• SweZ

Få i bebis tillräckligt med järn i kosten

Hejsan!

Jag är pappa till en 7 1/2 månaders pojke.

Han åt endast bröstmjölk tills han var 6 månader. Han bröstmatas fortfarande så mycket han vill, vilket brukar betyda i allafall vart 3e timme. Han brukar vara en snabbätare, klar på några minuter, längre perioder på natten. Han väger 11 kg och är 72 cm lång. Muskulös skulle jag beskriva honom, älskar att hoppa och är allmänt glad.

Nu till frågan: Är orolig för att han inte får i sig tillräckligt med järn.

Har läst på flera ställen hur viktigt det är att bebisar får i sig minst 8 mg järn per dag från 6 månaders ålder och framåt.

Och när jag räknar på det verkar det inte som har får i sig det, och det känns svårt att kommaupp i dom siffrorna.

Förutom bröstmjölk äter han en normal dag sempers gröt som innehåller 8,5 mg järn/100gr, brukar bli kanske 20-30 gr per dag så säg 1,7-2,5 mg järn där.

Sedan har vi tagit med oss änglamarks burkmat från Sverige(är utomlands hos fruns släkt i Asien), mestadels lax såg jag att vi hade.

När han äter den blir det runt en halv burk/dag. vet ej om barnmaten innehåller något järn.

Testat med lite blandad mat som vi lagat själva, ex nudlar med lite kyckling/fläsk och broccoli/morot etc.

Är som sagt orolig eftersom det verkar vara av stor vikt att han får i sig tillräckligt med järn när han växer, men ändå inte för mycket(hur mycket är det?), alltså verkar järntillskott inte vara något att rekommendera, eller?

Läst runt på nätet men inte blivit så mycket klokare.

Vissa säger att 8 mg, andra 11 mg. Vissa säger att man kan få bra med järn från grönsaker, andra att kroppen tar upp järn ur grönt mycket sämre än från animaliska produkter.

Såg denna sammanställning:

See How Much Iron is in 1 Tablespoon of the following common baby foods:

(there is approximately 14.23 grams in 1 tablespoon)Compiled from the UDSA Nutrient Database

Broccoli .09 mg

Sweet Potato .10mg

Beef .36 mg

Chicken .15 mg (light meat) .19 mg (dark meat)

Egg Yolk .38 mg

Känns svårt att få i honom så pass mycket mat som det skulle behövas för att nå upp i minst 8 mg järn per dag.

Kommer även ha varierande kokmöjligheter framöver, så om inte gröten räcker som järnkälla, alt om det är något man kan göra med en vattenkokare, så måste vi nog planera om.

Någon som har tips på vad vi ska mata honom med, övrigt att tänka på när det gäller kost och näringsintag, tips?

• Svar på tråden Få i bebis tillräckligt med järn i kosten
  • tvillingmammaVastmanland

Vi litade på vår utbildade barnsjuksköterska som vi gick till på BVC. Hon sa att vi skulle ge köpt Barngröt, typ Semper, eftersom den är järnberikad. Så det gav vi från sex månaders ålder. Det är väldigt viktigt med järn i den åldern eftersom hjärnan växer väldigt mycket. När man ev. märker en järnbrist hos barnet har det gått alldeles för långt. 

tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-15 16:20:50 följande:

Vi litade på vår utbildade barnsjuksköterska som vi gick till på BVC. Hon sa att vi skulle ge köpt Barngröt, typ Semper, eftersom den är järnberikad. Så det gav vi från sex månaders ålder. Det är väldigt viktigt med järn i den åldern eftersom hjärnan växer väldigt mycket. När man ev. märker en järnbrist hos barnet har det gått alldeles för långt. 

Men det är jättefarligt med för mycket järn också så man skall absolut inte laborera med något järntillskott eller liknande utan ordination från läkare.
  • Jag är bara jag

Med så mycket amning och köpesgröt räcker järnet. Jag gör egen gröt och då måste man fylla på med paltbröd. Ger också leverpastejmacka varje dag och mycket broccoli. Även viktigt med frukt till gröten för då tas järnet upp lättare.

• Mascaraklumpar

8 mg är rekommendationen. Kött innehåller hemjärn, grönsaker icke-hemjärn. En större del av hemjärnet absorberas än icke-hemjärn (sök på järn på livsmedelsverkets hemsida så hittar du mer info om detta samt hur absorptionen påverkas av övrig kost).

Bröstmjölken innehåller ganska lite järn,  men eftersom den också innehåller laktoferrin och andra molekyler som hjälper absorptionen så får de i sig kanske ett par mg eller så därifrån. Sen har man järndepåer från födseln som räcker ett tag. Det är därför ingen brådska att komma upp i större mängder mat snabbt, utan rekommendationen är att introducera mat vid 6 månader och vid 10 månader ska barnet helst äta ett par mål riktig mat (med kött/kyckling/fisk) samt gärna två portioner gröt.

Skulle det vara så att järndepåerna var helt slut vid 6 månader och det var viktigt att barnet på en gång fick i sig 8 mg järn så skulle man råda föräldrar att börja introducera mat tidigare. 

• Mascaraklumpar

fortätter...

Järntillskott brukar inte rekommenderas i allmänhet eftersom järn är väldigt lätt att överdosera och för mycket järn orsakar organskador. Får barnet i sig lite, lite för mycket varje dag så kan det på sikt bli allvarligt, och får barnet tag på flaskan och dricker av den kan det vara akut dödligt.

• Glenn Quagmire

Jag blir lite orolig när föräldrar "läser lite på internet" istället för att bara ringa och höra med någon på BVC.

