• Anonym (Krossade föräldrar)

Soc underlättar inte kontakt & umgänge - tvärtom!

Till alla som vill diskutera varför barnet är placerat och vill tala om hur soc aldrig omhändertar barn om föräldrarna inte misskött sig och/eller barnet rejält: Era kommentarer undanbedes vänligt men bestämt. Detta handlar inte om det, utan om socialens agerande - eller rättare sagt brist på agerande - efter omhändertagandet.

Men nu till saken.

Vårt barn, som då skulle fylla 8, placerades hos en nära släkting runt midsommar 2012. Det var en SoL-placering, och vi lovade att göra allt soc bad om för att få hem vårt barn igen. Släktingen bor långt från oss, vi bor i Stockholm och de i Sundsvall, så besöken blev inte täta, runt en gång i månaden. Vi skulle Skypa två ggr i veckan (en dag i veckan samt en dag på helgen) på tider som släktingen (jag kallar henne Anita för enkelhetens skull) bestämde, vi hade inget att säga till om. Det fungerade hyfsat bra till en början, men efter en tid ville barnet inte skypa på veckodagarna då h*n hade en del aktiviteter då. När vi ifrågasatte detta sade Anita bara "Jag tänker inte tvinga honom/henne".

Umgänget ca en gång per månad fungerade i alla fall relativt bra, även om det ställde till det för vår ekonomi då vi fick lägga ut för resor och hotell för att sedan få tillbaka dessa utlägg när vi visade kvitto. Tyvärr slarvade våra soctanter ofta med att lämna kvittona till ekonomiavdelningen så att vi fick vänta flera veckor på att få tillbaka pengarna. Vid mer än ett tillfälle kunde vi inte åka på planerat umgänge eftersom vi ännu inte fått igen pengar för umgänget innan (till saken hör att vi bara har en inkomst). Detta uppskattades inte av soc, vi fick skäll för att vi inte skötte det avtalade umgänget. Det var alltså helt och hållet vårt eget fel, trots att det var deras slarv som orsakade de långa mellanrummen  mellan en del umgängen.

Under hela första året hade vi kontakt med en psykolog (på soc begäran) som jobbade mycket med våra känslor kring att ha fått vårt barn omhändertaget. Soc tyckte vi pratade för mycket om det, och ville att vi skulle gå i parterapi. Dock ansåg psykologen att han inte ansåg att vi var i behov av det, så han tyckte det skulle vara slöseri med tid. Den här psykologen var väldigt bra, han lyssnade verkligen på oss och brydde sig om hur vi kände o.s.v. Han fick läsa alla papper som fanns från första kontakten med soc och kunde inte begripa hur de lyckades omhänderta barnet på de grunder som framkom där.

När soc fick veta detta, och att vi inte hade någon parterapi, blev de upprörda och ansökte om LVU - och fick det. trots att vi sagt att vi skulle gå med på allt. Just det med parterapi var ju något som psykologen inte ansåg nödvändigt, vi trodde i vår enfald att soc skulle bry sig om vad en psykolog, utvald av dem, sade. När jag pratade med vår ena soctant en dag sade hon som i förbigående att vår psykolog avslutat sitt uppdrag då han ansåg att vi var för svåra att jobba med (?!). Jag ringde upp honom och frågade om det, och fick då till svar att det var soc som avslutat uppdraget. de hade mejlat honom och mer eller mindre bett honom säga att vi var "svårarbetade" och att det skulle krävas lång tid för att vi skulle få hem vårt barn, OM vi skulle få hem honom! Han har skrivit ett bevittnat brev om detta, som vi har om det skulle behövas.

En dag när jag skulle skypa med barnet (min man jobbade) loggade jag in på skype men barnet loggade aldrig in. Till slut sms:ade jag Anita och undrade om barnet inte ville skypa. Fick svaret: "Om du pratat med soc vet du att vi ställt in skypen på veckodagen". Hade jag vetat det hade jag ju knappast sms:at... Frågade soc varför jag inte fått veta detta, de hade inget bra svar.

