• Eemmmas

Vad är det för fel på min hund?

Hejsan! 
    Börjar bli orolig över min 6 månaders Goldenvalp. Hon har sedan i lördags dreglat extremt mycket så att det är helt blött runt hela munnen och ner mot halsen. I måndags tog vi henne till veterinär där hon kollade igenom munnen ifall något hade fastnat men hon hitta inget. Eftersom hon kräktes i lördags trodde hon det kunde vara magkatarr men det verkar inte vara det. Dreglandet fortsatte och sen började även ögonen rinna och hon är helt röd runt munnen och ögonen? är det saliven som missfärgar? I onsdags tog vi henne akut till en annan veterinär där han också kollade på mun och ögon men såg inget mer än att hon var lite irriterad i tandköttet så fick en kräm att smörja med där, men det har inte blivit något bättre... 
    Någon som vet vad det kan vara? Allergi? Fel i magen? Blir galen
    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Vad är det för fel på min hund?
  • Alessia

Det är en valp och valpar sväljer en del av nyfikenhet, av hunger av misstag. Är du säker på att valpen inte svalt något som ligger och "skvalpar" i matstrupe eller magsäck? Ett ultraljud är kanske inte helt fel. Jag har haft valpar och unghundar svalt milt sagt olämpliga saker: legobitar, sockor, ett halvt tuggben och helt grisöra. Drägel, kräkningar, stopp i tarmen i ett fall.  Veterinärbesök, röntgen/ultraljud i samtliga fallen dessbättre slapp vi operation, men kräkmedel . Grisöron ger jag inte längre och tuggben endast under uppsikt.
    Annan anledning är givetvis att tandömsningen påverkar, tand som inte kommit fram helt och blivit infekterad.
    Överkänslighet mot foder är tänkbart fast inte den vanligaste orsaken.
    Tyvärr även risk för att hunden fått i sig gift, råttgift, glykol i liten mängd. Onda människor lägger ut köttbitar pepprade med gift för att skada hundar och katter.
    Du ska nog begära en grundligare undersökning om inte besvären avklingat.

• Eemmmas

Tack för svar!

Vad jag vet har hon inte ätit något konstigt, och eftersom hon äter och bajsar som vanligt verkar det inte som något fastnat men kanske kan vara så ändå? På onsdag ska veterinären ringa upp och höra om det blivit bättre. Om inte får vi åka in igen och göra en ordentlig koll. Men så länge hon mår bra och äter samt är sig själv borde vi väl inte åka in? Eller hur skulle ni gjort?

• Anna60
    Eemmmas skrev 2017-10-13 10:44:15 följande:
    Tack för svar!
    Vad jag vet har hon inte ätit något konstigt, och eftersom hon äter och bajsar som vanligt verkar det inte som något fastnat men kanske kan vara så ändå? På onsdag ska veterinären ringa upp och höra om det blivit bättre. Om inte får vi åka in igen och göra en ordentlig koll. Men så länge hon mår bra och äter samt är sig själv borde vi väl inte åka in? Eller hur skulle ni gjort?
    Jag tycker du kan avvakta till veterinären ringer. Men säg att hon krafsar runt munnen (om hon fortsätter göra det) så att veterinären faktiskt tar en ordentlig titt och kanske röntgar. Skriv gärna upp saker du vill ta upp så du inte glömmer nåt.
  • Dexter dot com

Dräglande är ju vanligt när valpen byter tänder. Kollade inte vet om tänderna är bytta eller om det pågår tandbyte nu?

• Anonym (Sniglar)

Hon har inte ätit sniglar? Deras slem irriterar slemhinnorna

• Anna60
    Deceree1 skrev 2017-10-13 13:28:30 följande:
    Och var kommer då de rinnande ögonen ifrån?
  • Deceree1
    Anna60 skrev 2017-10-13 14:00:52 följande:

Och var kommer då de rinnande ögonen ifrån?

Jag var inne lite på om det skulle kunna vara nån allergi.
  • Deceree1

Fast det kan mycket väl vara så att hon har fått i sig något olämpligt som TS inte hann att se. Valpar äter ju lite vad som helst ute. Hon kan ha fått i sig svamp eller en fimp eller vad som helst. Men de där med ögonen... jag har faktiskt ingen aning

• Eemmmas

Kan ju vara så att hon ätit något dåligt med känns ändå som att hon skulle kräkas eller ha diaree då? Hon är precis som vanligt, förutom att det rinner så jäkla mycket... så orolig:(

Hon kliar inte i öronen men hon kliar runt munnen när det blir sådär blött.. konstigt det här

• Aniiee

Helt totalt ovetenskaplig gissning: Tänder plus förkylning. då kan det rinna rejält både ur munnen och ögonen, och de kan ändå vara pigga som små odjur.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Eemmmas

Ja kanske kan vara så.. hoppas bara det är något som går lätt att behandla:( usch sjuka djur är verkligen det värsta som finns. Blir det inte bättre under morgondagen får vi åka in

Svar på tråden Vad är det för fel på min hund?