Anonym (Anna) skrev 2017-09-25 16:27:25 följande:
Uppdatering: sonen fick ju så klart vara kvar med farmor. Inte vill jag som förälder bryta några som helst regler. Samtidigt var jag tvungen att förklara för han att vissa vuxna funkar så. De trampar över barn bara för att känna att de har makt.
Det har hänt andra saker efter. Jag känner mig mer eller mindre maktlös som förälder och människa... VAR söker jag hjälp??? Jag har kontaktat soc, familjerätt, skolans mentor samt kurator. Ska jag vänta på att min son ska göra sina första självmordsförsök innan jag får hjälp? Utredningar tar tid och sonen behöver hjälp NU.
Vad tråkigt att höra.
Tyvärr är det nog så att det finns en lucka här där inte vårt välfärdssystem förmår att hjälpa.
Inte i alla fall, men det kan vara så att det helt enkelt inte finns någon som kan hjälpa.
Ofta är det så om en av vårdnadshavarna sviker barnet utan att för dens skull bryta mot lagar, i dom fallet blir vårt samhälle tandlöst och den bästa hjälpen barnet har är den andra vårdnadshavaran.
Men det är skitsvårt att säga något mer när vi inte vet vad det är som har hänt.
Använd hela ditt nätverk och dra i alla trådar du kan finna.
Ta sonen till bup och om det är pappan som är problemet ta pappan till tingsrätten.
Jag önskar dig och framförallt din son lycka till.