• Anonym (Undrar)

Lägga ut någons adress

Om jag hamnar i en diskussion med någon på t ex Facebook och denne lägger ut min adress, är det något som går att polisanmäla och vad är isf brottsrubicering?

• Svar på tråden Lägga ut någons adress
  • Anonym (Li)

Om du inte har skyddade uppgifter går din adress att hitta på två sekunder på hitta.se, eniro.se, ratsit.se, birthday.se osv osv. Vad är skillnaden mot att någon skriver den på Facebook?

Om du däremot har skyddade uppgifter bör du omedelbart kontakta Skatteverket.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Li) skrev 2017-10-04 21:16:25 följande:

Om du inte har skyddade uppgifter går din adress att hitta på två sekunder på hitta.se, eniro.se, ratsit.se, birthday.se osv osv. Vad är skillnaden mot att någon skriver den på Facebook?

Om du däremot har skyddade uppgifter bör du omedelbart kontakta Skatteverket.

Även om det går att hitta folks adresser på diverse ställen så innebär väl inte det att någon får bara hux flux lägga ut såna uppgifter, speciellt inte om det är illa menat. Skulle jag lägga ut din adress här så tror jag knappast du uppskattat det?
  • Anonym (GA)

Jag tycker det är osmakligt men kan inte komma på vad det skulle vara för brott. 

• Anonym (Li)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-04 21:19:32 följande:

Även om det går att hitta folks adresser på diverse ställen så innebär väl inte det att någon får bara hux flux lägga ut såna uppgifter, speciellt inte om det är illa menat. Skulle jag lägga ut din adress här så tror jag knappast du uppskattat det?

Här är jag anonym. På Facebook ser alla ditt namn. Personuppgifter är inte sekretesskyddade på något sätt. Vem som helst får skriva din adress på ett gigantiskt plakat och gå med det genom stan utan att det är ett brott.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Li) skrev 2017-10-04 21:26:42 följande:

Här är jag anonym. På Facebook ser alla ditt namn. Personuppgifter är inte sekretesskyddade på något sätt. Vem som helst får skriva din adress på ett gigantiskt plakat och gå med det genom stan utan att det är ett brott.

Även om det skulle kunna skapa en hotbild mot andra på samma adress?
  • Anonym (GA)

"Skulle kunna" uppstå en hotbild är inget brott. 

• Anonym (NN)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-04 21:28:17 följande:

Uppmanar personen folk att åka till din adress och skada dig och / eller din familj? Om ja bör du definitivt kontakta polisen men om det inte finns något hot om våld har jag svårt att se vari det brottsliga ligger.
  • Aniiee

Tror att det faller under offentlighetsprincipen, och tror inte heller att vi har någon motsvarighet till doxxing i sverige.

i så fall - nej, du kan inte anmäla det. Det är redan offentilga uppgifter.

MEN jag kan absolut ha fel.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Li)
    Aniiee skrev 2017-10-04 21:34:34 följande:

Tror att det faller under offentlighetsprincipen, och tror inte heller att vi har någon motsvarighet till doxxing i sverige.

i så fall - nej, du kan inte anmäla det. Det är redan offentilga uppgifter.

MEN jag kan absolut ha fel.

Nej, du har inte fel. Personuppgifter är offentliga och tillgängliga för vem som helst. Undantaget om någon har skyddade uppgifter.
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-04 21:28:17 följande:

Hotbild? Det är som sagt skitlätt att ta reda på dina/vem som helsts adressuppgifter och är inget som är brottsligt på något sätt. Har någon annan på din adress skyddade uppgifter kan det vara en annan fråga. Hot om våld eller andra typer av hot kan vara brottsliga.
  • Anonym (GA)
    Anonym (NN) skrev 2017-10-04 21:33:23 följande:
    Uppmanar personen folk att åka till din adress och skada dig och / eller din familj? Om ja bör du definitivt kontakta polisen men om det inte finns något hot om våld har jag svårt att se vari det brottsliga ligger.
    Instämmer. 
  • Anonym (Aska)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-04 21:19:32 följande:
    Du lär ju använda ditt riktiga namn på FB och om du inte har skyddade uppgifter så finns du sökbar i alla offentliga register och all offentlig statistik.

• Glinda från Oz

Som alla redan har skrivit, sålänge du inte har skyddad identitet är det inget polisen kan göra, det är inte ett brott. Har personen skrivit det i en Facebook grupp kan du be admin ta bort inlägget och blockera personen från gruppen.

• Anonym (H)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-05 01:07:51 följande:
    Som alla redan har skrivit, sålänge du inte har skyddad identitet är det inget polisen kan göra, det är inte ett brott. Har personen skrivit det i en Facebook grupp kan du be admin ta bort inlägget och blockera personen från gruppen.
    Håller med
Svar på tråden Lägga ut någons adress