• Anonym (?)

Vad lär man sig i en Waldorfförskola?

Har läst en del positiva saker om Waldorfpedagogiken men det verkar finnas en del motståndare också. Läste nyligen i en blogg att man inte lär sig något på en Waldorfförskola och att barnen hindras i sin utveckling. Kvinnan hade barn i en sådan förskola och var tvungen att flytta dem till en annan. Någon som har barn i en Waldorfförskola eller någon som jobbar där, vad lär sig barnen där? Stämmer det att de hindras i utvecklingen? 

• Svar på tråden Vad lär man sig i en Waldorfförskola?
  • Anonym (rasister)

De lär sig raslära bl.a. 

• Anonym (Nja)

Det är ju mycket om att man utvecklas på ett viss sätt i olika åldrar. Det stämmer ju dock inte på alla barn och är man tidig i utveckling så kan man ju bli hämmad.

Men deras läroplan är ju godkänd av skolverket.

Anonym (rasister) skrev 2017-09-26 20:59:28 följande:

De lär sig raslära bl.a. 

Va?
  • Anonym (Nja)
    Tow2Mater skrev 2017-09-26 21:21:44 följande:

Precis som t ex Kristna eller andra tros/filosofibaserade fsk, om man håller med om deras inriktning, kan de vara helt ok.

Wiki har en oversikt over Walldorfpedagogiken/filosofin:

sv.wikipedia.org/wiki/Waldorfpedagogik

Fast Warldof ju ingen tro eller filosofi, utan en pedagogik.
  • Anonym (xyz)

Barnen gör sina egna läroböcker, typ läraren skriver på tavlan och eleverna skriver av. Det är en medveten (men dålig) tanke att all kunskap ska komma genom läraren. De uppmuntras inte att söka kunskap själva, t.ex på internet.

Det är också medvetet som de väntar med att lära ut saker tills de tycker att eleverna är redo för den. Att eleverna vill lära sig något spelar ingen roll.

Naturligtvis finns det elever som klarar sig bra, men de hade även klarat sig utmärkt i en "vanlig" skola. Problemet är att många elever lär sig alldeles för lite, så att de får stora problem när de t.ex börjar gymnasiet.

fritanke.se/vad-gor-man-egentligen-pa-en-waldorfskola/

• Anonym (rasister)
    Anonym (xyz) skrev 2017-09-26 21:28:02 följande:

Barnen gör sina egna läroböcker, typ läraren skriver på tavlan och eleverna skriver av. Det är en medveten (men dålig) tanke att all kunskap ska komma genom läraren. De uppmuntras inte att söka kunskap själva, t.ex på internet.

Det är också medvetet som de väntar med att lära ut saker tills de tycker att eleverna är redo för den. Att eleverna vill lära sig något spelar ingen roll.

Naturligtvis finns det elever som klarar sig bra, men de hade även klarat sig utmärkt i en "vanlig" skola. Problemet är att många elever lär sig alldeles för lite, så att de får stora problem när de t.ex börjar gymnasiet.

fritanke.se/vad-gor-man-egentligen-pa-en-waldorfskola/

Hon frågar inte om jag skola utan om förskola. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Nja) skrev 2017-09-26 21:27:48 följande:
    Fast Warldof ju ingen tro eller filosofi, utan en pedagogik.
    På antroposofisk grund.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (rasister) skrev 2017-09-26 21:38:45 följande:
    Hon frågar inte om jag skola utan om förskola. 
    Ok, jag missade det, men man väljer väl en sådan förskola för att man har en tanke om att barnet ska fortsätta där även i grundskolan?
    Barnen skaffar ju vänner som de förmodligen vill ha som klasskamrater i framtiden.
  • Anonym (rasister)
    Anonym (xyz) skrev 2017-09-26 21:43:41 följande:
    Ok, jag missade det, men man väljer väl en sådan förskola för att man har en tanke om att barnet ska fortsätta där även i grundskolan?
    Barnen skaffar ju vänner som de förmodligen vill ha som klasskamrater i framtiden.
    Varför skulle man vilja det? 

Varför förutsätter du att även vännerna skulle vilja gå i en Waldorfskola? 
  • Anonym (xyz)
    Anonym (rasister) skrev 2017-09-26 21:49:52 följande:
    Varför skulle man vilja det? 

Varför förutsätter du att även vännerna skulle vilja gå i en Waldorfskola? 
    Jag förutsätter att man planerar var barnet ska gå i grundskola när man väljer förskola. Väljer man en Waldorf-förskola så antar jag att man har en tanke om att barnet ska fortsätta på Waldorfskola i grundskolan.

• Anonym (Nja)
    Anonym (xyz) skrev 2017-09-27 01:55:55 följande:

Jag förutsätter att man planerar var barnet ska gå i grundskola när man väljer förskola. Väljer man en Waldorf-förskola så antar jag att man har en tanke om att barnet ska fortsätta på Waldorfskola i grundskolan.

