• soontobe2

Gynekologen har gett upp hoppet och där står vi. Hjälp, tips?

Nåja, nu är det min(vår) tur att be er här om råd och hjälp...

Lite historia:

Jag har en grabb på 6 år, var ensamstående och försökte bli med barn på egenhand strax innan han blev 3 och fortsatte, Inget hände. Träffade min nuvarande gubbe(Han är 27) för ca ett år sen, lite filmaktigt - galenskap vid första ögonkast.

Vi bestämde oss ganska fort att händer det så händer det, då jag har Pco vilket försvårar.... Jag har genom åren haft samma Gynekolog, han har hjälp mig med hormoner så som pergotime och letrozol - inget funkar.

Nu har han gett upp, Han hjälper mig inget mer då "nästa steg är ivf." Jag och min man bor ej ihop än pga olika anledningar och fick då veta att vi inte får hjälp via landstinget men "vi kan ju gifta oss" som gynekologen så fiffigt kläckte ur sig.

Tjejer/kvinnor/killar/män.. Hjälp oss, vad ska vi göra nu? Något måste ju finnas att göra innan man går vidare med ivf!? Det kan ju inte gå från tabletter till ivf, de måste ju finnas fler alternativ där emellan?

Hoppas på svar!

• Svar på tråden Gynekologen har gett upp hoppet och där står vi. Hjälp, tips?
  • soontobe2
    Eags skrev 2017-09-26 13:16:30 följande:

Hehe, förstår helt hur du tänker. Men det som gjorde det värt för mig var att min syster mer eller mindre redan i tonåren fått domen att hon förmodligen inte skulle kunna få barn, och det tog sig på första försöket med samtliga tre övertygade mig.

Gör en "undersökning" här på familjeliv vet jag. Det är många som det tar sig för någon av de tre första försöksmåmaderna, se vad många som åt p-piller i anslutning till försöken. ;) heja heja och lycka till!!

Om inget annat funkar får de la bli de sista innan ivf ;)

Tack för råden!
  • Jasmin Karlsson

Det du kan göra själv är att motionera och gå ner i vikt om du är överviktig eller hålla en bra vikt om du redan är normalviktig. Äta nyttigt och undvika snabba kolhydrater. Vissa säger att det hjälper att äta enligt LCHF.
    Inositol (ett kosttillskott) har viss effekt enligt vetenskapliga studier.
    Kontrollera mannens spermiekvalitet om det inte redan är gjort.
    Pergotime och Letrozol, har du redan provat, har du provat också med dubbel- och trippeldoser?
    Insemination om mannens spermiekvalitet är nedsatt.
    Men sen är nästa steg IVF. Och det är inte så farligt som man kanske tror. Men det kostar ju mycket om man redan har barn innan.

• soontobe2
    UndrandeSökare skrev 2017-09-26 17:46:13 följande:

Ni kan ju vända er till en annan privat gyn som är mer hjälpsam. Ett tips kan vara att göra spermieanalys med morfologi, problemet kan ju nämligen vara spermierna.

Ett spermaprov har tagits på honom men eftersom jag försökte redan innan jag träffade honom så är jag i alla fall ett av "problemen" men absolut har en tid till kvinnokliniken. Vill egentligen bara ha lite tips o råd som jag sen kanske kan ta upp med gyn, man får ju tyvärr vara lite läkare själv ibland.
  • Jasmin Karlsson
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-09-26 13:20:49 följande:

Inte jätteinsatt i pco men vikt är en faktor och kosten. Sen verkar flera blivit gravida med hjälp av rosenrot och ägglossningstest. Värt att kolla samt testa?

Rosenrot tror jag inte fungerar eftersom vid pcos har man för höga nivåer av östrogen och rosenrot är östrogenhöjande också så det borde förvärra... vet inte säkert men det blev min slutsats efter att ha läst om rosenrot...
    Ägglossningstest kan också vara missvisande vid pcos, de kan ofta visa positivt flera dagar i rad (pga hormonrubbningen) trots att man inte har ägglossning.
  • soontobe2
    Erizajo skrev 2017-09-26 18:04:57 följande:

Men varför inte flytta ihop först då? Jag menar om ni får barn vill ni väl iaf bo ihop eller?

De finns flera orsaker till varför vi ej bor ihop och så som reglerna är i detta landsting måste man ha bott ihop minst 1,5 år innan det ens skickas remiss så man kan ställa sig i kö... de rör sig alltså om att vi ska behöva vänta minst 2 år eller gifta oss för då behöver man minsann inte bo ihop... klart vi ska bo ihop i framtiden men just nu är det inte möjligt.
  • soontobe2
    Snuttis2 skrev 2017-09-26 18:16:45 följande:

Klokast borde väl vara att be om en utredning så att ni får kunskap om era förutsättningar ? Tycker att det känns backvänt att pröva diverse läkemedel utan att Veta hur er gemensamma hälsa är!!

Efter en utredning tar man ställning till behandlings alternativen.

