• pepacoma

Samma symptom varje gång man är gravid?

Med mina tjejer plussade jag väldigt tidigt, illamåendet och ömma bröst kom också dagen efter bim. Jag har regelbunden mens (aldrig mer sen än max 2 dagar) men är nu på bim +3, har inte haft någon pms som jag alltid har annars, inga ömma bröst men metallsmak i munnen dygnet runt, väldigt trött men inget plus. Jag fick dock ett svagt plus alt. spökstreck någon dag innan bim men på dagen bim så var det helt blankt (testade med CB bägge gångerna). Gravid eller inte gravid, det är frågan men jag orkar inte hålla på att testa längre. Det kändes som att mensen skulle komma på bim, hade molvärk då men sedan försvann den och kommer och går nu.

Det jag undrar, om man har haft samma symptom vid bägge graviditeterna tidigare, borde det inte vara samma tredje gången gillt om jag nu är gravid?

• Svar på tråden Samma symptom varje gång man är gravid?
  • EpicNurse

Nej det är faktiskt väldigt sällan man mår likadant vid nästa graviditet! Alla är olika!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • pepacoma
    EpicNurse skrev 2017-10-07 13:12:30 följande:

Nej det är faktiskt väldigt sällan man mår likadant vid nästa graviditet! Alla är olika!

Absolut, jag tänkte mer att eftersom mina tidigare graviditeter var näst intill identiska så har jag trott att kroppen reagerar likadant varje gång.
  • Milou3
    pepacoma skrev 2017-10-07 15:16:28 följande:

Absolut, jag tänkte mer att eftersom mina tidigare graviditeter var näst intill identiska så har jag trott att kroppen reagerar likadant varje gång.

Min kropp har reagerat nästan exakt likadant vid varje graviditet ( varit gravid 9-10 ggr) Det som skiljts åt är när symptomen kommit i anslutning till BIM och att inte alla symptom varit lika tydliga. Men den röda tråden - för mig - har varit sämre hy, svagt illamående, bättre luktkänslighet, mer kissnödig och ömma bröstvårtor. Trött kan jag liksom vara ändå i perioder så det ser jag inte som ett tydligt symptom. Så när jag har finnfri hy och inte mår illa strax innan bim vet jag att mensen kommer.
  • pepacoma
    Milou3 skrev 2017-10-08 04:59:32 följande:

Min kropp har reagerat nästan exakt likadant vid varje graviditet ( varit gravid 9-10 ggr) Det som skiljts åt är när symptomen kommit i anslutning till BIM och att inte alla symptom varit lika tydliga. Men den röda tråden - för mig - har varit sämre hy, svagt illamående, bättre luktkänslighet, mer kissnödig och ömma bröstvårtor. Trött kan jag liksom vara ändå i perioder så det ser jag inte som ett tydligt symptom. Så när jag har finnfri hy och inte mår illa strax innan bim vet jag att mensen kommer.

Kan också ana en röd tråd så som bättre luktsinne, metallsmak i munnen och tröttare än vad jag annars är vilket innebär att jag kan sova mitt på dagen något jag annars inte kan. Sedan är min pms bortblåst men det känns som att jag ska börja blöda när som helst och jag är alldeles svullen i underlivet och jag har molvärk nu men tappen känns stängd och jag är fuktig pga vitaktiga tunna flytningar. Men tidigare har jag fått tydliga ådror på brösten redan innan bim men ingenting. Kommer inte mensen nu på förmiddagen ska jag ta ett test i eftermiddag.
  • Milou3
    pepacoma skrev 2017-10-08 08:39:06 följande:

Kan också ana en röd tråd så som bättre luktsinne, metallsmak i munnen och tröttare än vad jag annars är vilket innebär att jag kan sova mitt på dagen något jag annars inte kan. Sedan är min pms bortblåst men det känns som att jag ska börja blöda när som helst och jag är alldeles svullen i underlivet och jag har molvärk nu men tappen känns stängd och jag är fuktig pga vitaktiga tunna flytningar. Men tidigare har jag fått tydliga ådror på brösten redan innan bim men ingenting. Kommer inte mensen nu på förmiddagen ska jag ta ett test i eftermiddag.

