• Anonym (Anna)

farmor vägrade släppa min 12 årige son

Det är nu exets vecka med barnen. Han har lämnat farmor med barnen då han har rest utomlands. Min 12 åring har bestämt sig då att komma hem till mig. Hon vägrade lämna ut han. Sa att hon hade kommit överens med pappa att vara med barnen och då får han vara med henne till min vecka börjar.
    Min 12 åring är chockad då han känner sig övertrampad av farmor.
    Min fråga : Hade hon rätt att inte låta han gå till mig?

• Svar på tråden farmor vägrade släppa min 12 årige son
  • Brumma
    minirack skrev 2017-09-23 22:23:12 följande:

Så du menar att farmor har rätt att kvarhålla/undanhålla barnet från vårdnadshavaren för hon här från början fått lov att vara med barnet? Har du läst det i Brottsbalken?

Har du läst att hon inte har rätten (nu när den huvudansvariga vårdnadshavaren gett henne ansvaret)?

Det är, som du kan läsa själv, inte egenmäktighet med barn. Hade det varit ok att ställa sig över den huvudansvariga vårdnadshavaren beslut om var barnet ska vårdas på den förälderns vecka hade en del föräldrar hämtat sitt barn så fort en bonusförälder eller en mor-farförälder har barnet. Det får man inte utan den som har barnet boende hos sig den veckan har ansvaret och rätten att bestämma var barbet ska vara och med vem.

Sedan har jag redan skrivit att jag anser att farmor i det här fallet handlade fel.
  • Ess
    Anonym (asdf) skrev 2017-09-23 19:03:44 följande:

Det finns så konstiga föräldrar. Varför ens lämna barnet hos farmor om barnet inte vill vara där och det finns en villig och kompetent mamma? Enligt lagen ska umgänget läggas upp så att barnets relation till båda föräldrarna blir så bra möjligt. Lämna hos farmor och sabba mammatiden (som redan är halverad vid vv) på pin kiv??

Barnen behöver lära känna och umgås, även sova över hos sin släkt ibland.

• Ess
    Brumma skrev 2017-09-24 08:25:45 följande:
    Har du läst att hon inte har rätten (nu när den huvudansvariga vårdnadshavaren gett henne ansvaret)?

Det är, som du kan läsa själv, inte egenmäktighet med barn. Hade det varit ok att ställa sig över den huvudansvariga vårdnadshavaren beslut om var barnet ska vårdas på den förälderns vecka hade en del föräldrar hämtat sitt barn så fort en bonusförälder eller en mor-farförälder har barnet. Det får man inte utan den som har barnet boende hos sig den veckan har ansvaret och rätten att bestämma var barbet ska vara och med vem.

Sedan har jag redan skrivit att jag anser att farmor i det här fallet handlade fel.
    Enda anledningen jag kan tänka mig till hennes handlande, är att föräldrarna har en kass relation med mycket bråk. Troligen har pappan gett order om att hon inte under några som helst omständigheter får lämna ut barnen till mamman under hans vecka.
    Men det sätter ju farmor/barnvakten i en jäkla sits. Jag hade också nekat lämna ut barnet om det varit jag som var barnvakt, men en tolvåring är lite svårare eftersom de börjar kunna ta beslut som rör dem själva. 
  • Anonym (Undrar)
    Ess skrev 2017-09-24 08:28:23 följande:

Enligt vem?
  • Ess
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-24 09:22:59 följande:
    Enligt vem?
    Enligt barn som blivit i stort sett berövade ena sidan av släkten tack vare sin ena förälder.
  • Anonym (ab)
    Det beror väl helt på hur släktingarna är? 
    Alla vuxna är inte lämpliga barnvakter. 
  • Brumma

Jag tror absolut det är bra att barn skapar egna relationer utan föräldrarna som "vajar". Dvs sova över och umgås själva med andra vuxna. MEN det kräver att det finns bra vuxna i närheten. Alla får o morföräldrar är inte bra bara för att de är släkt. Jag har vänner vars föräldrar inte bör lämnas ensamma med barnen - självklart ska de d0 inte sova över där.

Så det är väldigt individuellt tycker jag.

Här finns det dock inget som talar för att farmor har en dålig relation med sonen, utan bara att det av ngn anledning blev fel denna gång.
  • minirack
    Brumma skrev 2017-09-24 08:25:45 följande:

Har du som vana att svara på frågor som ingen ställt och göra dina egna tolkningar istället för att svara på en direkt fråga?
  • Ess
    Anonym (ab) skrev 2017-09-24 10:40:05 följande:
    Det beror väl helt på hur släktingarna är? 
    Alla vuxna är inte lämpliga barnvakter. 
    Det som är fel är när den andra föräldern börjar blanda sig i och försöker ställa in umgänget bara för att det inte passar hen att barnet ska va hos sina mor/farföräldrar. Dvs när uppsåtet är att radera andra sidan av släkten hos barnet.
    Men nu pratar jag om sk normala mor/farföräldrar och släktingar, inte om några få avarter som ju naturligtvis också existerar.

Det är svårt för barnet att börja bygga upp de förlorade relationerna i vuxen ålder, speciellt om några av de närmsta släktingarna då dött. Det är en stor del av deras bakgrund som gått dem förlorade.
  • Brumma
    minirack skrev 2017-09-24 12:22:31 följande:

Har du som vana att svara på frågor som ingen ställt och göra dina egna tolkningar istället för att svara på en direkt fråga?

