• SiroDoris

Ni som bara har era barn på helgen, måste ni betala dagisavgift ?

Som rubriken lyder, ni separerade som bara har era små på helgen och inte har ett behov av dagisplats, finns det någon av er som betalar en plats där barnet behöver gå på grund av att andra föräldern behöver dagisplats till barnet ?

• Svar på tråden Ni som bara har era barn på helgen, måste ni betala dagisavgift ?
  • MrsAJ88
    zemer skrev 2017-10-07 14:18:10 följande:

Jag och barnens pappa är separerad. Barnen bor mest hos mig och dom är på förskolan efter mina tider. Och avgiften räknas enbart utifrån min inkomst.

Du har säkert rätt att det är så, men jag tycker lika fullt att det är fel. Har man gemensam vårdnad och båda är ansvariga för att försörja barnet så förstår jag inte alls varför man skall betala mindre än sammanboende för förskoleplatsen. Jag menar även för sammanboende föräldrar behövs bara förskoleplatsen för att möjliggöra den enas arbete (eftersom bara en behöver vara hemma för att ta hand om barnet), och även om barnet bor hos ena föräldern under veckorna är det ju ändå ett måste för även den andra föräldern att någon tar hand om barnet på dagarna så att båda kan jobba, det är ju ingen skillnad för att man bor isär.
  • Kusin Krakel
    MrsAJ88 skrev 2017-10-07 15:23:42 följande:

Du har säkert rätt att det är så, men jag tycker lika fullt att det är fel. Har man gemensam vårdnad och båda är ansvariga för att försörja barnet så förstår jag inte alls varför man skall betala mindre än sammanboende för förskoleplatsen. Jag menar även för sammanboende föräldrar behövs bara förskoleplatsen för att möjliggöra den enas arbete (eftersom bara en behöver vara hemma för att ta hand om barnet), och även om barnet bor hos ena föräldern under veckorna är det ju ändå ett måste för även den andra föräldern att någon tar hand om barnet på dagarna så att båda kan jobba, det är ju ingen skillnad för att man bor isär.

Den kostnaden räknas i de fallen med när man räknar ut underhållet istället. I alla fall om man följer FKs mall, i praktiken kan man ju räkna precis hur man vill förstås.
  • Brumma
    SiroDoris skrev 2017-10-07 13:17:46 följande:

Har kommit i en diskussion med min förskola då andra föräldern måste betala sin del av dotterns plats även fast han inte har något som helst behov av plats då det inte är möjligt att ha under veckorna då han pendlar långt och jobbar långa dagar ! Tycker inte det låter rätt så därför jag undrar ifall det kan vara så och vart man hittar den informationen isf !

Nej, de har såklart ingen rätt att begära pengar från honom gällande en tjänst han inte använder. Har han bara barnet på hekgerna är det ju du som betalar för förskolan, och avgiften beräknas på ditt hushålls inkomst. Hans "del" är ju noll eftersom barnet inte bör hos honom på vardagarna.
  • Brumma
    MrsAJ88 skrev 2017-10-07 15:23:42 följande:

Barnomsorgsavgiften baseras på förälderns hushåll (för den förälder som har behov av platsen). Om förskolan tänkte som du föreslår skulle man tex inte få ha barnet på förskola om den andra föräldern var arbetslös eller föräldraledig.

Föräldrarna har separata hushåll och separata behov av platsen. Självklart beräknas då avgiften efter inkomsten på hushållet som har behovet.

Eller om den förälder som har by har mkt högre lön än boendeföräldern - då blir avgiften dyrare för den föräldern med låg inkomst.

Dessutom betalar båda föräldrarna för barnets försörjning - genom underhåll om barnet inte bör växelvis.
  • bouncer

Bor i en kommun i Sthlm, har barnen varannan vecka, de är skrivna hos mig. Jag får alla räkningar och krävs på betalningen. De räknar samman min och makens inkomst (fast han inte är pappan!) och kräver mig på maximal avgift! Pappan vägrar betala. Jag har informerat dem om att han vägrar betala men det är inte deras problem tyckte de. Vi utnyttjar aldrig fritids på våra veckor utan de kommer hem eller går till kompisar efter skolan. Pappan utnyttjar fritids maximalt, men kommer undan utan att betala! Jag kan inte säga upp platsen utan pappans underskrift, men de kräver mig ensam på betalning.

