• Mullvaden

Ge barnet dubbla efternamn, trots ensam vårdnad, funkar det?

Jag och kommande barns pappa bor inte ihop och jag kommer att ha ensam vårdnad efter födseln. Men jag vill ändå att barnet ska ha även hans efternamn, funkar det? Eller finns det krav på att man måste bo ihop/ha gemensam vårdnad?

• Svar på tråden Ge barnet dubbla efternamn, trots ensam vårdnad, funkar det?
  • Stårschan

Varför vill du krångla till det med ett dubbelt efternamn när du har så bra läge att låta ditt barn slippa ett sådant?

• Mullvaden
    Stårschan skrev 2017-09-21 12:47:28 följande:

Varför vill du krångla till det med ett dubbelt efternamn när du har så bra läge att låta ditt barn slippa ett sådant?

För att jag kanske vill att den ska ha även pappans efternamn? Och på vilket sätt skulle det var bra att 'låta mitt barn slippa ett sånt'?
  • Stårschan

Därför att dubbla efternamn bara är långa och krångliga, och dessutom krånglar till det än mer den dagen en Bengtsson Flodin ska flytta ihop med en Ljungqvist Sundell. Barnet lär väl veta vem som är pappan även om han inte har samma efternamn?

• Kasperina

Namnet har inte med vårdnaden att göra, utan allt du behöver göra är att visa att barnet har en koppling till namnet.
    Jag har själv dubbelnamn och håller helt med Stårschan, det ställer bara till besvär! Jag använder numer bara det ena namnet, men då båda står i pass o dyl gäller det att ha koll på vad som är vad. Asjobbigt!

Bara att skriva in sin emailadress 
    cornelia.andersdotter.bismarck@randomföretagsnamn.se
    kan ta en halv evighet.

Givetvis ska du ge ditt barn två efternamn om du verkligen vill det, men fundera igenom en gång till varför.

• Stårschan

Exakt! Och om man ska fylla i namnet i ett formulär med en ruta per bokstav är det inte ens säkert att rutorna räcker till.

• EmberEyes

Men de kan ju heta Ås-Ek, vilket blir bra mycket kortare än Svensson, det vet inte vi något om...

• Stårschan
    EmberEyes skrev 2017-09-22 11:12:20 följande:

Men de kan ju heta Ås-Ek, vilket blir bra mycket kortare än Svensson, det vet inte vi något om...

Touchée. Eller kanske rentav Gertrud Ek-Ås - G.Ek-Ås
  • EmberEyes
    Stårschan skrev 2017-09-22 11:20:51 följande:
    Touchée. Eller kanske rentav Gertrud Ek-Ås - G.Ek-Ås
    LOL
  • Mullvaden
    EmberEyes skrev 2017-09-22 11:12:20 följande:

Tyvärr inte så smidigt, hans efternamn är 6 bokstäver, mitt 11... Tungan ute
Svar på tråden Ge barnet dubbla efternamn, trots ensam vårdnad, funkar det?