Jag svarade på din fråga. Du kanske ska läsa en gång till om det inte framgick..

Förklara annars gärna vad du ansåg var "fel" svarat så kan jag förtydliga ;)
  • Anonym (ab)
    Ess skrev 2017-09-24 12:48:52 följande:
    Det som är fel är när den andra föräldern börjar blanda sig i och försöker ställa in umgänget bara för att det inte passar hen att barnet ska va hos sina mor/farföräldrar. Dvs när uppsåtet är att radera andra sidan av släkten hos barnet.
    Men nu pratar jag om sk normala mor/farföräldrar och släktingar, inte om några få avarter som ju naturligtvis också existerar.

Det är svårt för barnet att börja bygga upp de förlorade relationerna i vuxen ålder, speciellt om några av de närmsta släktingarna då dött. Det är en stor del av deras bakgrund som gått dem förlorade.
    Jaha,  men  då tycker jag det är precis så du ska skriva.
    Tänk vad mycket omvägar vi hade kunnat skippa om du bara hade klarat av att vara tydlig i det du skriver. 
    Bättre lycka nästa gång. 
  • Ess
    Anonym (ab) skrev 2017-09-24 14:20:45 följande:
    Jaha,  men  då tycker jag det är precis så du ska skriva.
    Tänk vad mycket omvägar vi hade kunnat skippa om du bara hade klarat av att vara tydlig i det du skriver. 
    Bättre lycka nästa gång. 
    Men saken är ändå att släkten faktiskt är viktig, oavsett hur man skriver det.
  • minirack
    Brumma skrev 2017-09-24 13:52:26 följande:

Jag svarade på din fråga. Du kanske ska läsa en gång till om det inte framgick..

Förklara annars gärna vad du ansåg var "fel" svarat så kan jag förtydliga ;)

Ja gör gärna det. Hänvisa till en lagtext också.
  • Brumma
    minirack skrev 2017-09-24 15:20:44 följande:

Ja gör gärna det. Hänvisa till en lagtext också.

Det är du som hävdar att det är ett brott. Med andra ord behöver du hänvisa till en lagtext... inte jag.
  • Anonym (Anna)

Uppdatering: sonen fick ju så klart vara kvar med farmor. Inte vill jag som förälder bryta några som helst regler. Samtidigt var jag tvungen att förklara för han att vissa vuxna funkar så. De trampar över barn bara för att känna att de har makt.

Det har hänt andra saker efter. Jag känner mig mer eller mindre maktlös som förälder och människa... VAR söker jag hjälp??? Jag har kontaktat soc, familjerätt, skolans mentor samt kurator. Ska jag vänta på att min son ska göra sina första självmordsförsök innan jag får hjälp? Utredningar tar tid och sonen behöver hjälp NU.

• Anonym (ab)
    Anonym (Anna) skrev 2017-09-25 16:27:25 följande:

Uppdatering: sonen fick ju så klart vara kvar med farmor. Inte vill jag som förälder bryta några som helst regler. Samtidigt var jag tvungen att förklara för han att vissa vuxna funkar så. De trampar över barn bara för att känna att de har makt.

Det har hänt andra saker efter. Jag känner mig mer eller mindre maktlös som förälder och människa... VAR söker jag hjälp??? Jag har kontaktat soc, familjerätt, skolans mentor samt kurator. Ska jag vänta på att min son ska göra sina första självmordsförsök innan jag får hjälp? Utredningar tar tid och sonen behöver hjälp NU.

Vad tråkigt att höra. 
    Tyvärr är det nog så att det finns en lucka här där inte vårt välfärdssystem förmår att hjälpa. 
    Inte i alla fall, men det kan vara så att det helt enkelt inte finns någon som kan hjälpa.
    Ofta är det så om en av vårdnadshavarna sviker barnet utan att för dens skull bryta mot lagar, i dom fallet blir vårt samhälle tandlöst och den bästa hjälpen barnet har är den andra vårdnadshavaran.
    Men det är skitsvårt att säga något mer när vi inte vet vad det är som har hänt.
    Använd hela ditt nätverk och dra i alla trådar du kan finna.
    Ta sonen till bup och om det är pappan som är problemet ta pappan till tingsrätten.
    Jag önskar dig och framförallt din son lycka till. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ab) skrev 2017-09-25 17:05:07 följande:

Vad tråkigt att höra. 

Tyvärr är det nog så att det finns en lucka här där inte vårt välfärdssystem förmår att hjälpa. 

Inte i alla fall, men det kan vara så att det helt enkelt inte finns någon som kan hjälpa.

Ofta är det så om en av vårdnadshavarna sviker barnet utan att för dens skull bryta mot lagar, i dom fallet blir vårt samhälle tandlöst och den bästa hjälpen barnet har är den andra vårdnadshavaran.

Men det är skitsvårt att säga något mer när vi inte vet vad det är som har hänt.

Använd hela ditt nätverk och dra i alla trådar du kan finna.

Ta sonen till bup och om det är pappan som är problemet ta pappan till tingsrätten.

Jag önskar dig och framförallt din son lycka till. 

Tack snälla! Jag kommer inte ge upp
Svar på tråden farmor vägrade släppa min 12 årige son