Eller så är det bara där man får plats. Det är inte helt enkelt att välja precis vilken förskola man vill ha.
  • Anonym (kommunal mamma)
    Anonym (xyz) skrev 2017-09-27 01:55:55 följande:
    Det kan ju också vara för att Waldorf råkar vara den förskola som ligger närmast, eller att man är missnöjd med den förskola man först fått plats på.
    Anonym (?) skrev 2017-09-26 20:45:38 följande:

Har läst en del positiva saker om Waldorfpedagogiken men det verkar finnas en del motståndare också. Läste nyligen i en blogg att man inte lär sig något på en Waldorfförskola och att barnen hindras i sin utveckling. Kvinnan hade barn i en sådan förskola och var tvungen att flytta dem till en annan. Någon som har barn i en Waldorfförskola eller någon som jobbar där, vad lär sig barnen där? Stämmer det att de hindras i utvecklingen? 

Waldorfbarn lär sig INTE raslära, som någon annan i tråden föreslog, men däremot finns det rasbiologiska inslag i den ideologi som waldorfpedagogiken har vuxit ur.

Vissa barn kan säkert hindras i utvecklingen på Waldorf, medan det passar bra för andra. I förskolan tror jag inte att det är så himla noga, det ligger i små barns natur att vara nyfikna på sin omgivning och lära sig saker hela tiden, jag tror pedagogiken har större betydelse i skolåldern. Det jag tycker är positivt med Waldorf är att estetiska ämnen har hög status och att andra kunskapsformer än språk och matte värderas mer än i de flesta andra skolformer. Jag känner många som har gått på Waldorf som har valt olika typer av konstnärliga banor efter skolan. Det är också en miljö som är mindre konform och mer tillåtande för olikheter, någon som är väldigt annorlunda i "vanlig" skola kan vara helt "normal" i en Waldorfmiljö. Men det passar inte alla och jag känner även de som har gått på Waldorf som aldrig skulle sätta sina egna barn i en Waldorfskola.
  • Anonym (Vera)

Barn lär sig inget som de inte kan lära sig hemma på en vanlig förskola heller så skillnaden är inte så stor.

• Anonym (tveksam)

Det kan vara bra att veta att antroposofin, som waldorfpedagogiken bygger på, helt är uppbyggd på Rudolf Steiners andeuppenbarelser, och alltså i princip är en religion.

• John22

Inte ett skit eftersom det grundas på rent svammel utan någon som helst grund i verkligheten eller vetenskapen.

• Anonym (Saga)

Jag har gått i Waldorfskola från 4-9e klass. Trivdes jättebra, men tycker kanske att jag inte fick med nig tillräckligt med kunskaper till gymnasiet. Har dock en vän som är lärare och jobbade på en waldorfförskola under sin utbildning. Hon tyckte det var superbra där och hade gärna satt sina barn där.

John22 skrev 2017-09-27 14:31:06 följande:

Inte ett skit eftersom det grundas på rent svammel utan någon som helst grund i verkligheten eller vetenskapen.

Nja, Waldorfskolorna följer numera också de nationella styrdokumenten, så det stämmer inte riktigt!
  • Anonym (Jkl)

Förskola med waldorfpedagogik är säkert jättebra men skulle inte rekommendera skolan. En av mina bästa vänner är gymnasielärare där det ibland kommer elever som tidigare gått på waldorfskola och samtliga har legat hopplöst efter i de ämnen hon undervisar (matte och fysik). Och enligt henne beror det inte på eleverna utan på att de helt enkelt inte fått möjlighet att lära sig tillräckligt på skolan. Enligt de äldre lärarna har det alltid varit så med eleverna från waldorfskolan. Det spelar ingen roll hur duktiga och ambitiösa eleverna är, de ligger så hopplöst efter i starten att de inte har en chans att någonsin nå längre än att gå ut med medelbetyg i hennes ämnen. Då är det elever som med andra förkunskaper hade gått ut med toppbetyg.

Nu baseras det här visserligen bara på en enda skola, men det har ju tydligen "alltid" varit på det sättet så det kan ju inte bara vara att det just nu är dålig ledning eller dåliga lärare.

• Rymdmoln
    Anonym (Jkl) skrev 2017-09-27 20:51:00 följande:

Förskola med waldorfpedagogik är säkert jättebra men skulle inte rekommendera skolan. En av mina bästa vänner är gymnasielärare där det ibland kommer elever som tidigare gått på waldorfskola och samtliga har legat hopplöst efter i de ämnen hon undervisar (matte och fysik). Och enligt henne beror det inte på eleverna utan på att de helt enkelt inte fått möjlighet att lära sig tillräckligt på skolan. Enligt de äldre lärarna har det alltid varit så med eleverna från waldorfskolan. Det spelar ingen roll hur duktiga och ambitiösa eleverna är, de ligger så hopplöst efter i starten att de inte har en chans att någonsin nå längre än att gå ut med medelbetyg i hennes ämnen. Då är det elever som med andra förkunskaper hade gått ut med toppbetyg.

Nu baseras det här visserligen bara på en enda skola, men det har ju tydligen "alltid" varit på det sättet så det kan ju inte bara vara att det just nu är dålig ledning eller dåliga lärare.

Vad annorlunda det kan vara :) min mamma jobbar som svensk/engelsklärare i gymnasiet och hon säger ofta att hon tycker att elever som kommer från Waldorfskolor lär sig mycket snabbare och presterar bättre. Hon berättade att synen i deras skola är att Waldorf-elever ofta ser ?utanför boxen? och lär sig på ett annat sätt men att de också lär sig så mycket mer. Plus att de oftast är mer kreativs vilket såklart gynnar vissa elever särskilt mycket.
Svar på tråden Vad lär man sig i en Waldorfförskola?