Anonym (?) skrev 2017-09-26 20:45:38 följande:
Har läst en del positiva saker om Waldorfpedagogiken men det verkar finnas en del motståndare också. Läste nyligen i en blogg att man inte lär sig något på en Waldorfförskola och att barnen hindras i sin utveckling. Kvinnan hade barn i en sådan förskola och var tvungen att flytta dem till en annan. Någon som har barn i en Waldorfförskola eller någon som jobbar där, vad lär sig barnen där? Stämmer det att de hindras i utvecklingen?
Waldorfbarn lär sig INTE raslära, som någon annan i tråden föreslog, men däremot finns det rasbiologiska inslag i den ideologi som waldorfpedagogiken har vuxit ur.
Vissa barn kan säkert hindras i utvecklingen på Waldorf, medan det passar bra för andra. I förskolan tror jag inte att det är så himla noga, det ligger i små barns natur att vara nyfikna på sin omgivning och lära sig saker hela tiden, jag tror pedagogiken har större betydelse i skolåldern. Det jag tycker är positivt med Waldorf är att estetiska ämnen har hög status och att andra kunskapsformer än språk och matte värderas mer än i de flesta andra skolformer. Jag känner många som har gått på Waldorf som har valt olika typer av konstnärliga banor efter skolan. Det är också en miljö som är mindre konform och mer tillåtande för olikheter, någon som är väldigt annorlunda i "vanlig" skola kan vara helt "normal" i en Waldorfmiljö. Men det passar inte alla och jag känner även de som har gått på Waldorf som aldrig skulle sätta sina egna barn i en Waldorfskola.