• alesig

Kolik, baby shake syndrom

Hej!

Min bästa vän är ensamstående och har en son på snart 2 månader med kolik. Han skriker kvällar och nätter i omgångar. Barnläkaren vill att han ska äta mjölkfri ersättning (Althéra) Han har börjat spy massor efter någon dag han börjat med detta. Grejen är den att min vän är helt slut på. Både psykiskt och fysiskt. Jag kom till henne över en helg för att hjälpa och avlasta henne. När han skrek som mest blev hon så frustrerad att när hon hade honom i famnen (huvudet i armvecket och andra armen under benen) Så skakade hon honom ganska kraftigt några sekunder, jag blev helt chockad. Aldrig trodde jag hon skulle göra så. En annan gång när han satt i babysittern och bara skrek så gungade hon han häftigt så hans huvud "lyfte" från babysittern två gånger. Det var uppenbart att han inte gillade det för han skrek ännu mera och jag började tok gråta. Hon älskar sin lille son så oerhört mycket men hon är så trött. Min rädsla är att han kan ha blivit drabbad av baby shake syndrom. Eftersom han börjat spy en hel del 2 dagar efter händelsen med babysittern och huden har förändrats till lite röd flammig/prickig (vet ej omndet är någit baby dhske syndrom symtom) står att huden förändras men inte hur?! Han har alltid haft perfekt hy. Men i samma veva så började han med den mjölkfri ersättningen så det kanske beror på den att han spyr och hyn ändras? Han tycker den mjölkfria ersättningen är äcklig men han har lärt sig äta den säger hon. Kan det vara baby shake syndrom? Jag är så himla orolig för det men vågar inte ta upp det med henne för hon skulle bli helt förkrossad. I övrigt verkar han inte mer trött eller hängig. Han ler och är glad emellanåt då man pratar och gullar med honom. Jag är gudmor till denna fantastiska gosse så han har en plats i mitt hjärta. Detta är fruktansvärt jobbigt så jag undanber alla dumma kommentarer och tar tacksamt emot svar, erfarenheter, hjälp och stöd angående kolik och baby shake syndrom. Är det något jag behöver oroa mig för att han har baby shake syndrom?

• Svar på tråden Kolik, baby shake syndrom
  • Mascaraklumpar

Det låter verkligen som om din väninna behöver få hjälp på en gång. Om barnet tagit skada av skakningarna så är det jätteviktigt att han får vård i tid, och om han inte skadats ännu är det tyvärr stor risk att han kommer till skada i framtiden om mamman inte får avslastning och stöd.

Tycker du ska ringa socialjouren nu på en gång och rådgöra med dem om vad du kan göra, de är experter på sånt här.  Du behöver inte tala om ditt eller hennes namn när du ringer om du inte vill, utan kan säga att du vill vara anonym. Googla socialjour och namnet på din kommun så hittar du nummer.

• Anonym (Gör nåt!)

Vad är viktigast, att din vännina blir sårad eller att bebisen blir skadad?!? Självklart måste du göra nåt! Stackars bebis, får ångest av att läsa detta och att du inte gör nåt! Ring socialen på en gång och berätta vad du sett! Och var med in vännina nu på en gång och se till att hon får sova så mycket som möjligt. Säg till henne att du såg att hon skakade sin bebis

• buskar

Prata med din kompis på en gång om faran med shaken baby syndrome.

Som ovanstånde sade, viktigare att babyn inte får allvarliga skador eller kanske rent av dör, än att din kompis blir sårad.

Prata också om att hon måste få avlastning då hon inte klarar av babyn själv.

Det är för barnets bästa

Mår också illa av att läsa om detta

• Wolfie13

Blir som övriga mycket illa berörd av att läsa detta. Om hon inte heller "ser" att hon kan skada barnet på dessa sätt så måste hon ju verkligen få hjälp.
    Hur reagerade hon på att du började gråta, inser hon inte att något är galet ens då? Pratar ni om detta?
    För bebisens skull, sök hjälp.

• 8airam8

Åk till din kompis och hjälp henne att ta hand om bebisen. Det är akut. Har hon någon mamma eller syster eller förälder eller någon mer vän som kan komma? Se till att bebisen kommer in för undersökning. Se till att någon kan ta hand om både bebisen och din vän i den här situationen, ring till socialjouren såsom de andra tipsar om. Var rak och säg att du såg att hon skakade bebisen och gungade vårdslöst så att huvudet flög och att bebisen behöver undersökas nu. Blir hon galen eller arg och inte går att hantera så ringer du 112.

Svar på tråden Kolik, baby shake syndrom