• Kurlie

Ni som matpreppar se hit!

Jag funderar på att börja matpreppa inför mån-tors för att spara tid men främst pengar.
    Lite frågor till er som gör detta.

1.Då jag tänkt göra detta till hela familjen blir det ganska mycket mat och är rädd att allt kanske inte håller sig. Fryser ni en del av maten eller klarar sig allt vanligtvis i kyl?

2.Upplever ni stor skillnad ekonomiskt? Alltså att ni spar mycket pengar på preppen?

3.Känner ni att tiden ni spar på vardagarna är värt tiden det tar ifrån helgen?
    (Är hemma just nu men tänker detta kanske blir mer värt när en jobbar igen och kommer hem relativt sent) 

4.Dela med dig av dina smartaste prepp tips! 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Ni som matpreppar se hit!
  • Anonym (H)
    Kurlie skrev 2017-10-18 14:58:04 följande:

Jasså inte? Jag brukar göra en havreyoghurt som är ungefär som smoothie som jag har i kyl 2-3 dagar. Försvinner näringen verkligen då? 

Nja, alltså den är ju fortfarande nyttig. Men vill man tillgodota de bästa vitaminerna så är det ju en färskvara :) men... äter man varierat så klarar man sig bra ändå. Tyckte bara det var en kul parentes :)
  • Anonym (H)
    modsey skrev 2017-10-17 08:52:45 följande:

Jag tror vi överlever näringsmässigt ändå. Och helt näringsfattig är den ju inte.

Haha ja men jag skrev ju inte att vi inte överlever :) tråkigt att du diskuterar på det sättet. Ville bara berätta för personen och hon tog ju uppenbarligen inte illa vid sig :) klart den inte är näringsfattig (det skrev jag ju inte heller?!) utan skrev bara att den bör drickas så snart som möjligt. T ex köpta smoothies är ju mest goda, men de är inte nyttiga alls eftersom de flesta vitaminerna har oxiderat. Fun fact för vissa, och totalt onödigt för andra beroende på intresse.
  • Aniiee
    Anonym (H) skrev 2017-10-18 23:16:38 följande:
    Nja, alltså den är ju fortfarande nyttig. Men vill man tillgodota de bästa vitaminerna så är det ju en färskvara :) men... äter man varierat så klarar man sig bra ändå. Tyckte bara det var en kul parentes :)
    Just därför gör jag smoothie-påsar i frysen istället =P tar 1 minut att mixa upp i en bra blender.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • modsey
    Anonym (H) skrev 2017-10-18 23:40:14 följande:

Haha ja men jag skrev ju inte att vi inte överlever :) tråkigt att du diskuterar på det sättet. Ville bara berätta för personen och hon tog ju uppenbarligen inte illa vid sig :) klart den inte är näringsfattig (det skrev jag ju inte heller?!) utan skrev bara att den bör drickas så snart som möjligt. T ex köpta smoothies är ju mest goda, men de är inte nyttiga alls eftersom de flesta vitaminerna har oxiderat. Fun fact för vissa, och totalt onödigt för andra beroende på intresse.

Tråkigt att jag diskuterar på det viset? Det var väl ingen 8en diskussion direkt utan mer ett konstaterande . Ledsen om du tog illa upp av mitt svar!
  • Anonym (H)
    modsey skrev 2017-10-19 06:51:56 följande:

Tråkigt att jag diskuterar på det viset? Det var väl ingen 8en diskussion direkt utan mer ett konstaterande . Ledsen om du tog illa upp av mitt svar!

Tog inte illa upp förstås, tyckte bara det var tråkigt att du skrev ?Jag tror vi överlever näringsmässigt ändå? när jag aldrig har skrivit något om det :)
    Aniiee skrev 2017-10-19 03:13:46 följande:

Just därför gör jag smoothie-påsar i frysen istället =P tar 1 minut att mixa upp i en bra blender.

Ja precis, väldigt praktiskt! Så gör jag också :)
  • modsey
    Anonym (H) skrev 2017-10-19 07:19:19 följande:

Tog inte illa upp förstås, tyckte bara det var tråkigt att du skrev ?Jag tror vi överlever näringsmässigt ändå? när jag aldrig har skrivit något om det :)Ja precis, väldigt praktiskt! Så gör jag också :)

Ok ber om ursäkt om du tog illa upp. Mitt svar var verkligen inte illa menat. Tror likväl att smoothisen gjord i går kväll med havregryn grönkål och frukt är ordentligt nyttig ändå.
  • gröna
    Tog inte illa upp förstås, tyckte bara det var tråkigt att du skrev ?Jag tror vi överlever näringsmässigt ändå? när jag aldrig har skrivit något om det :)
    Det var väl heller ingen som sa att du hade skrivit så.

