• hipsterpappan

Bör Sverige tillåta månggifte?

Islamologen Suad Muhamed vill att det ska bli tillåtet med månggifte i Sverige . Hon kommer själv från en familj där pappan hade tre fruar men är det något som borde vara tillåtet här och isf varför? Hittills är det bara Centerpartiet som inte säger nej men med en muslimsk växande väljargrupp kanske även andra partier ställer sig bakom framöver? Så bör det vara tillåtet och om inte hur ska vi handskas med månggifte som ingås i andra länder?
    svt.se/nyheter/inrikes/hennes-pappa-hade-flera-fruar-borde-vara-tillåtet-med-månggifte-i-sverige

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-12 06:38
    Av en tillfällighet en debattartikel i dagens Aftonblad
    aftonbladet.se/debatt/a/2L0La/manggifte-i-sverige--ni-maste-se-fortrycket

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige tillåta månggifte?
  • Anonym (Nej)

Du kan alltid fråga en muslimsk kvinna om hon får gifta sig med fler.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hennes-pappa-hade-flera-fruar-borde-vara-tillatet-med-manggifte-i-sverige

Flera gånger under intervjun upprepar Suad Mohamed att det också handlar om kvinnans rätt att kunna välja att ingå i ett äktenskap som en av flera fruar med samma man. Men en kvinna får inte vara gift med mer än en man samtidigt. 

? Nej, det vanliga och naturliga i mänskligheten är att en kvinna bara vill ha en man. Om en kvinna vill ha fler män, då blir man kallad annat. Den titeln vill man inte ha.

• Oschlaka
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-28 19:05:09 följande:
    Du behöver knappast en källa på att kvinnor i Islam inte får gifta sig med flera män. Det är så osannolikt att det knappt finns några källor på det, eftersom det inte ens existerar.

Men ge mig gärna en källa på det motsatta då?! En enda Islamsk kvinna som har fler än en man. Du vet mycket väl att de inte får det. Det är allmänkunskap att veta om det.
    Ja så behöver jag inte det? :P Är du en diktatur? :P
    Du har mycket fördomar och därmed sätter jag punkt för diskussioner med dig!
  • Oschlaka
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-28 19:08:12 följande:

Du kan alltid fråga en muslimsk kvinna om hon får gifta sig med fler.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hennes-pappa-hade-flera-fruar-borde-vara-tillatet-med-manggifte-i-sverige

Flera gånger under intervjun upprepar Suad Mohamed att det också handlar om kvinnans rätt att kunna välja att ingå i ett äktenskap som en av flera fruar med samma man. Men en kvinna får inte vara gift med mer än en man samtidigt. 

? Nej, det vanliga och naturliga i mänskligheten är att en kvinna bara vill ha en man. Om en kvinna vill ha fler män, då blir man kallad annat. Den titeln vill man inte ha.

Vilka fördomar!
  • Anonym (poly)
    Oschlaka skrev 2019-04-26 23:10:20 följande:
    same shit different name 
    Nej, Inte alls same shit, different name. Två helt olika saker.
  • Anonym (Nej)
    Oschlaka skrev 2019-04-29 17:14:57 följande:
    Vilka fördomar!
    Fördomar? Det är hon som uttalar sig inte jag.

Ge mig bevis på motsatsen då. Eftersom det bara är fördomar enligt dig. 

I wish you good luck, 
  • Anonym (Kanske)

Om Sverige varit så homogent som det var en gång hade månggifte kunnat fungera. Då hade det bara varit personer som haft den läggningen - som varit polyamorösa el. dylikt, som hade använt sig av lagen. Som det är nu skulle det till största del vara invandrade män som mot sin frus vilja skulle skaffa sig en eller fler andra fruar (i ett land utan kvinnoöverskott dessutom).

• Anonym (Kanske)
    Oschlaka skrev 2019-04-28 00:02:04 följande:
    Källan tack?
    Vet inte du vad swingers är? Vilken dålig koll du har! Sysslar inte med det själv, men har koll ändå.
  • Anonym (Kanske)
    Oschlaka skrev 2019-04-29 17:13:53 följande:
    Ja så behöver jag inte det? :P Är du en diktatur? :P
    Du har mycket fördomar och därmed sätter jag punkt för diskussioner med dig!
    Då kan du ha det med mig istället. Det är väl inte diktatur?! På vilket sätt är det diktatur? Vad är det som är fördom?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kanske) skrev 2019-04-30 08:42:57 följande:
    Då kan du ha det med mig istället. Det är väl inte diktatur?! På vilket sätt är det diktatur? Vad är det som är fördom?
    Han menar på att det är fördom av mig att säga att muslimska kvinnor inte får gifta sig med fler än en man.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-30 12:10:57 följande:
    Han menar på att det är fördom av mig att säga att muslimska kvinnor inte får gifta sig med fler än en man.
    Korrektion:
    "Att jag är fördomsfull som säger att muslimska kvinnor inte får gifta sig med fler än en man."
  • Oschlaka
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-29 21:32:05 följande:
    Fördomar? Det är hon som uttalar sig inte jag.

Ge mig bevis på motsatsen då. Eftersom det bara är fördomar enligt dig. 

I wish you good luck, 
    Vem är "hon"?? som uttlar sig? 
  • Oschlaka
    Anonym (Kanske) skrev 2019-04-30 08:40:16 följande:
    Vet inte du vad swingers är? Vilken dålig koll du har! Sysslar inte med det själv, men har koll ändå.
    Har du virrat dig nu om vilken källa jag efterfrågade? :P
  • Anonym (lk)
    Armborst skrev 2019-04-27 16:44:13 följande:

Självklart lagligt! Men då ska det enbart ske om kvinnorna i fråga verkligen vill att deras man skaffar en fru till. Inte bara för att mannen enhälligt tycker ha sin rätt via sin religion.

Är ju frivilligheten som ställer till det. Säga ja det är frivilligt eller hoppa från en balkong.
  • Anonym (Nej)
    Oschlaka skrev 2019-04-30 15:30:59 följande:
    Har du virrat dig nu om vilken källa jag efterfrågade? :P
    Det låter som att du är virrig. Vad har du efterfrågat för källa till (kanske)?
  • Anonym (Nej)
    Oschlaka skrev 2019-04-30 15:28:48 följande:
    Vem är "hon"?? som uttlar sig? 
    Suad Mohamed !
    Läser du alls innan du svarar?
    Du skrev att jag har fördomar, när det var hon som skrev att kvinnor inte får ha fler män.

Svar på tråden Bör Sverige tillåta månggifte?