)

Hanna, Sara, Elin, Lovisa, Emma,

Andta förslag

, Ebba, Saga, Karolina, Charlotte/Charlotta, Evelina, Elina, Miranda, Linnea, Miriam, Tyra, Ottilia, Majken, Olivia, Anja, Ines, Idun, Irene, Henrika, Cornelia, Ella, Erna, Ingrid, Marianne, Kristina, Livia, Nora, Siri, Signe, Viveka, Vanja, Selma, Tilda, Vera, Ester, Dahlia, Scilla,

Där var många jag gillade (Ingrid och Signe bl.a.) Glad

Ottilia var också en ny, och det gillade vi båda rätt mycket faktiskt. Tack! 
  • linani

Kan ni verkligen inte hitta några av era namn att matcha ihop? Det är ju superpraktiskt när ni får varsitt barn att döpa!

Som Sandra och Stina, dom går bra ihop? Eller för den delen Sandra och Sonja, eller Sandra och Svea. 

Jag tycker även att Edith och Vanessa är två jättefina namn ihop.

• Namnkris
    linani skrev 2017-09-17 00:17:43 följande:

Kan ni verkligen inte hitta några av era namn att matcha ihop? Det är ju superpraktiskt när ni får varsitt barn att döpa!

Som Sandra och Stina, dom går bra ihop? Eller för den delen Sandra och Sonja, eller Sandra och Svea. 

Jag tycker även att Edith och Vanessa är två jättefina namn ihop.

Jo, det skulle nog gå. Det är inte det att kombinationerna egentligen är helt fel, det är bara det att vi båda skulle bli bittra över att ha ett barn som bär ett namn vi verkligen inte tycker om. 
    Vi har hellre två "okej" namn än ett vackert och ett vi tycker är väldigt fult...
    Det hade funkat om vi inte tyckte så illa om varandras favoriter! 

Däremot kommer ju barnen få fler namn än bara tilltalsnamn, och då kan vi tänka oss att få varsitt favoritnamn med. 
  • linani
    Namnkris skrev 2017-09-17 00:31:04 följande:
    Jo, det skulle nog gå. Det är inte det att kombinationerna egentligen är helt fel, det är bara det att vi båda skulle bli bittra över att ha ett barn som bär ett namn vi verkligen inte tycker om. 
    Vi har hellre två "okej" namn än ett vackert och ett vi tycker är väldigt fult...
    Det hade funkat om vi inte tyckte så illa om varandras favoriter! 

Däremot kommer ju barnen få fler namn än bara tilltalsnamn, och då kan vi tänka oss att få varsitt favoritnamn med. 
    Ahaaa, då är jag med på hur ni tänker!
    Bara att säga lycka till med letandet... vet hur det är, inte lätt om båda är envisa
  • erikaABC

Namnet ger man barnet genom att fylla i och skicka in blanketten till skattemyndigheten.

• nirakanna2

Vi hade massor av flicknamn men fick en son..... Det tog oss 1-2 månader att lösa namnfrågan och då genom att bägge övergav våra favoriter och letade lite längre ner på respektive topplista och enades om Filip. I mellannamn fick han ett släktnamn från sambons sida och mitt favoritnamn.

• fluu

Eleanor, Naemi, Olivia, Petronella, Sophie, Vilma Amelia, Cornelia, Elvira, Karla, Johanna, Isa, Hilda, Ella, Anna, Adina, Clara.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mor till Ella

Eftersom du gillade Hedvig kanske Hedda är något. Min syster på 19 år heter Hedda.

Vi syskon heter Gustav, Ebba, Axel och Hedda.

• sagoskog

Snälla, namnge dem till Tindra och Glittra :P nej jag skojade ;) mina tvillingar heter Elly och Nadja, namngedda för 10 år sen.

• Vixen90
    sagoskog skrev 2017-09-18 12:55:03 följande:

Snälla, namnge dem till Tindra och Glittra :P nej jag skojade ;) mina tvillingar heter Elly och Nadja, namngedda för 10 år sen.

Namngivna*

Annars låter det som en sorts fisk; namn-gädda
  • LFF

Grattis till tvillingarna!

Hade mina tvillinggrabbar varit tjejer hade de hetat något av följande:

Anni
    Elvira
    Hedda 
    Linnea (ej tilltalsnamn dock)

Vi hade bara dessa fyra namn som vi var överens om så när vi väl bad om att få veta kön på tvillingarna blev det jobbigt med namnen när det bara var killar i magen Flört Men, vi lkörde samma princip för att hitta killnamn som vi gjort på tjejnamnen. Vi var överens om att vi ville ha namn från mor/farföräldrars generation eller den innan, kikade på vad som fanns för alternativ och hittade två tilltalsnamn som vi var överens om. Det svåra sen när de kommit ut var att bestämma vem som skulle heta vad...

• zaq

Spontant om ni gillade Henry så är ju Henrietta ett jättefint namn

Mer äldre namn
    Enid
    Tyra
    Signe
    Hedda
    Liv
    Wilhelmina
    Desiré
    Marianne
    Hillevi