Är det "svårt" att få ultraljud istället för mammografi?
Erbjuds man det om man inte vill göra mammografi eller nobbar dom?
Det finns medicinska skäl.
Erbjuds man det om man inte vill göra mammografi eller nobbar dom?
Det finns medicinska skäl.
Nej, jag skrev 3ggr/år. Alltså var 4:e månad
På större sjukhus har man en speciell typ ac CT-scan, sk PET-CT som genom att föra in ett ämne tex en sockertyp+radioaktivt ämne i kroppen. Tumörcellerna tar upp sockret som sitter ihop med det radioaktiva, och kan därför avläsas på CT-bilderna. Man gör även PET-CT för att se vilka lokaler en tumör är spridd till.
Är du galen?!?
Vi har ca 10-11.000 nya fall av bröstcancer i Sverige/år. Mertalet hos kvinnor. De som är kända bärare av BRCA1/2 eller andra mutationer kontrollerar vi enligt ett mycket tight program inkluderande MR, klinisk kontroll och mammo/ulj 3ggr/år.
Mammografi orsakar knappast alla de fall vi har varje år där kvinnorna inte ens uppnått screeningålder.
Jag ber dig att inte uppmuntra folk att hoppa över de billiga livförsäkringar samhället erbjuder, dvs mammografi, cervixprover och även utöver screening billiga PSA-prover för män där insjuknande i prostatacancer är 11.000 fall/år
Efter första mammografin, ska det stå!
Ja, det är sant, PET-CT används ju också. Det jag syftade på var dock en vanlig CT som görs inför strålbehandling.
Ja, det är sant, PET-CT används ju också. Det jag syftade på var dock en vanlig CT som görs inför strålbehandling.
Men den görs ju för att på patienten, liggande i ett visst läge, planera så att stråldosen fokuseras rätt. CTn används ju inte alls i syfte att hitta tumören, eller för att utvärdera den onkologiska behandlingen
DTn görs inte för att hitta tumörer i brösten. Den görs för att kunna se hur andra organ ser, om spridning finns exempelvis.
Jag läste nånstans att de kan känna på brösten..?
Jag reagerade mest på att du skrev att man som patient kan göra ultraljud på brösten, och om de misstänker något där gå till en CT direkt. Det ger lätt folk intrycket att det går att begära att på screena med ultraljud och CT, och så bra är inte CT på mjukdelar..
Vid ett fåtal tillfällen är jag med om att vi screenar med ultraljud, och det är dels mastektomerade BRCA1-patienter, och dels gravt utvecklingsstörda patienter där mammografi i det närmaste skulle kräva våld elker sövning.
Övriga kvinnor får i de flesta fall antingen välja bort screeningen, eller helt enkelt stå ut 20 min vartannat år. Jag tycker väl själv att det inte är behagligt, smärtsamt. Men eftersom jag arbetar med det jag gör så finns det inte på kartan att avstå, eller krångla till det.
Jag läste nånstans att de kan känna på brösten..?
Nja, den behövs för att kunna planera behandlingen. Men visst händer det att man råkar se något annat också, men det är i te därför den görs.
Hej TS!
Har samma fråga, vet inte om vi fick svar på den men jaja.
Vill bara stötta och säga att om du haft gyn-skräck hade alla varit så himla förstående och stöttande. Det är de inte när det gäller brösten, av någon anledning. Jag mår illa bara av tanken på mammografi, men det enda jag får höra är att det inte alls gör så ont och/eller att det är värt det. Hur hjälper det mig?! Eftersom den inställningen är så väldigt vanlig så kommer jag nog inte våga ringa bröstmottagningen den dagen kallelsen kommer. Jag kommer nog bara låta bli att gå.
Det är några år kvar men jag mår redan dåligt över detta.
Hej TS!
Har samma fråga, vet inte om vi fick svar på den men jaja.
Vill bara stötta och säga att om du haft gyn-skräck hade alla varit så himla förstående och stöttande. Det är de inte när det gäller brösten, av någon anledning. Jag mår illa bara av tanken på mammografi, men det enda jag får höra är att det inte alls gör så ont och/eller att det är värt det. Hur hjälper det mig?! Eftersom den inställningen är så väldigt vanlig så kommer jag nog inte våga ringa bröstmottagningen den dagen kallelsen kommer. Jag kommer nog bara låta bli att gå.
Det är några år kvar men jag mår redan dåligt över detta.
Jag klarar inte heller av att göra mammografi. Senast när ena bröstet svällt upp och de var oroliga för bröstcancer ville de ändå tvinga mig att göra en mammografi. Sköterskan förklarade för läkaren att det inte gick, jag hade så ont pga svullnaden. Det slutade med att jag betalade för ett UL själv. Där konstaterades att jag hade fått en infektion i bröstet med vätska. Den läkaren skickade svaret till landstinget som då gick med på att göra ett UL på mig. Så jag fick göra två UL, ett att dem fick jag betala själv.
Jag klarar inte heller av att göra mammografi. Senast när ena bröstet svällt upp och de var oroliga för bröstcancer ville de ändå tvinga mig att göra en mammografi. Sköterskan förklarade för läkaren att det inte gick, jag hade så ont pga svullnaden. Det slutade med att jag betalade för ett UL själv. Där konstaterades att jag hade fått en infektion i bröstet med vätska. Den läkaren skickade svaret till landstinget som då gick med på att göra ett UL på mig. Så jag fick göra två UL, ett att dem fick jag betala själv.