Kolik, baby shake syndrom
Hej!
Min bästa vän är ensamstående och har en son på snart 2 månader med kolik. Han skriker kvällar och nätter i omgångar. Barnläkaren vill att han ska äta mjölkfri ersättning (Althéra) Han har börjat spy massor efter någon dag han börjat med detta. Grejen är den att min vän är helt slut på. Både psykiskt och fysiskt. Jag kom till henne över en helg för att hjälpa och avlasta henne. När han skrek som mest blev hon så frustrerad att när hon hade honom i famnen (huvudet i armvecket och andra armen under benen) Så skakade hon honom ganska kraftigt några sekunder, jag blev helt chockad. Aldrig trodde jag hon skulle göra så. En annan gång när han satt i babysittern och bara skrek så gungade hon han häftigt så hans huvud "lyfte" från babysittern två gånger. Det var uppenbart att han inte gillade det för han skrek ännu mera och jag började tok gråta. Hon älskar sin lille son så oerhört mycket men hon är så trött. Min rädsla är att han kan ha blivit drabbad av baby shake syndrom. Eftersom han börjat spy en hel del 2 dagar efter händelsen med babysittern och huden har förändrats till lite röd flammig/prickig (vet ej omndet är någit baby dhske syndrom symtom) står att huden förändras men inte hur?! Han har alltid haft perfekt hy. Men i samma veva så började han med den mjölkfri ersättningen så det kanske beror på den att han spyr och hyn ändras? Han tycker den mjölkfria ersättningen är äcklig men han har lärt sig äta den säger hon. Kan det vara baby shake syndrom? Jag är så himla orolig för det men vågar inte ta upp det med henne för hon skulle bli helt förkrossad. I övrigt verkar han inte mer trött eller hängig. Han ler och är glad emellanåt då man pratar och gullar med honom. Jag är gudmor till denna fantastiska gosse så han har en plats i mitt hjärta. Detta är fruktansvärt jobbigt så jag undanber alla dumma kommentarer och tar tacksamt emot svar, erfarenheter, hjälp och stöd angående kolik och baby shake syndrom. Är det något jag behöver oroa mig för att han har baby shake syndrom?