För att inte det här ska bli för långt "snabbspolar" jag fram till dagsläget. Skypandet och besöken har i princip upphört. Vi skriver till vårt barn men får inga svar. Soc gör ingenting. Vi har fått nya soctanter med jämna mellanrum, ingen gör ett skit fört hjälpa os ing ett fungerande umgänge och kontakt. Sist jag pratade med soc fick jag förslaget att vi ska få igång umgänget igen, men med en "mjukstart". Vi får träffa vårt barn, men bara några timmar. Vi ska alltså åka 60 mil för att träffa vårt barn några timmar! Jag frågade om vi i så fall kan få sova på hotell sedan, så vi slipper åka hela vägen tillbaka samma dag. Blir ju inte många timmar om man ska köra 120 mil. Svaret blev nej, de har dragit in på sådant. frågade då om det fanns möjlighet att få flyga upp, då det bara tar ca 50 minuter. Nej igen, det är för dyrt.

Soc säger alltid att målet är att barnet och föräldrarna ska ha kontakt och regelbundet umgänge, och att barnet så småningom ska "jobbas hem". Men i vårt fall motarbetar soc all kontakt och allt umgänge, och något tal om att h*n ska hem har det inte varit.

Ville väl mest skriva av mig lite, men jag undrar om fler upplevt liknande saker?
  • Svar på tråden Soc underlättar inte kontakt & umgänge - tvärtom!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (bs) skrev 2017-10-14 17:02:58 följande:
    Nej, så går det nog inte till men inte drar de sig för att krossa familjer inte.
    Du får tro vad  du vill, det ändrar inte på fakta.
    Fakta att barn placeras i familjehem trots att biologiska hemmet fungerar bra har aldrig en enda gång belagts av någon, att barn kommer hem när förhållandena ändas betyder inte att beslut om familjehem var fel när det togs, likaså är beslut om omhändertagande när det misstänks brott inte felaktiga eftersom det krävs skydd under utredning.
  • Ess
    Anonym (bs) skrev 2017-10-14 16:32:54 följande:
    Det där är bara ren bullshit.
    Du vet inte vad du pratar om.
    När det gäller just ts så tycker jag att det skiner igenom rätt tydligt att de inte har intresse av sitt barn. Allt är ju jobbigt för dem och de har miljoner ursäkter för att den bristande kontakten är alla andras fel, förutom de själva.
  • Anonym (bs)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 17:25:22 följande:
    Fakta att barn placeras i familjehem trots att biologiska hemmet fungerar bra har aldrig en enda gång belagts av någon, att barn kommer hem när förhållandena ändas betyder inte att beslut om familjehem var fel när det togs, likaså är beslut om omhändertagande när det misstänks brott inte felaktiga eftersom det krävs skydd under utredning.
    Det har bevisats många gånger, precis som det har bevisats precis tvärtom. Vi minns väl Bobby och Yara?

När det kommer till misstänkta brott håller jag med, under förutsättning att den icke misstänkta föräldern av någon anledning inte kan ta hand om barnen.

Det är faktiskt skrämmande hur blåögda många är för hur soc bedriver sin verksamhet.
  • Anonym (bs)
    Ess skrev 2017-10-14 17:49:04 följande:
    När det gäller just ts så tycker jag att det skiner igenom rätt tydligt att de inte har intresse av sitt barn. Allt är ju jobbigt för dem och de har miljoner ursäkter för att den bristande kontakten är alla andras fel, förutom de själva.
    Erkänner att jag inte läst alla inlägg från ts... så det kan jag inte kommentera vidare.
    Men OM soc motarbetar dem som föräldrar så är det för jävligt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (bs) skrev 2017-10-14 17:50:19 följande:
    Det har bevisats många gånger, precis som det har bevisats precis tvärtom. Vi minns väl Bobby och Yara?

När det kommer till misstänkta brott håller jag med, under förutsättning att den icke misstänkta föräldern av någon anledning inte kan ta hand om barnen.

