• Miran82

    Prematur menopaus 35 år och fruktansvärt ledsen

    Hej!

    Va idag på Barnlöshetskliniken i Skellefteå. I tron att få besked på provsvar och ett gyntest, tänker att kanske får vi veta att jag behöver hormonell hjälp eller så.

    Får reda på att jag har näst intill inga ägg och han pratar om förtidigt klimakteruim och menopaus.

    Han nämner det som om att jag redan visste, för detta vet man tydligen sedan 2016 enligt journaler. Men jag har aldrig fått veta ????

    Jag och min sambo har under 1 år försökt att få barn utan att veta nått om mina ägg.

    Jag har gråtit ögonen ur mig sedan beskedet idag.

    Allt som sades efter "förtidig menopaus" är en dimma.

    Nått värde låg på 63 och bör ligga under 20 vet jag. Någob som vet vilket värde set är? Och någon som vet om vi trots detta kan ha en chans att bli Gravida??

    Tacksam för svar från en mycket ledsen 35-åring????

  • Svar på tråden Prematur menopaus 35 år och fruktansvärt ledsen
  • Pimpinellan

    Jag beklagar verkligen! Tyvärr drabbas ca 4% av alla kvinnor av för tidigt klimakterium. Jag vet inte vilket värde som kan ha varit 63, men möjligen fsh. I så fall alldeles på tok för högt, det ska ligga under 10. Tvärtom med amh, lågt värde är dåligt där. Men du- räddningen heter äggdonation! Glad  Förmodligen får ni det via landstinget eftersom du är så pass ung. Och helt ska man väl inte tappa tron på egna ägg även om möjligheten är väldigt låg. Ibland rasslar det till ett bra ägg band alla usla. Såvida du har äl ö.h.t då. Men det är inget att gå och försöka med länge till utan har du konstaterat detta fel så måste ni gå vidare ganska kvickt. Kön till ÄD via landstinget är lång p.g.a få donatorer och efter 39 är det inte tillåtet. Annars finns möjligheten utomlands helt utan kö i många länder.

    Så chans till barn har ni ju absolut! Glad Kanske inte den väg ni tänkt, men det kan bli bra ändå.

  • Miran82

    Tusen tack för ditt svar????

    Får försöka se det positiva att det kan bli barn ändå. Men sorgen att det förmodligen inte kommer Bli ett barn med mina egna gener nänns mycket tung att bära.

  • Pimpinellan

    Jag har själv ett äggdonationsbarn som är mitt allt! Hjärta  Generna kvittar- det är ju mitt efterlängtade barn. Glad Men ta ett steg i taget, prata med läkaren och bestäm sen hur ni går vidare.

  • Miran82

    TACK Pimpinellan! Vi har nu fått fler provsvar och det visar sig att mitt AMH värde ligger på 0.05 :'( Och barnmorskan säger att chanserna att bli gravid är i princip lika med noll.

    Jag kan tänka mig att blir man väl gravid med hjälp av ÄD kanske generna kvittar. Men det är en so?g känner jag. Hur kände du? Eller blir man så glad den dagen man blir preggo att allt annat kvittar kanske? :)

  • Pimpinellan
    Miran82 skrev 2017-10-10 11:57:47 följande:
    TACK Pimpinellan! Vi har nu fått fler provsvar och det visar sig att mitt AMH värde ligger på 0.05 :'( Och barnmorskan säger att chanserna att bli gravid är i princip lika med noll.

    Jag kan tänka mig att blir man väl gravid med hjälp av ÄD kanske generna kvittar. Men det är en so?g känner jag. Hur kände du? Eller blir man så glad den dagen man blir preggo att allt annat kvittar kanske? :)
    Det var en stor sorg i början eller rättare sagt mest ilska över att just mina ägg var usla, men så fort vi bestämt oss för ÄD försvann den. Lite sorg om jag tänker efter finns väl alltid kvar, men inte så jag går runt och funderar nu när vi väl har barn. Vi ville ha ett barn. Ursprunget kvittade. Men det tog en tid att ta steget, sen körde vi på och såg oss inte tillbaka. Det är lönlöst tänka på alla om och men hit och dit. Får man inte genetiska barn så får man inte. Vill man som vi hemskt gärna ha får det bli ÄD/ED eller adoption om man får det. Det ÄR värt när man får barn! Glad 
Svar på tråden Prematur menopaus 35 år och fruktansvärt ledsen