• Anakha

Du som är frisör - är 4000 kr rimligt?

Jag ska på ett "once in a lifetime" event och vill ha något som sticker ut lite.

Idagsläget så har jag mörkt (salig blandning av brunt och rött) hår men har blont som min naturliga hårfärg. Har långt hår, ungefär till mitten av ryggen.

Ibland färgar jag hos frisör men oftast hemma eftersom mitt hår växer som ogräs så ska jag hålla efter ordentligt behöver jag färga ca var 3:de vecka.

Jag funderar på att gå till en frisör och färga mörkt i botten och ha någon slags ombre i topparna och ev luggen. Var och pratade med en frisör igår och han menar att eftersom det är så mycket färg i mitt hår och de behöver ljusa upp ombrepartierna så måste de avfärga.

Han räknar med ca 4-4,5 timme och en kostnad på ca 4000 kr.

Är det rimligt eller ska jag "frisörshoppa" vidare?

Tänker mig slutresultatet som bilden visar, dock med rött/rosa istället för lila

Vill för tydlighetens skull poängtera att jag inte säger att 4000 kr INTE är rimligt. Sen är det mycket pengar, men är det rimligt så är det.

Tacksam för råd! :)

" Some times I feel so small, that I would fit in the smallest of atoms and still be lost "
  • Svar på tråden Du som är frisör - är 4000 kr rimligt?
  • bullen1984
    Anakha skrev 2017-10-04 20:49:38 följande:

Hej och tack för alla svar!

Tiden bryr jag mig inte så mycket om, utan det var priset jag reagerade på. Har gjort allt möjligt med mitt hår (dock inte just detta) och betalat strax över 2000 kr som mest. Salongen rankas som en av de bästa i stan, och det är otroligt viktigt att det blir bra.

Ska nog shoppa vidare lite för att få en uppfattning om hur fler salonger ligger till pris och kunskapsmässigt.

Ska du till Michael & Frisörerna? De tar överpriser. Jag är frisör. på ett långt hår kostar färg + klipp 2100:- hos mig, men skulle lägga på 700:- för att det blir fler moment. Skulle absolut inte ta 4 timmar, 2,5 max. Gå till en frisör som vet vad den gör.
  • bullen1984
    LillaDarlo skrev 2017-10-05 23:05:56 följande:

Nej, det är inte överpris tyvärr, speciellt då du har hemmafärgat långt hår. För att få den lila nyansen behöver håret bli väldigt ljust och det är ingenting man gör på en sittning om du vill behålla ditt hår. Det är omöjligt att veta exakt hur mycket som lyfter på en blekning och gå absolut inte till en frisör som lovar dig det resultatet på en gång utan det är en process som tar tid. Första besöket borde enbart vara avfärgning och nyansering som håller till nästa besök och slutsumman tror jag borde landa på 5-6000 uppdelat på 2-3 besök. Stressa inte med resultatet för det är då det blir dyrt och du förstör ditt hår.

Håret behöver inte bli väldigt ljust för att få en röd/lila nyans i topparna. Har vart frisör i 15 år i innerstan. Det där är ett lätt jobb.
  • Krafs
    sextiotalist skrev 2017-10-05 08:17:08 följande:

Det var en jäkla hög timpenning. Inom konsultvärlden brukar vi ha som en måttstock. Timpriset multiplicerat med 10 och sedan divididerat med två ska täcka in en månadslön med 80% beläggning, och då även overheadkostnader (lokalkostnader, administration, sociala avgifter, löner till ledningen etc)

wat?
    Timpris * 10 / 2 = månadslön. Lever ni på existensminimum?
    Konstig formel dessutom. Varför inte Timpris * 5? :)
  • bullen1984
    Krafs skrev 2017-10-06 09:58:01 följande:
    wat?
    Timpriset frisörer ska ta för att kunna gå runt vitt är 13:- minuten. Då räknas inte kostnader för färg in. Så 1000:- / är inte konstigt.
  • sextiotalist
    Krafs skrev 2017-10-06 09:58:01 följande:

wat?

Ett timpris som gör att man täcker månadslönen. 800 kronor i timmen motsvarar en månadslön på 40 000.
  • LillaDarlo
    bullen1984 skrev 2017-10-06 06:39:41 följande:

Håret behöver inte bli väldigt ljust för att få en röd/lila nyans i topparna. Har vart frisör i 15 år i innerstan. Det där är ett lätt jobb.

Om du ska få den lila färgen som är på bilden så jo, håret måste bli minst på nivå 8. Att du har varit frisör i 15 år betyder inget om du inte fortsätter utbilda dig.
  • bullen1984
    LillaDarlo skrev 2017-10-08 08:06:02 följande:
    Om du ska få den lila färgen som är på bilden så jo, håret måste bli minst på nivå 8. Att du har varit frisör i 15 år betyder inget om du inte fortsätter utbilda dig.
    Och när blev en 8 "Väldigt ljus"? Hon är brunett på riktigt och du säger att hon måste springa till frisören 3 ggr och betala 6000:- för det. En 8 skulle man få upp henne på på ett nafs utan att håret skulle skadas.

Jag fortsätter utbilda mig men jag har erfarenhet och kunskap från 15 års arbete. Så min fortsatta utbildning har inget med denna saken att göra.
  • LillaDarlo
    bullen1984 skrev 2017-10-08 09:10:40 följande:

Och när blev en 8 "Väldigt ljus"? Hon är brunett på riktigt och du säger att hon måste springa till frisören 3 ggr och betala 6000:- för det. En 8 skulle man få upp henne på på ett nafs utan att håret skulle skadas.

Jag fortsätter utbilda mig men jag har erfarenhet och kunskap från 15 års arbete. Så min fortsatta utbildning har inget med denna saken att göra.

Hon har hemmafärgat hår i en "salig blandning av brunt och rött" och du skulle få upp det i nafs utan att håret skadas? Låter väldigt professionellt. Jag skrev 2-3 ggr beroende på hur håret lyfter, ingen frisör lovar ett resultat på ett besök om håret är hemmafärgat.
  • bullen1984

Ja i och med att hon vill ha rött istället för lila så måste man inte jobba bort det röda under. Ett väldigt enkelt jobb. Men jag förstår om det är svårt om man inte kan.

• LillaDarlo
    bullen1984 skrev 2017-10-08 16:45:35 följande:

Ja i och med att hon vill ha rött istället för lila så måste man inte jobba bort det röda under. Ett väldigt enkelt jobb. Men jag förstår om det är svårt om man inte kan.

Inte om man vill ha en lila färg på nivå 5-6 men nu är det ju inte det som är på bilden.
  • fisen123

Nja. Så himla orimligt är det väl inte heller.
    Betalar ~1500 för 2timmar klipp och färgning av enkel modell.

Svar på tråden Du som är frisör - är 4000 kr rimligt?