Det är faktiskt skrämmande hur blåögda många är för hur soc bedriver sin verksamhet.
    Jag har inte hittat ett enda bevis på att barn omhändertagits av misstag däremot har det självfallet omhändertagits barn vid misstanke om att det skett brott mot dem och när utredning visat att så inte är fallet så har barnen kommit hem igen, Att socialtjänsten inte ingriper trots att det skett anmälningar är däremot inte ovanligt det är ju inte direkt sällsynt att föräldrar lämnar kommun efter kommun när socialtjänsten hör av sig
  • Ess
    Anonym (bs) skrev 2017-10-14 17:50:19 följande:

Bobby var väl inte fosterhems placerad, utan han bodde väl med sin mamma och styvfar?
    Yara var väl placerad hos släktingar?
  • Anonym (bs)
    Ess skrev 2017-10-14 18:16:29 följande:
    Bobby var väl inte fosterhems placerad, utan han bodde väl med sin mamma och styvfar?
    Yara var väl placerad hos släktingar?
    Det jag menade var att soc kunde räddat dessa två barn om de ingripit.
    Att det ibland är tvärtom... mot alla omhändertaganden i onödan.
  • Anonym (Rolle)
    Anonym (bs) skrev 2017-10-14 17:02:58 följande:

Nej, så går det nog inte till men inte drar de sig för att krossa familjer inte.

Du får tro vad  du vill, det ändrar inte på fakta.

Din fakta ja, kom med faktiska bevis innan du kallar det för fakta. Jag är glad att någon vågar ta beslutet att lyfta ur barn ur en potentiellt farlig situation för barnen och se till att det utreds och vid behov se till att barnen inte hamnar i samma sits igen.

Att du hävdar att dom inte drar sig för att krossa en familj... Att du ens tror att ett sådant beslut tas lättvindigt visar tydligt din nivå.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (bs) skrev 2017-10-14 18:38:49 följande:
    I båda fallen brast socialen i Bobbys fall så hade mamman haft stöd i den kommun hon bodde i tidigare men eftersom det inte per automatik informeras problem och behov till nya kommun så kan det bli stora problem vilket massor av barn fått uppleva när de gång på gång fått flytta för att soc. fått in anmälningar om missförhållanden 
  • Anonym (bs)
    Anonym (Rolle) skrev 2017-10-14 19:01:26 följande:
    Din fakta ja, kom med faktiska bevis innan du kallar det för fakta. Jag är glad att någon vågar ta beslutet att lyfta ur barn ur en potentiellt farlig situation för barnen och se till att det utreds och vid behov se till att barnen inte hamnar i samma sits igen.

Att du hävdar att dom inte drar sig för att krossa en familj... Att du ens tror att ett sådant beslut tas lättvindigt visar tydligt din nivå.
    Och var menar du att min "nivå" är?

Du är okunnig och går till attack mot någon som vet mycket mer, och börjar babbla om nivåer?

Du behöver inte svara mig. Du har gjort bort dig tillräckligt.
  • Anonym (soc sekr)

Våra "onödiga" omhändertaganden prövas i förvaltningsrätten och det är svårt att få igenom även om det finns fysiska bevis vilket det sällan gör. Men ett litet axplock från några ärenden jag haft är: frakturer på spädbarn, mamma som vill stanna med pappa som slagit henne halvt till döds framför barnen, förälder som missbrukar där barnen var uppenbarligen försenade i sin utveckling på grund av försummelse, föräldrar med lågbegåvning där barnen redan vuxit om dem i utvecklingen, barn som fått sitta inlåsta i källare. I samtliga fall förnekar föräldrarna allt och hävdar att vi på soc har hittat på osv. Trots läkarutlåtanden, filmer, uppgifter från skola och massor med uppgifter från barnen själva. Allt var socialtjänstens fel.

