Hur äter era 5-månaders?
Hej!
Har en kille på snart 6 månader som jag fått för mig äter väldigt mycket. Han började äta lite smått vid tre månader - då endast banan (för att han var så intresserad av vad vi åt). Då handlade det om teskedar. Hans mage har tålt det och utöver det har jag helammat. Nu delammar jag som mellanmål och på natten. Anledningen till att jag frågar hur mycket era äter är för att jag fått för mig att han äter mycket (han går upp ordentligt också.. borde väga ca 8 kg nu - BVC imorgon) men ändå är han väldigt tuttig på natten. Inatt ammade han nio gånger och det är rekord men ändå.. 3-4 ggr per natt vill han äta medan han som ny kunde sova 7-9 h åt gången.
Såhär äter han på en dag..
Amning: ca 8 ggr/dygn
Frukost: Ekogröt havre (2dl) med hemmagjord fruktpuré typ äpple, päron, katrinplommon, banan etc. (1dl)
Lunch: Hemmagjord matpuré (en burk 2 dl) 1/3 grönt (typ broccoli, ärtor, morot) 1/3 potatis eller ris, 1/3 kyckling eller lax/torsk
Middag: Samma (1 dl) plus en Ellas fruktsmoothie (grön, röd eller så på 90 ml)
Ibland får han också någon skvätt yoghurt eller så vid frukost om han vill ha (storasyster hjälper till med både det ena och det andra) ..
(Tillsätter Valio smör och olivolja i maten)
Hur äter era? Kan jag öka på? Tänker att han snart gör av med mer när han börjar krypa och så. (Stå vid möbler och rulla på golvet samt sitta gör han hitills - leker i babygymmet mycket och går lite i sin gåstol). Funderar på välling vid läggdags men är rädd att det ska ta över amningen. Ersättning ratar han och tror inte det mättar mer än amningen.. Hur tänker ni andra?