• Josefin.elisabet

Dagis nära kraftledning?? Är det farligt?

Min yngsta dotter ska kanske börja på ett dagis som ligger ca 20 m från en kraftledning. Annars verkar dagiset jättebra men det med ledningen gör mig ganska orolig. Vet inte än hur hög spänning det är i den men ska försöka kolla upp det. Det är iallafall 2 st ledningar (trådar?) i den.

Hur farligt är det? 2 andra av dagisen här ligger också nära den, och jag frågade när vi var o tittade på ett av dem och då sa hon som jobbade där att kommunen hade sagt att det absolut inte var nån fara men kan man lita på det? Har ju läst och hört om ökad risk för leukemi osv.

Det finns ju folk som bor under ledningen också.

Hur skulle ni gjort? Ska vi välja ett annat dagis pga kraftledningen? Problemet är ju att det är 3 dagis som ligger ungefär lika nära :/

Tacksam för svar

• Svar på tråden Dagis nära kraftledning?? Är det farligt?
  • Josefin.elisabet
    Lena skrev 2017-10-08 08:43:17 följande:

Bara två trådar, det låter inte som en högspänningsledning. Rent generellt är stolparna i trä är det ofarligt är de i metall ska man fundera en gång till.

Hade fel , det är 3 trådar :/
  • sextiotalist
    Josefin.elisabet skrev 2017-10-08 18:18:44 följande:

Hade fel , det är 3 trådar :/

En uppskattning är att det är 7 stycken isolplattor, bör vara 70 kV, tillräckligt höga stolpar så jag misstänker att magnetiska fältet är lägre än från din tv
  • Roddarn

Jag vill inte göra dig mer nervös, men det är strömmen i ledningen som ger magnetfältet och inte spänningen, och bara för att det är "låg" spänning betyder ju inte att det är låg ström. Och dessutom så sitter generellt trådarna lägre ju lägre spänning det är, alltså högra magnetfält för samma strömstyrka.

Men för att lugna dig så är det samband dom sett med leukemi och magnetfält så otroligt lågt att det mer eller mindre kan uteslutas för det kan bero på så mycket annat.

Du kan nog lugnt ha ditt barn på dagiset!

Annars kan du nog faktiskt kräva att få se mätningar eller beräkningar på magnetfältet runt ledningen, om jag inte kommer ihåg fel så finns det krav på att det ska finnas. Dock så är det nog inte gjort på de allra flesta ställen i Sverige....

• Josefin.elisabet
    Anonym (Sof) skrev 2017-10-08 15:55:08 följande:

Jag tror valet beror på om man har något alternativ. Om det är det enda dagiset i närheten så får det väl bli det men om det finns ngt annat att välja på längre ifrån kraftledningarna så kan man ju välja det andra. Fast sedan e det väl svårt också att få plats.

Som sagt både gick jag på dagis och bodde nära kraftledning.. dvs .. 24/7 var jag runt dem.. jag har inte utvecklar leukemi än ialla fall.. bara massa andra problem...

Tack för svaret! Det finns alternativ tror jag iallafall , hon har faktiskt börjat på ett dagis nu men det är andra saker som inte är bra där (problem med barnsäkerheten) så vi ska byta. Tyvärr ligger ju 2 andra ganska nära samma kraftledning.

Sen finns det några till. Tyckte att det här verkade bäst annars eftersom det är närmast och har jättefin gård men känner mig väldigt orolig för det här med ledningen.
  • sextiotalist
    Roddarn skrev 2017-10-08 19:49:27 följande:

Jag vill inte göra dig mer nervös, men det är strömmen i ledningen som ger magnetfältet och inte spänningen, och bara för att det är "låg" spänning betyder ju inte att det är låg ström. Och dessutom så sitter generellt trådarna lägre ju lägre spänning det är, alltså högra magnetfält för samma strömstyrka.

Men för att lugna dig så är det samband dom sett med leukemi och magnetfält så otroligt lågt att det mer eller mindre kan uteslutas för det kan bero på så mycket annat.

Du kan nog lugnt ha ditt barn på dagiset!

Annars kan du nog faktiskt kräva att få se mätningar eller beräkningar på magnetfältet runt ledningen, om jag inte kommer ihåg fel så finns det krav på att det ska finnas. Dock så är det nog inte gjort på de allra flesta ställen i Sverige....

Effekten är lägre på 70 kV än 400 kV, man är närmare konsumenten.

400 och 200 används för långa distributionsavstånd. Efter nedtransformering fördelas effekten på flera linjer, så strömmen (eftersom effekten) är lägre. Att.distrubera samma effekt över t.ex 70 kV som 400 gör man inte eftersom förlusterna skulle bli för stora
  • Roddarn
    sextiotalist skrev 2017-10-08 20:18:37 följande:
    Effekten är lägre på 70 kV än 400 kV, man är närmare konsumenten.