Och jag kan säga att trots att föräldrarna gjort vidriga saker mot sina barn kan jag ändå känna empati när de blir av med sina barn. Finns ytterst få människor som är rakt igenom onda och någonstans älskar i stort sett alla föräldrar sina barn på något sätt och det är inte en rolig uppgift att splittra en familj även om föräldrarna orsakat det själva.
  • Anonym (bs)
    Anonym (soc sekr) skrev 2017-10-14 19:13:20 följande:
    Våra "onödiga" omhändertaganden prövas i förvaltningsrätten och det är svårt att få igenom även om det finns fysiska bevis vilket det sällan gör. Men ett litet axplock från några ärenden jag haft är: frakturer på spädbarn, mamma som vill stanna med pappa som slagit henne halvt till döds framför barnen, förälder som missbrukar där barnen var uppenbarligen försenade i sin utveckling på grund av försummelse, föräldrar med lågbegåvning där barnen redan vuxit om dem i utvecklingen, barn som fått sitta inlåsta i källare. I samtliga fall förnekar föräldrarna allt och hävdar att vi på soc har hittat på osv. Trots läkarutlåtanden, filmer, uppgifter från skola och massor med uppgifter från barnen själva. Allt var socialtjänstens fel.

Och jag kan säga att trots att föräldrarna gjort vidriga saker mot sina barn kan jag ändå känna empati när de blir av med sina barn. Finns ytterst få människor som är rakt igenom onda och någonstans älskar i stort sett alla föräldrar sina barn på något sätt och det är inte en rolig uppgift att splittra en familj även om föräldrarna orsakat det själva.
    Fast nu pratade jag om de onödiga fallen.

Som t ex en väninna till mig som efter hon hade lämnat sitt våldsamma ex och polisanmält honom blev av med sina tre barn. Eller ungdomar rättare sagt. De fick inte komma hem igen innan de blivit myndiga. Alla dessa barn och deras mor led obeskrivligt. Helt i onödan.

Och ja, jag vet att det stämmer. Och ja, han satt i fängelse.. fick barnen komma hem då? Nej.

I efterhand har hon fått rätt mot soc men det ger henne inte tillbaka de förlorade åren.
  • Ess
    Ok, hängde inte riktigt med där.
  • Anonym (Rolle)
    Anonym (bs) skrev 2017-10-14 19:05:20 följande:

Och var menar du att min "nivå" är?

Du är okunnig och går till attack mot någon som vet mycket mer, och börjar babbla om nivåer?

Du behöver inte svara mig. Du har gjort bort dig tillräckligt.

Du har ingen som helst aning om min kunskapsnivå, att påstå något annat är bara korkat.

Men nivå menar jag att du aldrig kommer att köpa något argument i världen för DU har bestämt dig för att Soc. är en ond sammansvärjning av människor som bara bestämt sig för att skada och försöka lyckliga, funktionella familjer.

Den enda som gör bort sig är du
  • Anonym (anonym)
    Anonym (bs) skrev 2017-10-14 19:22:11 följande:
    Fast nu pratade jag om de onödiga fallen.

Som t ex en väninna till mig som efter hon hade lämnat sitt våldsamma ex och polisanmält honom blev av med sina tre barn. Eller ungdomar rättare sagt. De fick inte komma hem igen innan de blivit myndiga. Alla dessa barn och deras mor led obeskrivligt. Helt i onödan.

Och ja, jag vet att det stämmer. Och ja, han satt i fängelse.. fick barnen komma hem då? Nej.

I efterhand har hon fått rätt mot soc men det ger henne inte tillbaka de förlorade åren.
    En förälder som inte skyddat sina barn från att uppleva våld i hemmet brister i sin föräldraroll för du skriver ju faktiskt att först när hon lämnade honom skedde polisanmälan så då lät hon sina barn växa upp i våld.
  • Ess
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-15 11:59:03 följande:
    En förälder som inte skyddat sina barn från att uppleva våld i hemmet brister i sin föräldraroll för du skriver ju faktiskt att först när hon lämnade honom skedde polisanmälan så då lät hon sina barn växa upp i våld.
    Jag tycker det är så dags att ta barnen när mamman väl lämnat det dåliga förhållandet. Det hade varit bättre att erbjuda dem terapi för att bearbeta det som hänt.
    Hon brast i sin föräldraroll under åren hon levde kvar, men när hon tog tag i situationen så tog de barnen........
  • Anonym (Krossade föräldrar)
    Påven Johanna II skrev 2017-10-14 08:50:29 följande:

Ta körkort du då. Eller är neuropatierna så svåra att du inte känner pedalerna?

