• Anonym (Anna)

Vem har rätt, hyresvärden eller jag?

Jag flyttade från min hyresrätt i september. När jag flyttade in fick jag två nycklar av den förra hyresgästen (men hyresvärden skrev i sina papper att jag har fått tre). Det finns ingen kvittens utan ord står mot ord. Vid besiktningen när jag lämnade över mina två nycklar började hyresvärden gapa om att det ska vara tre nycklar och att jag får betala ett cylinderbyte på 2000kr. Dagen efter ringde jag dom och sa att jag bara har fått två nycklar och kärringen skulle då prata med "de ansvariga". Idag fick jag en faktura på 2000kr

Är så jävla arg att jag skakar. Frågan är, har de rätt eller jag? Tjänar jag på att driva detta vidare eller ska jag bara svälja detta??

• Svar på tråden Vem har rätt, hyresvärden eller jag?
  • Anonym (vcsad)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-02 19:32:53 följande:

Jag flyttade från min hyresrätt i september. När jag flyttade in fick jag två nycklar av den förra hyresgästen (men hyresvärden skrev i sina papper att jag har fått tre). Det finns ingen kvittens utan ord står mot ord. Vid besiktningen när jag lämnade över mina två nycklar började hyresvärden gapa om att det ska vara tre nycklar och att jag får betala ett cylinderbyte på 2000kr. Dagen efter ringde jag dom och sa att jag bara har fått två nycklar och kärringen skulle då prata med "de ansvariga". Idag fick jag en faktura på 2000kr

Är så jävla arg att jag skakar. Frågan är, har de rätt eller jag? Tjänar jag på att driva detta vidare eller ska jag bara svälja detta??

Hyresvärden, du skulle ha läst i kontraktet innan du skrev på. Nu sitter du med skägget i brevlådan!
  • Anonym (vcsad)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-02 19:37:40 följande:
    Jag visste inte ens att de hade skrivit upp antalet nycklar. Annars hade jag givetvis gjort det
    Det står ALLTID! Det blir en läxa för dig, nu har du lärt dig till nästa gång!
  • Anonym (.)
    Anonym (vcsad) skrev 2017-10-03 13:37:36 följande:
    Det står ALLTID! Det blir en läxa för dig, nu har du lärt dig till nästa gång!

Nej, det står inte alltid i kontraktet. Min hyresvärd har t.ex. separata dokument för utkvittering av nycklar. Dessa signerar man när man hämtar ut nycklarna. Utan min signatur har värden inget bevis på att jag har fått några nycklar.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-02 20:38:27 följande:

Jag vill inte ta några risker överhuvudtaget. Kan jag betala men skriva i "bestridningen" att betalning sker under protest? Kan hyresgästföreningen hjälpa med detta?

Nope. Betalar du en faktura så accepterar du en faktura. Likadant som när du skriver under ett kontrakt, skriver du under accepterar du kontraktet även om du inte läst vad som står. Så betala inte.
  • Anonym (vcsad)
    Anonym (.) skrev 2017-10-03 14:48:41 följande:

Nej, det står inte alltid i kontraktet. Min hyresvärd har t.ex. separata dokument för utkvittering av nycklar. Dessa signerar man när man hämtar ut nycklarna. Utan min signatur har värden inget bevis på att jag har fått några nycklar.
    Du silar mygg, om du inte kan tänka själv så svara inte tråden!

Du vill inte förstå utan du attackerar något gripet ur luften.

Om det står i kontraktet eller på kvitteringen, vad fan spelar det för roll?

Påskrivet papper gäller.
  • MsFry
    Anonym (vcsad) skrev 2017-10-03 15:57:14 följande:

Påskrivet papper gäller.

Om du vill framstå som smart och duktigare än alla andra så ska du få två tips av mig:

1: använd inte uttryck felaktigt. Silar mygg? Vem gör det här menar du?

2: läs alla ts inlägg. Där kommer du att se att hon inte skrivit på någon kvittens eller annat där det anges hur många nycklar hon fått.

Ts: du ska inte betala, det vore ett medgivande om att du har en skuld.

Bestrid fakturan enligt ovan.
  • Aniiee
    Anonym (vcsad) skrev 2017-10-03 15:57:14 följande:

Påskrivet papper gäller.
    Men här finns ju inget påskrivet papper om nycklarna, så tona ner dig lite.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Anna)

Tack för många bra inlägg, bortser från idiotinläggen.

Jag ringde hyresvärden i morse efter att ha pratat med hyresgästföreningen. Informerade dom om att de inte kan skicka en obefogad faktura på något de saknar bevis på. De kommer att riva fakturan, så allt är i sin ordning igen.

• Anonym (Anna)
    bertis225151151515 skrev 2017-10-03 18:50:55 följande:

Är det värt att bråka om 2000kr och kanske få motstånd den dagen du söker ny lägenhet hos dom?

Det är löst, de river fakturan och det blev inte ens en diskussion i morse. Så jag känner mig trygg om jag skulle behöva söka bostad i framtiden... är inget korrupt samhälle vi lever i
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-02 20:38:27 följande:
    Jag vill inte ta några risker överhuvudtaget. Kan jag betala men skriva i "bestridningen" att betalning sker under protest? Kan hyresgästföreningen hjälpa med detta?
    Om du betalar den så accepterar du den och kan inte bestrida.
  • Aniiee
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-03 18:53:41 följande:

Tack för många bra inlägg, bortser från idiotinläggen.

Jag ringde hyresvärden i morse efter att ha pratat med hyresgästföreningen. Informerade dom om att de inte kan skicka en obefogad faktura på något de saknar bevis på. De kommer att riva fakturan, så allt är i sin ordning igen.

bra att det löste sig =)
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Vem har rätt, hyresvärden eller jag?