• Mioii

Blivit smal

Är gravid i vecka 17, magen syns som en liten putande bulle, men idag på morgonen sa min sambo att jag måste äta mera för Att jag börjar bli smal... Blir lite orolig, magen är ju där men resten av kroppen verkar tina bort... Vad kan det bero på? Jag mår inte illa, har inte vart överviktig och äter som jag ska. Tänker om jag äter för lite, så barnet tar allt vilket den ska, och jag får resten och det är inte tillräckligt?? Hjälp snälla, är första graviditeten och är orolig. :(

• Svar på tråden Blivit smal
  • Anonym (xXx)

Det du äter går ju till barnet som växer så om du brukar äta som vanligt går du ner i vikt, du måste äta mer (mycket mer) än vanligt under en graviditet. 

• Zaxika

Det ska räcka med ett extra mellanmål, så "mycket mer" är nog att överdriva.

Du ser inte smalare ut för att proportionerna ändras? Om magen putar och brösten växer, så blir ju resterande delar proportionellt mindre?

• Anonym (Kg)

Har du vägt dig eller ser det bara ut som att du är smalare? En extra frukt/smörgås skall väl täcka näringsbehovet större delen av graviditeten, i slutet bör man lägga till ett extra mellanmål, eller så äter man när man är hungrig så löser det sig :)

Jag smalnade av lite under min graviditet, började inte gå upp i vikt förrän vecka 30 typ, men då gick jag upp 17 kg. Så länge du inte bantar eller svälter dig så borde du nog inte oroa dig.

• Vickan I
    Anonym (xXx) skrev 2017-09-21 20:14:26 följande:

Det du äter går ju till barnet som växer så om du brukar äta som vanligt går du ner i vikt, du måste äta mer (mycket mer) än vanligt under en graviditet. 

Men jisses så felaktigt påstående.
  • tomten12

Jag minskar också lite i omfång just nu, men det tror jag är för att jag inte tränar riktigt lika mkt nu när jag är gravid. Låren har blivit lite smalare och över över axlarna. Men i övrigt så tror jag lätt att man ser lite mindre ut när brösten och magen tar över.

Men behöver absolut inte äta mer än vad man känner för när man är gravid. Är du inte hungrig, så ät inte. Är du hungrig så ät, men är absolut inte för två. 

• Anonym (Kilo)

Hur är vikten då? Ner, upp, samma? Jag skulle inte oroa mig om SF måttet är som det ska. Jag gick ner rätt mycket i början av mina graviditeter och låg väl på typ -+ 0 i vecka 17. Är lite spinkig och gick ned kanske 5-7 kg i början, tillbaka på normalvikt v15-16-17 kanske och plus 10-11 vid BF.

• Mioii

Svarar lite till alla.

Jag har alltid vart lite åt smalare hållet med stora bröst och höfter med midja typ. Nu är brösten extremt stora och magen växer ju utåt. Han tycker min siluett blivit smalare, benen och ansikte/axlar. Äter nog lite för lite och promenerar rätt så mycket.

Har gått ner lite men tror kanske att kroppen lägger åt mycket åt magen och tar från resten kanske??

Eller helt enkelt att jag ser smalare ut eftersom magen drar åt överkroppen typ osv.. blir lite orolig när han säger så bara, vill ju inte att jag ska smalna av för mycket då jag uppfattat att det är bra att ha kvar kroppen men magen ska växa, eller har jag fel?

• ALM82

Försök kanske att äta ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen? Utöver de andra måltiderna.
    Då kanske du kommer ifatt lite. 
    Jag har läst att de som t.ex är extremt illamående och går ner i vikt, att det inte har någon påverkan på fostret, för det tar vad det behöver ändå. Så jag tror inte att det har någon betydelse för fostret, bara för att du kanske har gått ner lite i vikt. 
    Men, å andra sidan så är ju en graviditet inte en tid då man ska banta eller aktivt fôrsöka gå ner i vikt. Men av din berâttelse så verkar ju inte det vara fallet :)

• Anonym (Jordgubbar)

Jag går in i 17+0 imorgon och vågen står på minus ett kilo jmf med före grav. Nu hade jag några extra kilon till att börja med.

Jag märker en viss omfördelning till bröst och mage, tröjor som tidigare hade tighta ärmar är nu lösare o även låren har minskat lite.

Jag känner mig inte ett dugg orolig. Bebis tar vad den behöver.

Jag äter när jag är hungrig men äter snarare mindre portioner än tidigare. Dock så måste jag äta mellanmål både på fm och em för annars blir jag illamående och ganska korkad... Tar gärna en frukt.

Är du orolig så kontakta din mvc, det är det de är till för.

Kram o lycka till!

• Anonym (Kilo)

Försök lägg till mellanmål, låter inte som någon fara om du inte gått ned typ 8kg och var jättesmal innan. Och håll koll på SF men det gör ju Mvc åt dig

Svar på tråden Blivit smal