• Anonym (LillaSyster)

Köra utan körkort

Min bror är ganska många år äldre än mig och har kört bil sen jag åtminstone var 11-12 år. Fick nyligen veta att han faktiskt inte har körkort.

Vad skulle ni göra? Känns jäkligt illa att anmäla min egen bror och uppenbarligen så kan han ju köra.. Men ja.. Känns ju inte okej det här heller..

• Svar på tråden Köra utan körkort
  • Tow2Mater
    Anonym (LillaSyster) skrev 2017-09-20 09:36:14 följande:
    "Enligt lagen behöver man inte ha ett svenskt körkort om man inte är folkbokförd i Sverige."
    "om utländskt körkort sägs innehas men vara borttappat, ett år på sig att byta ut detta mot ett svenskt, något som i praktiken innebär att personen får köra bil utan körkort i totalt två och ett halvt år."

Min poäng var, om en person kan köra bil, vad är egentligen skillnaden? Kör han trafikfarligt kommer han ju åka dit förr eller senare, men har han inte gjort det verkar han ju köra ganska bra, fast bara utan körkort.

Kan man ha försäkring utan att ha körkort? Om man inte har försäkring täcker väl andra partens försäkring vid en olycka?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Tow2Mater skrev 2017-09-20 18:00:03 följande:
    Kan man ha försäkring utan att ha körkort? Om man inte har försäkring täcker väl andra partens försäkring vid en olycka?
    Försökringen är knuten till fordonet/ägaren. Du behöver inte ha körkort för att äga och försäkra en bil.

Det är väldigt dyrt att åka omkring med en oförsäkrad bil, om det upptäcks. Typ 100 kr per dag sedan den var försäkrad.

Det finns alltså en allmän försäkring som täcker sådant som orsakas av oförsäkrade fordon, men staten tar alltså typ 100 kr per dag för de fordon som har körts oförsäkrade.

Skador på den egna bilen får man absolut inget för om den är oförsäkrad och man orsakar olyckan. Det är endast skador på andras egendom som ersätts.

• John22

Säg att antingen kör han upp eller så anmäler du. Att köra bil rent praktiskt är inte särskilt svårt, men har man inte lärt sig alla regler man måste kunna för teoriprovet kan det lätt hända en olycka.

• Anonym (Rosie)

Jag skulle säga åt honom att köra upp (vilket han borde klara), eller så anmäler du honom. Tycker inte att det är okej att köra utan körkort.

• Tow2Mater
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-09-20 18:07:53 följande:

Det finns alltså en allmän försäkring som täcker sådant som orsakas av oförsäkrade fordon, men staten tar alltså typ 100 kr per dag för de fordon som har körts oförsäkrade.

Skador på den egna bilen får man absolut inget för om den är oförsäkrad och man orsakar olyckan. Det är endast skador på andras egendom som ersätts.

Ok, tack for informationen!
  • Tow2Mater
    John22 skrev 2017-09-20 18:12:36 följande:

men har man inte lärt sig alla regler man måste kunna för teoriprovet kan det lätt hända en olycka.

Menar du att alla vi som tog korkort for typ 30 och 40 år sen då inte kan det vi behover for att det inte ska hända olyckor? Teoriprovet idag är ju ett helt annat än det var då.

Och alla med utländska korkort? Där t ex teoriprovet består av typ 15 enklare flervalsfrågor, och inte är dierkt anpassat till svensk traffik.

Det jag forsoker säga är att teorin är viktig att lära sig om man inte har erfarenhet, men det krävs erfarenhet for att kora "säkert". Erfarenhet kan till stor det ersätta eventuell brist i teoretisk kunskap.
  • Tow2Mater

Jag förespråkar naturligtvis inte generellt att man kör utan körkort, men tycker nog TS 'bara' ska försöka övertala och tjata på sin bror istället för att anmäla honom.

• fjanten
    Tow2Mater skrev 2017-09-20 19:15:39 följande:

Jag förespråkar naturligtvis inte generellt att man kör utan körkort, men tycker nog TS 'bara' ska försöka övertala och tjata på sin bror istället för att anmäla honom.

Jag håller med dig. Tror förresten inte att särskilt många skulle bli godkända på teoriprovet bara några år efter att de klarat det... Självklart tycker jag att man ska ha körkort om man ska köra, och även att TS bror borde köra upp, men jag hade inte anmält min bror om jag var TS.
  • Frontline

Kör man bättre för att man har ett körkort?
    Har haft körkort i 30 år nu och skulle jag bli av med det pga nåt så skulle jag ju inte köra sämre för det..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Bs)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-09-20 18:04:52 följande:

Försökringen är knuten till fordonet/ägaren. Du behöver inte ha körkort för att äga och försäkra en bil.

Det är väldigt dyrt att åka omkring med en oförsäkrad bil, om det upptäcks. Typ 100 kr per dag sedan den var försäkrad.

Stämmer inte alls. Är den påställd och utan försäkring så är det nog ungefär den summan. Men att ha en avställd bil utan försäkring och åka dit betyder att man åker dit för den dagens olovliga körning.
    Anonym (Bs) skrev 2017-10-21 01:50:41 följande:
    Stämmer inte alls. Är den påställd och utan försäkring så är det nog ungefär den summan. Men att ha en avställd bil utan försäkring och åka dit betyder att man åker dit för den dagens olovliga körning.
    Jag skrev oförsäkrad, inte avställd. Kör du ett avställt fordon får du böter, minst 1500 kr, Dessutom får du inte köra vidare om polisen gör sitt jobb. Ett avställt fordon får inte ens bogseras.

Jag håller dock med om att det blir billigare att köra avställt än påställt om man saknar försäkring, så länge man inte är inblandad i en trafikolycka eller blir stoppad av polisen för ofta.
Svar på tråden Köra utan körkort