Kontentan är att jag betalar full avgift för något vi aldrig utnyttjar, och får betala max-avgift pga att jag flyttade ihop med min make. Vi har separat ekonomi då jag inte tycker han ska betala för mina barn.

• bouncer

Nej, här beräknas avgiften efter totala hushållsinkomsten där barnen är folkbokförda.

Barnen är skrivna hos mig, jag behöver inget fritids, får inte säga upp platsen utan pappans underskrift, jag får betala max-avgift.

Så kan det gå!

Föräldrarna har separata hushåll och separata behov av platsen. Självklart beräknas då avgiften efter inkomsten på hushållet som har behovet.

Eller om den förälder som har by har mkt högre lön än boendeföräldern - då blir avgiften dyrare för den föräldern med låg inkomst.

Dessutom betalar båda föräldrarna för barnets försörjning - genom underhåll om barnet inte bör växelvis.[/quote]

• Brumma
    bouncer skrev 2017-10-07 21:03:15 följande:

Bor i en kommun i Sthlm, har barnen varannan vecka, de är skrivna hos mig. Jag får alla räkningar och krävs på betalningen. De räknar samman min och makens inkomst (fast han inte är pappan!) och kräver mig på maximal avgift! Pappan vägrar betala. Jag har informerat dem om att han vägrar betala men det är inte deras problem tyckte de. Vi utnyttjar aldrig fritids på våra veckor utan de kommer hem eller går till kompisar efter skolan. Pappan utnyttjar fritids maximalt, men kommer undan utan att betala! Jag kan inte säga upp platsen utan pappans underskrift, men de kräver mig ensam på betalning.

Kontentan är att jag betalar full avgift för något vi aldrig utnyttjar, och får betala max-avgift pga att jag flyttade ihop med min make. Vi har separat ekonomi då jag inte tycker han ska betala för mina barn.

Dra det vidare till kommunen.

Mode ska kunna erbjuda dmseparata räkningar.

Däremot är det inte konstigt att de räknar med både din och din partners inkomst eftersom ni lever i samma hushåll. Har hushållet mindre att leva på räknar de med att du som förälder även har ett mindre överskott. Har hushållet mer att leva på räknar de med att du som förälder har ett större överskott. Tex delar man på hyra och fasta avgifter om man är sambo. Så han har i sig inget med avgiften att göra men i "andra hand" så att säga genom att du sänker dina fasta kostnader genom att leva med honom.
  • Brumma
    bouncer skrev 2017-10-07 21:08:04 följande:

Nej, här beräknas avgiften efter totala hushållsinkomsten där barnen är folkbokförda.

Barnen är skrivna hos mig, jag behöver inget fritids, får inte säga upp platsen utan pappans underskrift, jag får betala max-avgift.

Så kan det gå!

Dessutom betalar båda föräldrarna för barnets försörjning - genom underhåll om barnet inte bör växelvis.

[/quote]

Ja, jag googlade nu och såg att Stockholm är en av de få kommunerna som inte erbjuder delad faktura. Jäkligt fel tycker jag..

Det enda skulle ju vara att ni skrive3 barbet på pappans adress istället, men det kanske du inte vill?
  • bouncer

[quote=78080353][quote-nick]Brumma skrev 2017-10-07 22:25:41 följande:[/quote-nick][/quote]

Ja, jag googlade nu och såg att Stockholm är en av de få kommunerna som inte erbjuder delad faktura. Jäkligt fel tycker jag..

Det enda skulle ju vara att ni skrive3 barbet på pappans adress istället, men det kanske du inte vill?[/

Nej, han klarar inte av att ta dem till läkare och sånt. Då är risken dessutom stor att han skulle byta skola till där han bor istället, en förort med mycket problematik i en annan kommun. Jag vill hellre att barnen får gå kvar med sina kompisar där de är uppväxta, i ett bra område.

Sjukt bara att jag ska betala för något jag inte behöver, och han går fri...

• SiroDoris

Tack för alla svar ! Tar gärna fler svar om hur fler har det ifall att det mot förmodan skulle finnas någon som har det som oss ! Jag börjar gå mer och mer om att jag har rätt i frågan då jag har förstått att det inte finns någon i min umgängeskrets som betalar för dagisplats som dom inte utnyttjar, ocvh inte heller här! så tråkigt att behöva betala en summa som egentligen hade kunnat användas till sparpengar i framtiden till dottern. Ska ringa Skolverket på måndag för att se om det finns någon "högre regel" på detta.

Svar på tråden Ni som bara har era barn på helgen, måste ni betala dagisavgift ?