400 och 200 används för långa distributionsavstånd. Efter nedtransformering fördelas effekten på flera linjer, så strömmen (eftersom effekten) är lägre. Att.distrubera samma effekt över t.ex 70 kV som 400 gör man inte eftersom förlusterna skulle bli för stora
    Absolut! Sa jag nått annat? Jag ville bara förtydliga att bara för att det är låg spänning så vet vi inte vilken ström som går där. Och att det är strömstyrkan som är intressant när vi snackar magnetfältet.

Men det absolut viktigaste här är att TS kan vara lugn och placera sitt barn på dagiset! ;)
  • Anonym (76)

Risken för dina barn är större om du låter de prata för mycket i mobiltelefon.
    Så du behöver inte vara orolig.

• Josefin.elisabet

Ledningen är tydligen på 77 kv . Ringde till strålskyddsmyndigeten faktiskt och de sa att om det finns andra dagis som är likvärdiga så borde vi nog välja nått av dem istället . Så nu har hon fått plats på ett annat , hoppas det blir bra :)

De sa att det borde vara minst 30 m om det inte ska vara nån risk eftersom de har sett samband med barnleukemi (även om risken såklart är väldigt liten ändå) och det här dagiset låg högst 20 m ifrån (kollat igen).

Tack för alla svar!

• sextiotalist
    Josefin.elisabet skrev 2017-10-13 13:20:03 följande:

Ledningen är tydligen på 77 kv . Ringde till strålskyddsmyndigeten faktiskt och de sa att om det finns andra dagis som är likvärdiga så borde vi nog välja nått av dem istället . Så nu har hon fått plats på ett annat , hoppas det blir bra :)

De sa att det borde vara minst 30 m om det inte ska vara nån risk eftersom de har sett samband med barnleukemi (även om risken såklart är väldigt liten ändå) och det här dagiset låg högst 20 m ifrån (kollat igen).

Tack för alla svar!

Då uppskattade jag spänningen rätt (försökte räkna antalet isoleringar och fick det till ungefär 7)
  • tvillingmammaVastmanland

Tack för alla svar!

Märkligt att man lägger dagis så nära en kraftledning så att strålskydssmyndigheten avråder, men det är kanske ett gammalt dagis, som man byggde innan man visste bättre.

Tack för alla svar!

Märkligt att man lägger dagis så nära en kraftledning så att strålskydssmyndigheten avråder, men det är kanske ett gammalt dagis, som man byggde innan man visste bättre.
    Anonym (76) skrev 2017-10-13 00:28:54 följande:

Risken för dina barn är större om du låter de prata för mycket i mobiltelefon.
    Så du behöver inte vara orolig.

Ja, men då låter väl ändå inte en ett-åring tala för mycket i en mobiltelefon? Ju mindre barn ju känsligare är de.
  • Josefin.elisabet
    sextiotalist skrev 2017-10-13 13:45:17 följande:

Då uppskattade jag spänningen rätt (försökte räkna antalet isoleringar och fick det till ungefär 7)

Ja precis :)
  • Josefin.elisabet
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-13 14:35:34 följande:

Ja det tycker jag också. Vet att dagiset är ganska gammalt men vet inte om kraftledningen eller dagiset byggdes först. De sa på Strålskyddsmyndigheten att de avråder från att bygga nytt så nära iallafall . Men egentligen borde man ju nästan flytta dagiset till en annan lokal eller gräva ner ledningen där om det går. Även om det är liten risk.
  • Anonym (76)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-13 14:36:13 följande:
    Ja, men då låter väl ändå inte en ett-åring tala för mycket i en mobiltelefon? Ju mindre barn ju känsligare är de.
    Tja har tyvärr sett ett utbrett användande av telefoner och plattor bland småbarn. Kanske inte så mycket pratande med de använder de tittar på film i de.
    Anonym (76) skrev 2017-10-14 20:02:58 följande:

Tja har tyvärr sett ett utbrett användande av telefoner och plattor bland småbarn. Kanske inte så mycket pratande med de använder de tittar på film i de.

Jag är glad att det inte var så när mina var små. Låter som det var en evighet men det är ju bara typ tio år sen...
  • Anonym (Hej)
    Anonym (76) skrev 2017-10-14 20:02:58 följande:

Eftersom vi pratar effekter av strålning/magnetfält här så ör det ju faktiskt rätt så stor skillnad på att hålla en telefon/padda framför sig mot att hålla den tryckt mot huvudet. Så den formen av användande är inte skadlig på samma sätt.
Svar på tråden Dagis nära kraftledning?? Är det farligt?