Lika dryg som alltid. Och svårt att läsa har du visst också. Vi lever på EN inkomst, en som inte är särskilt bra dessutom. Körkort är, som vi som lever i den verkliga världen vet, dyrt. Det finns inte en chans att vi ska ha råd med det.

Och innan det börjar tjafsas om att vi borde söka socbidrag osv; vi har gjort det. Men fick det inte då vi trots den låga inkomsten ansågs ligga över normen. Jag har sökt sjukersättning ("sjukpension") men fått avslag. Nu kommer jag förstås få höra att jag bara ser problemen igen, men det är svårt att se annat just nu.
    Ess skrev 2017-10-14 09:11:57 följande:
    Det verkar som ni fokuserar på helt fel saker. Sonen vet inte hur mycket tid ni lagt ner på saker som han varken ser eller märker av. Satsa istället på att verkligen se till att ringa honom ofta, skypa, och åk dit över dagen på helgen.
    Nu har det gått så lång tid att ni glidit från varann, hans vardag och hans hem är där uppe och ni har blivit bifigurer. 
    Även om han väljer stanna kvar där uppe tills han är vuxen, så se till att envisas med att ringa osv ofta, så kommer ni i alla fall att ha en kontakt med honom och han kan komma ner och hälsa på hos er ibland.
    Det värsta ni kan göra är att bara ge upp och skita i det, det är bättre att ni hör av er och han inte har tid att prata med er. För då vet han att ni finns där och har intresse av honom.
    Vi FÅR INTE ringa honom när vi vill! "Anita" har bestämt att kontakt endast får ske via Skype, söndagmorgnar kl 9. Vi måste sms:a "Anita" strax innan 9 får att säga att vi vill prata, detta gör vi varje söndag morgon. De senaste månaderna har vi inte ens fått svar från "Anita". Vi gav vår son en mobil för flera år sedan, "Anita" bytte kontantkortet och därmed numret. Vi måste ge genom henne. Jag har skrivit till vår son otaliga gånger och sagt att vi försökt nå honom, givetvis utan att anklaga "Anita" för något, men får inga svar. Tvivlar på att han ens får breven.
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 09:38:34 följande:
    Har er son något funktionshinder eftersom ni måste genomgå utbildning för att lära er att prata med honom på Skype med tanke på att han var 8 år när han placerades i familjehem så bör ni ju kunnat prata med honom då.
    Vår kommun gör alltid så när barn placeras. Man ska lära sig vara "förälder på ¨avstånd" och hur man har en bra kommunikation via Skype och/eller telefon. Hjälper ju föga när familjehemmet inte gör sin bit.

Han var inte 8 när han placerades, han fyllde 7 fem månader efter placeringen.

• Anonym (bs)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-15 11:59:03 följande:
    Hennes barn växte inte upp med den mannen. Hon hade ett förhållande med honom i mindre än ett år. De var inte ens sambo, även om han mer eller mindre bodde hos henne.

Så nej, de har inte växt upp med våld i hemmet.
    Ess skrev 2017-10-15 12:18:28 följande:
    Jag tycker det är så dags att ta barnen när mamman väl lämnat det dåliga förhållandet. Det hade varit bättre att erbjuda dem terapi för att bearbeta det som hänt.
    Hon brast i sin föräldraroll under åren hon levde kvar, men när hon tog tag i situationen så tog de barnen........

Precis... hon anmälde och fick honom inom lås och bom.
    Då tog soc ungarna.

Som jag skrev här ovan så var de ihop mindre än ett år så det handlar egentligen om en kort tid. Hennes yngsta var 13 när soc tog dem.

Hon har dock fått rätt i efterhand men vad hjälper det?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Krossade föräldrar) skrev 2017-10-15 18:03:59 följande:
    Lika dryg som alltid. Och svårt att läsa har du visst också. Vi lever på EN inkomst, en som inte är särskilt bra dessutom. Körkort är, som vi som lever i den verkliga världen vet, dyrt. Det finns inte en chans att vi ska ha råd med det.