Om ni gjort en utredning och pco är det som konstaterats så antar jag att man vet om du har överskott av testosteron eller östron?!

hormoner kanges i sprutform(gondal- F) utöver de så är troligtvis ivf nästa steg.

Tack! Det var vad jag ville veta, om det finns i någon annan form som kanske kan funka bättre just för mig.

Jag har gått igenom utredningar, dock vet jag inte om de är testosteron eller östrogen som är problemet, aldrig fått veta. Endast fått höra att med dessa läkemedel borde jag få ett plus.

I övrigt är jag frisk, ingen övervikt, ingen tobak eller alkohol. Tränar och håller igång.

Mannen har tagit ett spermaprov som vi väntar på men eftersom jag försökte redan innan vi träffades vet vi ju att jag har problem redan. Han är frisk i övrigt.
  • Anonym (Värt att testa)

Mitt tips är att läsa på om Progesterall. Kanske kan det hjälpa dig. Jag har pco och får ägglossning och mer regelbunden mens av krämen. Lyckades dock bli gravid innan jag upptäckte krämen så min pco är kanske av lättare karaktär. Dock hade jag då mens bara ett par ggr per år så kanske mest tur att jag blev gravid.

• soontobe2
    Jasmin Karlsson skrev 2017-09-26 18:38:42 följande:

Det du kan göra själv är att motionera och gå ner i vikt om du är överviktig eller hålla en bra vikt om du redan är normalviktig. Äta nyttigt och undvika snabba kolhydrater. Vissa säger att det hjälper att äta enligt LCHF.

Inositol (ett kosttillskott) har viss effekt enligt vetenskapliga studier.

Kontrollera mannens spermiekvalitet om det inte redan är gjort.

Pergotime och Letrozol, har du redan provat, har du provat också med dubbel- och trippeldoser?

Insemination om mannens spermiekvalitet är nedsatt.

Men sen är nästa steg IVF. Och det är inte så farligt som man kanske tror. Men det kostar ju mycket om man redan har barn innan.

Hej! Är inte och har aldrig varit överviktig, snarare åt det vältränade hållet, äter bra även om jag unnar mig de lilla extra är ingen dietare.

Har tagit vitaminer men svårt att hitta något som bara innehåller det som är bäst inför en ev graviditet, åt mittval kvinna men var tvungen att sluta då jag fick för höga halter med b12.

Pergotime åt jag dubbeldos en gång men blev så överstimulerad. Letrozol har jag testat enkel och dubbel aldrig blivit erbjuden en trippel.

Vi har ju inga gemensamma barn men som sagt man måste bo ihop och gjort det i 1,5 år för att få stå i kö.
  • soontobe2
    Anonym (Värt att testa) skrev 2017-09-26 18:56:29 följande:

Mitt tips är att läsa på om Progesterall. Kanske kan det hjälpa dig. Jag har pco och får ägglossning och mer regelbunden mens av krämen. Lyckades dock bli gravid innan jag upptäckte krämen så min pco är kanske av lättare karaktär. Dock hade jag då mens bara ett par ggr per år så kanske mest tur att jag blev gravid.

Hej!

Tack för tipset men en sådan tub står redan i mitt skåp ;) och tyvärr funkade denna ej för mig.
  • UndrandeSökare

Om du hittar en mer hjälpsam gyn kan du be honom/henne att skriva ut Trombyl 75mg och Prednisolon 5mg åt dig. Trombyl fungerar milt blodförtunnande, man tar en tablett per dag. Det kan förhindra ev. blodproppar som kan uppstå när embryot försöker fästa. Prednisolon lugnar immunförsvaret.

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill.

"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Där är vi många tjejer/kvinnor med fertilitetsproblem.

Många av oss har gjort utredning i Sverige som inte visade något, och sen har vi rest till Dr Dimitri i Aten och fått en bättre utredning där och sen behandling här hemma med distanssupport via mail med honom. Många av hans patienter har lyckats få barn med behandlingen, som består av Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp.

• Anonym (Hmmm)
    Jasmin Karlsson skrev 2017-09-26 18:42:36 följande:

Rosenrot tror jag inte fungerar eftersom vid pcos har man för höga nivåer av östrogen och rosenrot är östrogenhöjande också så det borde förvärra... vet inte säkert men det blev min slutsats efter att ha läst om rosenrot...

Ägglossningstest kan också vara missvisande vid pcos, de kan ofta visa positivt flera dagar i rad (pga hormonrubbningen) trots att man inte har ägglossning.

Har en vän med pco och när hon började med rosenrot fick hon ägglossning för första gången på över 1 år. Så att testa några månader tror jag inte gör så stor skada
  • Anonym (P)

Ni kan inte bo i hop nu men ni vill ha ett barn och du är ensamstående till ett barn.

Ska du bo själv med det barnet också eller ska ni bo i hop när barnet kommer?

• Anonym (fundersam)

Om man har bostadsbidrag, underhållsbidrag, socialbidrag etc som ensamstående med barn och flyttar ihop med någon, hur blir det då blir man av med bidragen då?

Tänker att det kan vara något sådant som ligger bakom varför vissa inte vill flytta ihop, att man blir av med bidragen då? .....

