• Miss LN

Vad äter era 6 månaders?

Undrar hur mycket och vad ni ger era sex månaderna en att äta. Är nyfiken då jag och min man är lite oense om hur mycket man kan ge. För tillfället äter vår son frukost, lunch och middag med oss och får då bär, frukt eller grönsakspurer ca 1-3 msk. Får även sitta och suga på majskrockar morot eller liknande vid måltider och ibland vid andra tillfällen. Ammar utanför det och ser måltiderna mest som en träning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-18 22:03
    Ber omursäkt för stavfel skriver från mobilen och den ändrar ord som den vill!

• Svar på tråden Vad äter era 6 månaders?
  • Mascaraklumpar

Dottern satt med vid de flesta måltider och åt av vår mat samt någon portion gröt till mellanmål. Mängden varierade, hon fick äta så mycket hon ville men oftast blev det bara några skedar i den åldern. 

• Fru Ve

Min son är född i början av mars så han är 6,5 månad. Vi började med smaksensationer vid 4 månader och trappade upp till smakportion/hel portion gradvis från 5 månader. Varför vi gjort så är pga att jag kommer att börja jobba snart och pappan ska vara fl. Jag vill fortsätta amma då jag är hemma så vi försöker att inte ge så mkt flaska för att inte konkurrera med amningen. Han får mest fast föda nu dagtid. Går väldigt bra med magen då han bajsar efter varje måltid =)

Så vi kan ge så här en dag:
    6.00 Amning
    7.00 En portion barngröt och lite smörgåsbitar
    10.30 Lagad mat, antingen från barnmatsburk eller mosar vår mat
    14.00 Mellanmål, antingen frukt + lite amning om jag är hemma. Eller lite lagad mat från burk eller mosar av vår mat.
    17.00 En portion barngröt

Resten av kvällen och nattetid ammar jag flera gånger, ca varannan-var tredje timme. Om jag är borta på kvällen så brukar han få bröstmjölk på flaska av pappan då. Vi har en hel del i frysen. När det tar slut kommer han att få ersättning istället på kvällen om pappan ska ge. Välling tänkte vi vänta med så länge jag vill fortsätta amma.

Svar på tråden Vad äter era 6 månaders?