• Anonym barnvakt

Rimlig lön som barnvakt???

Hej!
    Jag är en 15 årig tjej och jag har blivit tillfrågad om jag skulle kuna tänka mig att sitta barnvakt. Vi ska snart diskutera lön mm. Jag hade fått passa 3 pojkar på 7, 9 och 12 år. Arbetsuppgifterna skulle ungefär vara att leka med dem, fixa mat, lägga dem, läsa läxor mm. Jag är ledare för 9 åringen och har varit för 12 åringen. Pojkarna är inte särskillt skötsamma och få går inte så bra ihop med dem. Jag är en av få som går ihop med 9 och 12 åringen. Vad tycker ni är en rimlig timlön och borde jag propsa på att ta det vitt som jag helst vill? Det handlar om allt från 2 tillar till en kväll. Jag har inte en lång sträcka till familjen utan det ligger på gångavstånd.

• Svar på tråden Rimlig lön som barnvakt???
  • EmberEyes

Om du ska barnvakta där regelbundet så tycker jag att du ska vit-jobba.
    Jag skulle nog säga att 150kr/timme (och ha prutmån neråt) eftersom det handlar om flera barn.

• essin

100 kr/ timme är en rimlig lön. Betalar arbetsgivaren vitt och använder Anställ Privat så får arbetsgivaren RUT avdrag. Tjänar du under 18 951 kr så behöver du inte betala någon skatt. Allt  finns beskrivet på Anställ Privat.

Svar på tråden Rimlig lön som barnvakt???