• Anonym (ogravid)

Missfall, känner mig gravid.

Hejsan!

Jag är inte gravid, jag fick missfall (i v5) för en månad sen och har tagit blodprover som visar på 0 hcg. Jag har inte haft sex efter missfallet men plötsligt börjar jag känna mig gravid. Brösten har svällt upp, jag känner mystiska "drag" i ljumsktrakten som jag gjorde när jag var nygravid med mina två andra barn, jag har fått ont i bäckenet som början till foglossningar och jag har på något vis den där känslan i kroppen precis som om jag vore gravid.

Jag förstår att jag inte kan var gravid eftersom hcg gick ner på 0 efter missfallet, men jag brukar inte känna såhär vi ägglossning heller. Kan kroppen på något vis tro att den är gravid efter ett missfall?

• Svar på tråden Missfall, känner mig gravid.
  • Anonym (Önsketänkande?)
    Anonym (ogravid) skrev 2017-09-23 17:38:25 följande:

Hejsan!

Jag är inte gravid, jag fick missfall (i v5) för en månad sen och har tagit blodprover som visar på 0 hcg. Jag har inte haft sex efter missfallet men plötsligt börjar jag känna mig gravid. Brösten har svällt upp, jag känner mystiska "drag" i ljumsktrakten som jag gjorde när jag var nygravid med mina två andra barn, jag har fått ont i bäckenet som början till foglossningar och jag har på något vis den där känslan i kroppen precis som om jag vore gravid.

Jag förstår att jag inte kan var gravid eftersom hcg gick ner på 0 efter missfallet, men jag brukar inte känna såhär vi ägglossning heller. Kan kroppen på något vis tro att den är gravid efter ett missfall?

Hej, låt mig börja med att säga att jag beklagar ditt missfall, vet hur fruktansvärt det känns...

Rent logiskt förstår du ju att det inte finns någon möjlighet att du kan vara gravid, om det hCg är 0 och du dessutom inte haft sex efter missfallet, men känslomässigt känner du något helt annat. Precis så kände jag efter mitt missfall. Jag var i v 14, så det var ett relativt "babyliknande" foster som kom ut - ingen tvekan om att det var missfall, alltså. Men jag gjorde flera tester efteråt och hade ganska högt hCg-vårde (minns inte exakta värdet då det är 17 år sedan), dessutom hade jag "gravidkänningar" som med mina två tidigare barn, så någonstans hoppades/önskade jag att jag fortfarande var gravid.

Jag vill inte verka okänslig, men jag tror att det är just "önsketänkande" i ditt fall också. Din hjärna vet hur det ligger till, men ditt hjärta vill så gärna tro något annat. Jag tror absolut att kroppen kan "tro" att den fortfarande är gravid. Och om man dessutom djupt inom sig önskar att det vore så kanske man kan få "gravidkänningar".

Jag vet att det kan ta lång tid att komma över ett missfall, jag hoppas du har ett bra stöd i din partner. Och om det är vad ni vill hoppas jag att ni snart kan försöka igen, och att det går bra. Misstolka mig inte, men "bara" ett missfall tyder inte på att samma sak skulle upprepas igen. Du har ju två barn sedan tidigare, så det här missfallet beror troligtvis på att något var fel med fostret, och att kroppen "tog hand om" det på sitt sätt (fast det här har säkert någon redan sagt till dig).

Hoppas du snart mår bra igen och att du kan komma vidare efter detta. Många kramar! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Missfall, känner mig gravid.