Slappna av och sluta nojja över det där, och om du ändå är orolig så hör med någon utbildad barnmorska eller läkare, inte helt okända självutnämnda läkare på nätet.

Glenn Quagmire skrev 2017-10-15 20:31:46 följande:

Jag blir lite orolig när föräldrar "läser lite på internet" istället för att bara ringa och höra med någon på BVC.

Slappna av och sluta nojja över det där, och om du ändå är orolig så hör med någon utbildad barnmorska eller läkare, inte helt okända självutnämnda läkare på nätet.

Ja, jag vill ckså uppmuntra till kontakt med BVC. Vi kontaktade alltid vår BVC-sköterska som alltid gav bra råd, det är en jättebra förmån vi har i Sverige, att ha tillgång till BVC. BVC sköterskan lär ju känna det enskilda barnet och kan ge individuella råd.
  • Jag är bara jag

De råd jag gav är EXAKT vad bvc sa till oss! Barnmorskor har f.ö inte med småbarn att göra efter de lämnat b.b- de på bvc är barnsköterskor. Att kalla folk för självutnämnda läkare är ju patetiskt. Man kan faktiskt veta saker fast man inte råkar vara BVC-personal. Hört talas om att inhämta kunskap? Lära sig av andra? Förmedla det man lärt sig? Med din inställning får endast utbildad personal inom respektive område ö.h.t svara här på F.l! 
  • SweZ
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-15 16:20:50 följande:

Har haft mailkontakt med vår, hon svarade att hon känner att det han äter nu låter bra. Blev inte helt övertygad av svaret.
    Jag är bara jag skrev 2017-10-15 17:07:06 följande:

Med så mycket amning och köpesgröt räcker järnet. Jag gör egen gröt och då måste man fylla på med paltbröd. Ger också leverpastejmacka varje dag och mycket broccoli. Även viktigt med frukt till gröten för då tas järnet upp lättare.

Mascaraklumpar skrev 2017-10-15 20:06:20 följande:

8 mg är rekommendationen. Kött innehåller hemjärn, grönsaker icke-hemjärn. En större del av hemjärnet absorberas än icke-hemjärn (sök på järn på livsmedelsverkets hemsida så hittar du mer info om detta samt hur absorptionen påverkas av övrig kost).

Bröstmjölken innehåller ganska lite järn,  men eftersom den också innehåller laktoferrin och andra molekyler som hjälper absorptionen så får de i sig kanske ett par mg eller så därifrån. Sen har man järndepåer från födseln som räcker ett tag. Det är därför ingen brådska att komma upp i större mängder mat snabbt, utan rekommendationen är att introducera mat vid 6 månader och vid 10 månader ska barnet helst äta ett par mål riktig mat (med kött/kyckling/fisk) samt gärna två portioner gröt.

Skulle det vara så att järndepåerna var helt slut vid 6 månader och det var viktigt att barnet på en gång fick i sig 8 mg järn så skulle man råda föräldrar att börja introducera mat tidigare. 

Tack för bra svar! Jag antog att 8 mg exakt på pricken kanske inte var ett måste, men när jag räknade på vad han får i sig totalt på ett ungefär så verkade det vara långt under 8 mg...typ 3 mg. Räknade inte med att han tog upp mycket från bröstmjölken då jag läst att den är järnfattig. Men säg då runt 2 mg därifrån också. Cirkus 5 mg känns då fortfarande lite lite, men jag kanske inte ska oroa mig?

Har frågat utbildad barnmoska, men blev inte så övertygad av svaret.
    Försöker läsa svar som är baserade på forskning och har källanvisningar online.

ex:
    wholesomebabyfood.momtastic.com/iron.htm
    www.babycenter.com/404_does-my-baby-need-an-iron-supplement_1334529.bc

På allt och alla låter det som om han med största sannolikhet mår bra och äter rätt. Men man skräms av tanken att OM han inte får i sig tillräckligt, mellan 6-12 månader speciellt, så kan det påverka utvecklingen av hjärnan.
    Och sedan att hur mycket kroppen tar upp är lite individuellt, beror på vilken typ av järn han får i sig, etc etc, ger ytterligare en osäkerhetsfaktor.

• stor grön drake

I Finland (som ligger granne och har motsvarande kost och miljö förutsättningar) finns inga som helst rekommendationer om järn och jag ställer mig därmed väldigt skeptisk till den "järnhysteri' jag upplever att många svenska bvc drabbats av. Det var inte alls på samma vis för 7 år sedan när min stora var i halvårs åldern. Jag har pratat med min bvc och hon anser att råd som blodmat och leverpastej är direkt farliga för bebisar pga den höga halten av A-vitamin, men att det inte finns det minsta belägg forskningsmässigt på att järnberikad kost ger några positiva effekter för barnet.

• zarah

Gör smoothie till mellanmål? Spenat och blåbär är 2 saker med järn. Sen en banan och pressad apelsin (c vitamin hjälper kroppen med järnupptaget) sen lite vätska av något slag mjölk/vatten/havredryck.

När våra barn var sex månader, för fjorton år sen, var vår Bvc väldigt noga med att vi skulle ge dem köpegröt eftersom den är järnberikad. Så det är inte helt nytt.

• Alvina
    zarah skrev 2017-10-16 05:55:30 följande:

Gör smoothie till mellanmål? Spenat och blåbär är 2 saker med järn. Sen en banan och pressad apelsin (c vitamin hjälper kroppen med järnupptaget) sen lite vätska av något slag mjölk/vatten/havredryck.

Man bör inte ge barn under ett år spenat.
Svar på tråden Få i bebis tillräckligt med järn i kosten