En annan grej jag kom på är också att jag kan känna ( tror jag) när mensen är riktigt nära, då liksom ilar det vid livmodertappen som om jag känner att livmodertappen öppnar sig för att släppa ut mens. Så har jag aldrig känt som gravid. Och då är även molvärken något annorlunda. Mer stretande än molande.

Jag får ådriga bröst innan bim både som gravid och innan mens.

Har du inte testat alls än?
  • pepacoma
    Milou3 skrev 2017-10-08 09:30:28 följande:

En annan grej jag kom på är också att jag kan känna ( tror jag) när mensen är riktigt nära, då liksom ilar det vid livmodertappen som om jag känner att livmodertappen öppnar sig för att släppa ut mens. Så har jag aldrig känt som gravid. Och då är även molvärken något annorlunda. Mer stretande än molande.

Jag får ådriga bröst innan bim både som gravid och innan mens.

Har du inte testat alls än?

Det känner jag inte alls, när min mens är på gång så får jag en sådan fruktansvärd mensvärk att jag måste äta smärtstillande för att inte ducka under helt av smärtorna, det börjar alltid runt 1 1/2 dygn innan jag börjar blöda. Nu är molvärken mer hanterbar, inget jag behöver ta tabletter för och den kommer och går.

Jo, jag tog ett CB dagen innan bim som jag inte kan tyda riktigt och ett CB digital på bim som visade "inte gravid".
  • Milou3
    pepacoma skrev 2017-10-08 09:36:46 följande:

Det känner jag inte alls, när min mens är på gång så får jag en sådan fruktansvärd mensvärk att jag måste äta smärtstillande för att inte ducka under helt av smärtorna, det börjar alltid runt 1 1/2 dygn innan jag börjar blöda. Nu är molvärken mer hanterbar, inget jag behöver ta tabletter för och den kommer och går.

Jo, jag tog ett CB dagen innan bim som jag inte kan tyda riktigt och ett CB digital på bim som visade "inte gravid".

Hur många dagar förbi bim är du nu? Och vad säger din intuition? :) Jag upplever att många känner på sig när de blivit gravida. Inte bara misstänker, utan verkligen vet. Så har det även varit för mig när jag varit gravid i de flesta fallen.
  • pepacoma

Jag är 4 dagar över tiden. Grejen är den att vi planerar inte ett tredje barn utan vi hade ett avbrutet samlag men av någon anledning så fick jag känslan ca 1 vecka efter att jag blivit gravid då det ilade något fruktansvärt ner i ljumskarna. Sedan har den känslan funnits kvar men jag känner mig inte värst gravid bortsett från det jag beskrivit här ovan. :) Jag ska vänta med att testa till i morgon, känns till och från idag som att mensen är på gång, är dock väldigt kissnödig även om det inte kommer mycket, det brukar jag ju inte vara innan mens utan efter.

Milou3 skrev 2017-10-08 13:57:41 följande:

Hur många dagar förbi bim är du nu? Och vad säger din intuition? :) Jag upplever att många känner på sig när de blivit gravida. Inte bara misstänker, utan verkligen vet. Så har det även varit för mig när jag varit gravid i de flesta fallen.

• Milou3
    pepacoma skrev 2017-10-09 06:14:33 följande:

Och nu kom mensen. :)

Typiskt :/
  • pepacoma
    Milou3 skrev 2017-10-09 07:25:44 följande:

Typiskt :/

Men ingen besvikelse alls faktiskt för vi har ju inte tänkt skaffa fler barn. :)
Svar på tråden Samma symptom varje gång man är gravid?