• inlovewithlife

Hur äter era 5-månaders?

Hej!

Har en kille på snart 6 månader som jag fått för mig äter väldigt mycket. Han började äta lite smått vid tre månader - då endast banan (för att han var så intresserad av vad vi åt). Då handlade det om teskedar. Hans mage har tålt det och utöver det har jag helammat. Nu delammar jag som mellanmål och på natten. Anledningen till att jag frågar hur mycket era äter är för att jag fått för mig att han äter mycket (han går upp ordentligt också.. borde väga ca 8 kg nu - BVC imorgon) men ändå är han väldigt tuttig på natten. Inatt ammade han nio gånger och det är rekord men ändå.. 3-4 ggr per natt vill han äta medan han som ny kunde sova 7-9 h åt gången.

Såhär äter han på en dag..

Amning: ca 8 ggr/dygn

Frukost: Ekogröt havre (2dl) med hemmagjord fruktpuré typ äpple, päron, katrinplommon, banan etc. (1dl)

Lunch: Hemmagjord matpuré (en burk 2 dl) 1/3 grönt (typ broccoli, ärtor, morot) 1/3 potatis eller ris, 1/3 kyckling eller lax/torsk

Middag: Samma (1 dl) plus en Ellas fruktsmoothie (grön, röd eller så på 90 ml)

Ibland får han också någon skvätt yoghurt eller så vid frukost om han vill ha (storasyster hjälper till med både det ena och det andra) ..

(Tillsätter Valio smör och olivolja i maten)

Hur äter era? Kan jag öka på? Tänker att han snart gör av med mer när han börjar krypa och så. (Stå vid möbler och rulla på golvet samt sitta gör han hitills - leker i babygymmet mycket och går lite i sin gåstol). Funderar på välling vid läggdags men är rädd att det ska ta över amningen. Ersättning ratar han och tror inte det mättar mer än amningen.. Hur tänker ni andra?

Alicia -13 ~ August -17
  • Svar på tråden Hur äter era 5-månaders?
  • Alvina

När mina barn var fem månader åt de inte mat. Drack bara ersättning.

• Alvina

Du kanske bör vara lite försiktig med att ge honom för mycket ris pga arseniken.

• inlovewithlife

Han får inte ris mer än 4 ggr/vecka (livsmedelsverket) utan kanske 1 gng/vecka.

Okej, ja det har inte varit ett alternativ här att vänta med mat ???? BVC tyckte jag skulle ge välling också på kvällen då han inte ska behöva vakna men nu försökt två kvällar och han tar max 30 ml och vill bara ha tutte istället så det får bli så. Han är ju en riktig tungviktare så läkaren trodde han vaknade och ville ha bröstet pga närheten. Nu vaknat 3ggr istället så kanske att de ynka 30 ml hjälpt ändå ????

Hur har ni som kompletterat med välling fått bebis att dricka ett helt mål? Acceptera flaskan? Vill inte sluta amma men under dagen och morgon/kväll tycker jag kunde räcka.

Dottern drack välling varje kväll men minnet är inte jätte bra.. hade nog inte samma motstånd där fast jag ammade också till 1,5 år och hade samma matvanor.

Alicia -13 ~ August -17
  • Fru Ve

Jag skulle inte ha gett välling om jag ville fortsätta amma. Min erfarenhet är att välling konkurrerar mycket med bröstet och är ett utmärkt alternativ den dagen man vill sluta amma. Varför vill du öka på maten? Jag tycker det låter bra så som du ger nu, kompletterat med amning. Är han missnöjd så försök amma oftare tycker jag. Sen kanske du kan öka lite på maten tex ge en till portion gröt/dygn eller börja med välling efter han blivit 6 månader om du vill minska på amningen då. Min son är 6½ månad och har ätit mat sedan han var 4 månader, först små smakprov och sen långsamt mer. Nu äter han gröt 2 ggr/dygn och mat 2 ggr/dygn, utöver det amning. Men jag känner att han inte är riktigt nöjd så antingen skulle jag behöva öka amningen mer (vilket jag inte vill eftersom jag snart ska börja arbeta), eller så behöver han ha mer mat/gröt eller välling på kvällen. Så funderar på att börja ge välling av den anledningen.

Svar på tråden Hur äter era 5-månaders?