Ja precis, väldigt praktiskt! Så gör jag också :)
    Blir det inte mer som sorbet eller nåt då om det är fryst?
    Vad har du för en bra blender Aniiee?
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-10-19 08:16:17 följande:
    .
    Blir det inte mer som sorbet eller nåt då om det är fryst?
    Vad har du för en bra blender Aniiee?
    Nä, blenders har ju en tendens att värma saker lite. Möjligen blir der lite som milkshake.

Jag har en Blendtec. Kostar skjortan och måste importeras (nte hittat någon i sverige i alla fall), men ack så bra....
  • gröna
    Aniiee skrev 2017-10-19 12:51:50 följande:
    Nä, blenders har ju en tendens att värma saker lite. Möjligen blir der lite som milkshake.

Jag har en Blendtec. Kostar skjortan och måste importeras (nte hittat någon i sverige i alla fall), men ack så bra....
    Vad tycker du är bra med den?
  • dream on
    Kurlie skrev 2017-10-18 14:58:04 följande:

Jasså inte? Jag brukar göra en havreyoghurt som är ungefär som smoothie som jag har i kyl 2-3 dagar. Försvinner näringen verkligen då? 

Marginellt skulle jag tro. Ät en citrusfrukt till för det är väl C-vitaminet som bryts ner mest?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on

Oj, såg inte alla svar på den...

Här hemma matpreppar vi (i liten skala) genom att laga lite mer mat på söndagarna. Jag kommer hem relativt sent och min sambo har ett fysiskt handikapp som gör det knepigt att stå i köket längre stunder så då känns det smidigt att kunna värma på maten bara. Brukar göra grytor, gratänger eller soppor. Sen brukar vi nästan alltid ha en dag när vi äter buffé ( dvs. veckans rester ). Vi brukar nästan alltid ha tortillabröd hemma också. De går att använda till lite av varje. Quesadillas fyllda med fredagens tacorester, wraps med överblivna ugnsstekta rotfrukter osv. Hummus och rotfruktssallader som går att förbereda innan är också gott att kunna lägga i en wrap eller bowl.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-10-19 18:25:15 följande:
    Vad tycker du är bra med den?
    framför allt att den klarar att krossa is utan problem, den är stadig och den har olika blandprogram med timer. Den är ganska snygg också, för att vara en maskin.... jag har en professional 750, den kan byggas in i en bänk om man vill, med touchknappar, som en inbyggd hällspis. Den kan till och med värma saker som soppa och mjölk till ättemperatur,

Jag skulle kanske inte rekommendera den till vanliga, dödliga. Den väger närmare 5 kg kostar ungefär 6000 kr...... så det gäller att behöva den =P

Ska man ha en som är lite mer snäll mot plånboken så gillar jag brorsans Philips Avance. den värmer inte soppa, men den fixar fryst frukt och is utan problem.
  • gröna
    Aniiee skrev 2017-10-19 18:56:46 följande:
    framför allt att den klarar att krossa is utan problem, den är stadig och den har olika blandprogram med timer. Den är ganska snygg också, för att vara en maskin.... jag har en professional 750, den kan byggas in i en bänk om man vill, med touchknappar, som en inbyggd hällspis. Den kan till och med värma saker som soppa och mjölk till ättemperatur,

Jag skulle kanske inte rekommendera den till vanliga, dödliga. Den väger närmare 5 kg kostar ungefär 6000 kr...... så det gäller att behöva den =P

Ska man ha en som är lite mer snäll mot plånboken så gillar jag brorsans Philips Avance. den värmer inte soppa, men den fixar fryst frukt och is utan problem.
    Ok tack. En dag när jag får råd så ska jag investera i en riktigt bra blender/mixer/matberedare. Är den krånglig att göra ren?

• Aniiee
    gröna skrev 2017-10-21 21:33:39 följande:
    Ok tack. En dag när jag får råd så ska jag investera i en riktigt bra blender/mixer/matberedare. Är den krånglig att göra ren?
    går i diskmaskinen =P
Svar på tråden Ni som matpreppar se hit!