Jag jobbar som förskolelärare på en förskola med tre avdelningar. Vi har många barn som går i förskolan mer än 40 timmar i veckan. Som sagt så finns det ensamstående som kanske jobbar dubbelt jämnt eller emellanåt. Och så kan det vara att föräldern/föräldrarna har långa restider till och från jobb/skola. Däremot så är det olika i kommunerna om förskolan säger att den utökade vistelsetiden är OK, alltså det är den ju, men det ska oftast gå via förskolechefen eller kontoret för barnomsorgen i kommunen. Jag själv studerade medans jag var föräldraledig med lillasyster och då fick jag lämna studieintyg till förskolechefen för att få ha storebror på förskolan lite längre än de 15 timmarna barnomsorg som vi har i vår kommun vid föräldraledighet. Även innan lillasyster studerade jag på heltid, men då behövde jag inte visa något studieintyg. Och då springvikarierade jag emellanåt, och fick utöka eller ändra förskoletiderna genom att bara meddela förskolan.
Jag kommer ihåg att jag sällan hade hela dagar på förskolan för sonen dock, och om jag var färdig med någon uppgift för veckan kunde jag emellanåt låta han vara ledig fredag eller så. Det var ett val jag gjorde, men man har ju rätt till 100% om man studerar 100%. Jag skulle bara inte ha mage att vara hemma och inte göra något och låta mina barn vara heldagar på förskolan (som jag vet att andra gjorde/gör), jag menar det var ju inte ofta jag satt 8 timmar om dagen varje dag när jag studerade hemma.... Äsch, det var ett annat ämne :D ärlighet och respekt och så ;) och inget du ts har antytt heller.
Det jag vill komma till är att skola, vare sig det är campusstudier eller hemmastudier, likställs med jobb. Den tid du jobbar/studerar eller behöver för studier + restider får barnet vistas på förskolan.