Och innan det börjar tjafsas om att vi borde söka socbidrag osv; vi har gjort det. Men fick det inte då vi trots den låga inkomsten ansågs ligga över normen. Jag har sökt sjukersättning ("sjukpension") men fått avslag. Nu kommer jag förstås få höra att jag bara ser problemen igen, men det är svårt att se annat just nu.

Vi FÅR INTE ringa honom när vi vill! "Anita" har bestämt att kontakt endast får ske via Skype, söndagmorgnar kl 9. Vi måste sms:a "Anita" strax innan 9 får att säga att vi vill prata, detta gör vi varje söndag morgon. De senaste månaderna har vi inte ens fått svar från "Anita". Vi gav vår son en mobil för flera år sedan, "Anita" bytte kontantkortet och därmed numret. Vi måste ge genom henne. Jag har skrivit till vår son otaliga gånger och sagt att vi försökt nå honom, givetvis utan att anklaga "Anita" för något, men får inga svar. Tvivlar på att han ens får breven.

Vår kommun gör alltid så när barn placeras. Man ska lära sig vara "förälder på ¨avstånd" och hur man har en bra kommunikation via Skype och/eller telefon. Hjälper ju föga när familjehemmet inte gör sin bit.

Då kontaktar ni soc. för att stämma av med dem att umgänget inte fungerar händer ingenting så får precis som alla de gånger ni ansökt om att få hem ert kontakta ert ombud och få hjälp med ett nytt umgängesavtal för det kan ju vara så att det är lämpligare med detta skype-samtal någon annan dag och vid annan tid eftersom väldigt många ungdomar faktiskt har aktiviteter helgförmiddagar.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Krossade föräldrar) skrev 2017-10-15 18:03:59 följande:

Ess skrev 2017-10-14 09:11:57 följande:
    Det verkar som ni fokuserar på helt fel saker. Sonen vet inte hur mycket tid ni lagt ner på saker som han varken ser eller märker av. Satsa istället på att verkligen se till att ringa honom ofta, skypa, och åk dit över dagen på helgen.
    Nu har det gått så lång tid att ni glidit från varann, hans vardag och hans hem är där uppe och ni har blivit bifigurer. 
    Även om han väljer stanna kvar där uppe tills han är vuxen, så se till att envisas med att ringa osv ofta, så kommer ni i alla fall att ha en kontakt med honom och han kan komma ner och hälsa på hos er ibland.
    Det värsta ni kan göra är att bara ge upp och skita i det, det är bättre att ni hör av er och han inte har tid att prata med er. För då vet han att ni finns där och har intresse av honom.
    Vi FÅR INTE ringa honom när vi vill! "Anita" har bestämt att kontakt endast får ske via Skype, söndagmorgnar kl 9. Vi måste sms:a "Anita" strax innan 9 får att säga att vi vill prata, detta gör vi varje söndag morgon. De senaste månaderna har vi inte ens fått svar från "Anita". Vi gav vår son en mobil för flera år sedan, "Anita" bytte kontantkortet och därmed numret. Vi måste ge genom henne. Jag har skrivit till vår son otaliga gånger och sagt att vi försökt nå honom, givetvis utan att anklaga "Anita" för något, men får inga svar. Tvivlar på att han ens får breven.Vår kommun gör alltid så när barn placeras. Man ska lära sig vara "förälder på ¨avstånd" och hur man har en bra kommunikation via Skype och/eller telefon. Hjälper ju föga när familjehemmet inte gör sin bit.

Varför skulle det vara för dyrt trots att ni lever på en inkomst? Du kan väl övningsköra med din man? Det kostar en introduktionskurs för dig, en handledarutbildning för honom (samma kurs, kallas olika saker) vilket är en engångskostnad på några hundralappar, en ansökan till transportstyrelsen, 50+150 kr om jag minns rätt. Sedan kostar förstås teroriprov, halkbana och uppkörning men det går väl inte på samma månad för dig att gå igenom detta, antar jag. 

Totalpriset för de obligatoriska momenten vid i övrigt privat körning är 4000 spänn, ser jag nu vid en googling. Det kan väl näppe vara en så omöjlig summa över tid?
Svar på tråden Soc underlättar inte kontakt & umgänge - tvärtom!