MrsAJ88 skrev 2017-10-07 15:23:42 följande:
Du har säkert rätt att det är så, men jag tycker lika fullt att det är fel. Har man gemensam vårdnad och båda är ansvariga för att försörja barnet så förstår jag inte alls varför man skall betala mindre än sammanboende för förskoleplatsen. Jag menar även för sammanboende föräldrar behövs bara förskoleplatsen för att möjliggöra den enas arbete (eftersom bara en behöver vara hemma för att ta hand om barnet), och även om barnet bor hos ena föräldern under veckorna är det ju ändå ett måste för även den andra föräldern att någon tar hand om barnet på dagarna så att båda kan jobba, det är ju ingen skillnad för att man bor isär.
Barnomsorgsavgiften baseras på förälderns hushåll (för den förälder som har behov av platsen). Om förskolan tänkte som du föreslår skulle man tex inte få ha barnet på förskola om den andra föräldern var arbetslös eller föräldraledig.
Föräldrarna har separata hushåll och separata behov av platsen. Självklart beräknas då avgiften efter inkomsten på hushållet som har behovet.
Eller om den förälder som har by har mkt högre lön än boendeföräldern - då blir avgiften dyrare för den föräldern med låg inkomst.
Dessutom betalar båda föräldrarna för barnets försörjning - genom underhåll om barnet inte bör växelvis.