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (fundersam) skrev 2017-09-27 09:31:51 följande:

Om man har bostadsbidrag, underhållsbidrag, socialbidrag etc som ensamstående med barn och flyttar ihop med någon, hur blir det då blir man av med bidragen då?

Tänker att det kan vara något sådant som ligger bakom varför vissa inte vill flytta ihop, att man blir av med bidragen då? .....

Om man har bostadsbidrag och försörjningsstöd så förlorar man oftast dessa ja. Beror ju på den andres inkomst med.
  • soontobe2
    Anonym (P) skrev 2017-09-27 09:02:30 följande:

Ni kan inte bo i hop nu men ni vill ha ett barn och du är ensamstående till ett barn.

Ska du bo själv med det barnet också eller ska ni bo i hop när barnet kommer?

Handlar absolut inte om att vi inte kan, mer att allt ska klaffa. I dagsläget bor mannen ca 1 tim från oss, vi vill flytta till hus men lite utanför stan, han har ett välbetalt jobb som är dumt att ge upp när vi försöker spara pengar. Min son har precis börjat skolan så jag tänker inte dra ur honom från den för att byta till en tillfällig skola för att sen när vi köpt hus ev byta igen.

Eftersom jag försökt så länge räknar vi med att det kommer ta tid för oss som par = vi ville ställa oss i kö till ivf för att inte behöva vänta typ 4 år när allt verkligen är "klart."

Så klart ska vi bo ihop och skulle vi bli gravida löser vi det, vi vill bara ha tips och råd för att kanske kunna lyckas "naturligt."
  • soontobe2
    Anonym (fundersam) skrev 2017-09-27 09:31:51 följande:

Haha väntade faktiskt på denna kommentaren ;)

Ja visst jag blir av med mitt bostadsbidrag om vi flyttar ihop, kan tänka mig att socialbidrag osv sänks om man blir sambo.

Underhållsbidrag blir "jag" inte av med, de är grabbens pengar eller hur? Dom går till honom och om den dagen kommer där min man vill adoptera så försvinner detta bidrag.

Pengar är inte direkt problemet, enda är att han tjänar bra på de jobbet han har + flera bonusar så vi kommer närmare vår husdröm.
  • soontobe2
    UndrandeSökare skrev 2017-09-27 08:43:47 följande:

Om du hittar en mer hjälpsam gyn kan du be honom/henne att skriva ut Trombyl 75mg och Prednisolon 5mg åt dig. Trombyl fungerar milt blodförtunnande, man tar en tablett per dag. Det kan förhindra ev. blodproppar som kan uppstå när embryot försöker fästa. Prednisolon lugnar immunförsvaret.

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill.

"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Där är vi många tjejer/kvinnor med fertilitetsproblem.

Många av oss har gjort utredning i Sverige som inte visade något, och sen har vi rest till Dr Dimitri i Aten och fått en bättre utredning där och sen behandling här hemma med distanssupport via mail med honom. Många av hans patienter har lyckats få barn med behandlingen, som består av Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp.

Tack för ett givande svar! Verkar vara lite svårt att få det här men vart ska man annars vända sig än till andra som har samma svårigheter..

Jag ska absolut hoppa in och läsa i den tråden, kanske kan lära mig ett och annat!
  • Anonym (P)
    soontobe2 skrev 2017-09-27 10:17:46 följande:

Handlar absolut inte om att vi inte kan, mer att allt ska klaffa. I dagsläget bor mannen ca 1 tim från oss, vi vill flytta till hus men lite utanför stan, han har ett välbetalt jobb som är dumt att ge upp när vi försöker spara pengar. Min son har precis börjat skolan så jag tänker inte dra ur honom från den för att byta till en tillfällig skola för att sen när vi köpt hus ev byta igen.

Eftersom jag försökt så länge räknar vi med att det kommer ta tid för oss som par = vi ville ställa oss i kö till ivf för att inte behöva vänta typ 4 år när allt verkligen är "klart."

Så klart ska vi bo ihop och skulle vi bli gravida löser vi det, vi vill bara ha tips och råd för att kanske kunna lyckas "naturligt."

Hej jag förstår att husköp kan ta tid som det andra . Arbetar han i kommunen han bor i ? Min man arbetar 1 Tim enkel resa från våran kommun fungerar utmärk vi bor i hus lantligt med service skola , förskola affär m.m vi fick leta länge men tillslut hittade vi det som passade oss alla. Jag tror ivf är enda changsen för dig att lyckats ni har redan försökt med det andra och inte lyckats tråkigt att landstinget inte hjälper till om man är ogift .
  • UndrandeSökare

Ja, det är svårt att få hjälp i Sverige om man misstänker att immunförsvaret är problemet.

Landstinget erkänner inte att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem.

Jag vet vissa har vänt sig till Fertilitetplus i Stockholm, en privatklinik som bland annat hjälper till med lite allt möjligt. Gå in på www.fertilitetplus.se (inget S) och läs mer.

Svar på tråden Gynekologen har gett upp hoppet och där står vi. Hjälp, tips?