Hur stavar du ordet ...
... juste?
... juste?
Undviker det ordet pga att det känns som talspråk och är svårstavat/svårläst för många.
Juste och schysst är ju två helt olika ord? förstår inte frågan?
Schysst är när något är bra tex kan man säga "schysst skjorta!" eller Fan vad schysst" (om någo har varit snäll eller gjort dig en tjänst typ. Juste är en förkortning av just det och uttalas som det stavas. Tex "Juste jag skulle ringa mamma."
Ja, typ så. Detta kanske är dialektalt men många jag känner använder dessa ord och vi är från skaraborg :)
Juste och schysst är ju två helt olika ord? förstår inte frågan?
Jag skriver "schysst" bara för att folk inte skulle tolka det rätt om jag skrev "juste". Vilket är sorgligt och gör att det kryper i kroppen på mig. Grrrr.
Det är ju två helt olika ord?
Visste inte att folk använder dem som samma ord med olika stavningar.
Juste - Just det, talspråk.
Schysst - Typ "Vad schysst du är". Använder dock i princip aldrig ordet.
20, vad det nu har med saken att göra? Allt säger och skriver så där ja bor :)
Det är ju två helt olika ord?
Visste inte att folk använder dem som samma ord med olika stavningar.
Juste - Just det, talspråk.
Schysst - Typ "Vad schysst du är". Använder dock i princip aldrig ordet.
Det kan vara intressant att veta ålder då olika stavningsvarianter och uttryck används av olika åldrar. En person som skriver "juste" och menar "just det" är förmodligen rent statistiskt rätt ung.
Jag är 35 och har alltid skrivit "juste". Sambon är 26 och har alltid skrivit "juste". Jag förstår att 35 räknas som gammalt i FL-sammanhang - men vad är ungt? Jag tror inte det är en åldersfråga.
Om det inte beror på ålder, vad tror du det är då?
Jag tror att de som är födda omkring 2000 har vant sig vid att skriva lite för mycket talspråk pga sociala medier och att all kommunikation ska ske så snabbt och effektivt som möjligt med förkortningar osv, och att de inte stöter på originalformer och äldre ord/former i lika stor utsträckning. För att inte tala om all rättstavning som genom tekniken sker automatiskt när det väl gäller. Så är de inte själv intresserad av språk och läser olika saker sidan om skolan så tror jag inte att de stöter på de korrekta formerna och verkligen snappar upp och kommer ihåg det i så stor utsträckning. Särskilt inte när språket förändras så fort och nya termer sprids så snabbt på internet. Men jag vet inte. Det kan vara en helt felaktig uppfattning. Vad tror du?
Att det har med intresse att göra. Stavning är inte så noga för en del; "Äh, det går ju att förstå vad jag menar" eller "Jag behöver inte skriva korrekt på internetfora".