• Anonym (Sofie)

    Vill ha ensam vårdnad! Går det?

    Hej!

    Vet inte om jag har lagt det här under rätt rubrik!

    Är ensamstående med en 10 månaders bebis.

    Pappan ångrade sig i 7 månade i graviditeten och drog. Trots det här ville han stå som pappa och vårdnadshavare när barnet var fött, antar att det dåliga samvete slog till. Gav jag honom gemensam vårdnad.

    Eftersom jag är ensamstående så har jag tagit ut rätt många dagar per månad, för att få det gå runt, så mina dagar är snart slut.

    Nu planerar jag när jag kan gå tillbaka till arbete och datum för inskolning på dagis kan ske.

    Jag vill inte lämna mitt barn på 1 årsdagen på förskolan om det kan undvikas.

    En 12 månaders och en 15-16 månaders tycker jag är skillnad. Så min tanke var att pappan skulle ta ut föräldradagar när jag går tillbaka till jobbet när bebisen är 1 år. Men detta totalvägrar han!! Han tycker det är MITT problem att ordna så att vårt barn inte behöver börja dagis runt 1 år men han vill inte hjälpa till och vara hemma med sitt barn?

    Saken hör till att han bor inneboende hos sin kompis och har inte något umgänge med barnet. 2-3 gång i månaden, dagtid sådär.

    Jag vill få ensam vårdnad. Pappan har gått med på att ge mig det. Han ångra väl sig när jag börja ställa krav.

    Hur är era erfarenheter? Är det svårt att bryta upp en gemensam vårdnad om båda föräldrarna är överens? Jag menar pappan bryr sig inte ett skit om sitt barn.. ångrar så in i att jag gav gemensam vårdnad från början...

    Hur går en sådan process till?

    Mvh

    Sofie

  • Svar på tråden Vill ha ensam vårdnad! Går det?
  • Anonym (Lätt)

    Ni bör kunna skriva på papper hos familjerätten om enskild vårdnad för dig bara, eftersom ni är överens. Så får du alla föräldradagarna.

  • Anonym (yy)
    Anonym (Lätt) skrev 2017-09-29 20:22:13 följande:

    Ni bör kunna skriva på papper hos familjerätten om enskild vårdnad för dig bara, eftersom ni är överens. Så får du alla föräldradagarna.


    Skynda dig att göra det innan han ångrar sig igen
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Lätt) skrev 2017-09-29 20:22:13 följande:

    Ni bör kunna skriva på papper hos familjerätten om enskild vårdnad för dig bara, eftersom ni är överens. Så får du alla föräldradagarna.


    Anonym (yy) skrev 2017-09-29 21:23:41 följande:

    Skynda dig att göra det innan han ångrar sig igen


    Vad ska man säga till familjerätten anledningen att man vill ha ensam vårdnad?

    Har googlat på det och det verkar vara svårt att få igenom ensam vårdnad om inte missbruk eller våld förekommer. Kan det bli någon form av "rättegång"

    Känns som det inte är en anledning nog att säga "pappan vill inte vara föräldraledig med sitt barn"

    Jag gör ju det här främst för att han inte ser vårt barns bästa.

    Om jag kan få hans föräldradagar skulle det vara guldvärt för vårt barn. Då kunde barnet vara hemma till hen är 15-16 månader.
  • Anonym (Också)

    Jag befinner mig i samma situation, men här vill pappan varken betala underhåll, vara ledig när mina dagar är slut eller ge mig av hans dagar. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att mannen jag levt med i nästan 10 år skulle lämna mig 1,5 månad innan förlossningen. Det är skit att en vårdnadsprocess tar sådan lång tid. Det är ju nu föräldradagarna behövs.

  • Anonym (Hoppas det löser sig)

    Jag skickade en stämningsansökan direkt till tingsrätten. Men det hjälper inte dig tyvärr eftersom det tog ett halvår innan det kom upp i rätten. Så prova att gå via familjerätten först.

  • nevermind
    Anonym (Sofie) skrev 2017-09-30 11:20:34 följande:
    Anonym (yy) skrev 2017-09-29 21:23:41 följande:

    Skynda dig att göra det innan han ångrar sig igen


    Vad ska man säga till familjerätten anledningen att man vill ha ensam vårdnad?

    Har googlat på det och det verkar vara svårt att få igenom ensam vårdnad om inte missbruk eller våld förekommer. Kan det bli någon form av "rättegång"

    Känns som det inte är en anledning nog att säga "pappan vill inte vara föräldraledig med sitt barn"

    Jag gör ju det här främst för att han inte ser vårt barns bästa.

    Om jag kan få hans föräldradagar skulle det vara guldvärt för vårt barn. Då kunde barnet vara hemma till hen är 15-16 månader.
    Men om pappan också vill att du ha enskild vårdnad så bör det väl inte vara nåt problem?
  • Anonym (Lätt)

    Men ni behöver inte ha någon anledning om ni är överens. Och varför skulle det bli någon rättegång? (OBS! Familjerätten är ingen domstol utan en avdelning inom socialtjänsten/kommunen). Jag har t o m varit mef om fsmiljerättssekrererare som föreslagit enskild vårdnad just pga föräldradagarna.

    Tror du har missuppfattat att det skulle vara svårt med enskild vårdnad. Det är ju bara om föräldrarna är oense som man behöver anledning.


    Anonym (Sofie) skrev 2017-09-30 11:20:34 följande:

    Vad ska man säga till familjerätten anledningen att man vill ha ensam vårdnad?

    Har googlat på det och det verkar vara svårt att få igenom ensam vårdnad om inte missbruk eller våld förekommer. Kan det bli någon form av "rättegång"

    Känns som det inte är en anledning nog att säga "pappan vill inte vara föräldraledig med sitt barn"

    Jag gör ju det här främst för att han inte ser vårt barns bästa.

    Om jag kan få hans föräldradagar skulle det vara guldvärt för vårt barn. Då kunde barnet vara hemma till hen är 15-16 månader.


  • Anonym (en som sett hur familjerätten jobbar)

    Ställ tilll med bråk och säg att mannen inte kan samarbeta så är saken klar.

Svar på tråden Vill ha ensam vårdnad! Går det?